Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Bosgrond

Gestart door argilla, 26 juni 2012, 14:20:43 PM

argilla

De ouderwetse koffiemolen doet nog prima dienst als gemaal voor bladeren en kleine takjes te verwerken tot bosgrond.
Maar zeven jullie die bosgrond nog , Want me dunkt dat als je die bladeren e.d. maalt het fijn genoeg is ...of toch niet ?

? Wat doen jullie hiermee ? Welke lijm gebruiken jullie om de bosgrond te "verzegelen" op de treintafel ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Binco

#1
Soms gebruiken wij ook een mengeling van thee!
Heeft ongeveer dezelfde structuur, en sommige ruiken nog goed ook [:D]

Lijm? gewoon houtlijm denk ik dat wij gebruiken.
Zoals je turf strooit.

[:)][;)]

ysbeer

#2
citaat:
Geplaatst door Binco

Soms gebruiken wij ook een mengeling van thee!
Heeft ongeveer dezelfde structuur, en sommige ruiken nog goed ook [:D]

Lijm? gewoon houtlijm denk ik dat wij gebruiken.
Zoals je turf strooit.

[:)][;)]



Ik zou zowel bladeren als thee even(uur) 150 graden verwarmen.
dan is alles aan schimmels e.d dood
Anders bestaat de kans op schimmel op je baan en eventueel op jou.
wim

Ronald

#3
Precies, even in de magnetron voor 15 a 20 minuutjes en daarna af laten koelen. Lijmen doen wij in een laagje houtlijm, daarna strooien en laten drogen. Een 2e en/of meerdere lagen doen we dan weer nat-in-nat met een mengsel van houtlijm en water (1 op 3 a 4) met een scheut afwasmiddel. Zo kun je de grondlaag mooi opbouwen.

Martin Welberg

#4
Paar minuties pngen ook goed ?

Steam.N

#5
Pngen ???
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Binco

#6
citaat:
Geplaatst door Steam.N

Pngen ???



Ping-Pongen?

nee, even serieus,
ben eigenlijk ook wel benieuwd [:D]

[:)][;)]

Huugooke

#7
En de schimmels die overal rondhangen, op zoek naar lekker eten, zijn die nu vies van die gekookte thee/bosgrond?

argilla

#8
citaat:
Geplaatst door Huugooke

En de schimmels die overal rondhangen, op zoek naar lekker eten, zijn die nu vies van die gekookte thee/bosgrond?




dacht ik ook Huugooke.
Kan hier alcohol als opp.spanningsbreker een oplossing bieden, in het recept van de lijmoplossing van Binco ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Martin Welberg

#9
Sorry i'tje vergeten, pingen als in nuken oftewel magnetronnen...we pingen hier effe het eten [;)][:D]

marc goovaerts

#10
Dat zal in Van Daele dan wel onder 'Noord-Nederlands' staan.[;)]

Steam.N

#11
Vreemde taal ...[;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

#12
citaat:
Geplaatst door milocomarty

Sorry i'tje vergeten, pingen als in nuken oftewel magnetronnen...we pingen hier effe het eten [;)][:D]


Dat komt natuurlijk omdat een magnetron "ping" doet als het klaar is. Onlangs werd een hele container magnetrons teruggestuurd wegens onverkoopbaar; ze deden namelijk 'tuut-tuut"[:o)]

Gerolf

#13
citaat:
Geplaatst door argilla
citaat:
Geplaatst door Huugooke
En de schimmels die overal rondhangen, op zoek naar lekker eten, zijn die nu vies van die gekookte thee/bosgrond?

Kan hier alcohol als opp.spanningsbreker een oplossing bieden, in het recept van de lijmoplossing van Binco ?
Terechte opmerking van Hugo. Ook al heb je op dat moment de schimmels en andere rotzooi gedood, de plantenresten blijven een voedingsbodem voor nieuwe "passanten".
Je alcohol zal de boel misschien wat ontsmetten, maar dat is op dat moment niet nodig, en even later verdampt hij. Dus dat maakt niks uit.
Naar mijn idee: afdekken met een matte vernis, of toch maar iets anders (niet-eetbaar) als "grond" gebruiken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

#14
Zoals al gemeld in mijn draadje "Schwarzwald-2" geef ik de voorkeur aan de verschillende bosgronden (bv. Busch Nadelwaldboden ref. 7529)
van Busch. Zien er zeer goed uit, goedkoop en geen gerommel met materialen eerst in een oven moeten steken, en uiteindelijk nog gevaar te lopen op (moeilijk uit te roeien) schimmels, waardoor je kans loopt een gedeelte van je baan terug te moeten heraanleggen.
Met vriendelijke groeten
Peter