Ronald's nieuwe American Civil War layout in H0

Gestart door Ronald, 13 juni 2012, 13:05:07 PM

TBCédric

ziet er mooi en fascinerend uit!
Doe zo voort. like a amerikan steam train   ;D  ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Ronald

Dank U!

Voor de wissels gebruik ik net als bij de Lake Louisa baan de downloadbare wisselmallen van Fast Tracks http://www.handlaidtrack.com/):



En waar ze moeten komen:



Morgen ga ik het subroadbed maken voor onder de rail.

Ronald

Vandaag mijn middag besteed aan het verzamelen van bestellingen voor de ACW baan. Eest bij Bouler Valley een kleine bestelling gedaan met 2 schoorstenen en wat klein spul:



en:



Daarna Ebay opgegaan en wat info gevraagd over draaistellen. Daarna bij Wiseman in de States een 6-tal setjes met 2 paren elk link and pin couplers van metaal besteld. Ik wil graag conform werkelijkheid koppelenen dat gaat alleen met deze dingen:



Die bestelling is al bijna onderweg, dus verder gekeken naar verlichting voor de bakken. Dat wordt LED en ik heb zowel warm wit (dimbaar) alswel een RGB strip besteld met afstandsbediening. Idee hierin is om naast standaard daglicht ook een mooie overgang naar de avond te kunnen maken. Verder hou ik een stuk over van een meter maar dat ga ik later verklappen wat daarmee te gaan doen. Goedkoop was 't geintje in ieder geval niet ;)

En vanavond nog even op Ebay een 10-tal Arch bar draaistellen besteld voor 0N30, die gaan prima voor 1:55. De prijs ligt nu incl verzending rond een tientje per stuk en dat is niet slecht:



Rest mij alleen nog de microspikes bij Wenz te gaan bestellen. Dat ga ik dadelijk doen maar eerst een lekker glaasje wijn.

Later!

Ronald

Nog even zitten freubelen met dat lekkere glaasje wijn en een cutter met een bosje hout... en daar is alvast een onderstel voor een watertoren uitgekomen:





En waar de inspiratie wegkomt en waar het linkerdeel naar toe moet:

Klikkerdeklik



Tot zover!

Steam.N

Hey, Ronald,

nú kan ik me voorstellen wat je bedoeling was.
Je derde foto laat iets moois zien !  Knap gedaan. 
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Ronald

Dank je, Jean!

Ik heb mij voorgenomen elke dag een uur aan modelbouw te besteden, dit om lekker op te schieten maar ook als rustpunt van de dag. Modelbouw is voor mij ontspanning puur dus eigenlijk een must. Vanavond weer even zitten donderjagen met hout om een korte flatcar te produceren. 28 foot lijkt mij vrij lang voor deze periode dus heb ik een 22 foot uitvoering gemaakt. Als voorbeeld neem ik de 5-stake car van de firma BTS (www.btsrr.com):



Ik had de goed maat hout nog (5 x 3 mm) dus maar wat gesneden. 22 foor is 12 cm lengte en zie, dit wordt het dan:



Als voorbeeld heb ik mijn 0N30 karren genomen. De centerbeams heb ik vervangen door een enkel exemplaar, simpelweg omdat ik door het andere hout heen ben. Dit kan ook en is iets dat toch niet gezien wordt.

Daarna even gepast met wat draaistellen. Dit zijn Vulcan types en er moet eigenlijk Arch Bar onder. Die zijn inmiddels onderweg dus nog even geduld:



En even op de baan (zonder rails) om de hoogte te bekijken en zie, hij staat net zo hoog als het 0N30 spul. Oke dus!:



Zie ook dat de balkjes aan de zijkant er aan zitten. Nu resten de stakepockets (de vierkantjes aan de zijkant waar evt stakes/palen ingezet kunnen worden), wat schroefbout imitaten, de trekstangen en de koppelingen. Eigenlijk een simpel karretje ;)

Later meer!

Ronald

Bij nadere bestudering zag ik dat er iets niet klopte.... de balk tussen de middenbalken onder de kar. Die hoort ertussen en niet eronder gemonteerd. Dat maar even gefixt:



Lijkt ineens veel sierlijker!

Later weer meer.

TBCédric

ik ben echt gefacineerd door je werkwijze en  werkinstelling. Doe maar zo voort. Het wordt denk ik  (ben ik eigenlijk zeker van) een wondermooi plaatje.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Ronald


Ronald

Zo, vanmiddag toch al de led verlichting binnen. 1 dag, netjes. Ook al even geëxperimenteerd en zeer tevreden. Ik heb 2 strips van 5 meter, 1 RGB en 1 witte. Beide instelbaar en dimbaar.
Alvast 2 strips van beide kleuren op een lat gemaakt en deze voor in de bak gehangen:



Zie ook dat ik de onderste rand even moet bijwerken......  ;)

Led doet 't prima en de instelmogelijkheden lijken eindeloos. Eerst de rest er nog inhangen. ook richting achterkant komt er een dubbele strip. Dat lijkt veel maar laat wel de bak egaal uitlichten en dat is wat ik wil.

Later meer!

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Ronald

Er zijn er die dat in Japan kopen of anders, ik heb 't gewoon in Nederland bij een LED shop gekocht genaamd ABC store. Even googelen op "led strip(s)" levert al gauw een schat aan info op ;)

Ronald

Nog niet laten zien was het gefreubel dat Wanda aan het hotel gedaan heeft. Voor de ramen heeft zij van styreen een mal gemaakt waarin de binnenkant (de stijlen) van de ramen gemaakt worden. Dat heeft geleid tot dit voorlopige resultaat:



Later meer!

Ronald

Heb even zitten experimenteren met de led strips. Zoals gezien hangt er een setje aan de voorkant van de grote bak. Hier wat lichteffecten van die 2.

Met alleen de witte strip (5050, 60 led's per meter):



Met beide strips (beide 5050):



Met wit helemaal gedimd en een rode kleur (ietwat overdreven):



En met het helder / warmwit van alleen de RGB strip. Dat ziet er niet zo mooi uit en laat zien dat alleen een kleurstrip gebruiken die ook wit moet geven niet genoeg is:



Later weer meer!

TBCédric

ziet er mooi uit. Experimenteren kan leuk zijn he?  ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.