De Zwift

Gestart door eve, 03 juni 2012, 11:26:48 AM

eve

Een zwaaiende lift = een zwift.

Stel je hebt een boekenplankbaan (minibaan) en mogelijke uitbreiding naar een schaduwstation.
Een compacte toegang (geen spiraal) zou een lift kunnen zijn. Maar lineaire aandrijving met stappenmotoren is misschien wat ingewikkeld. De zwift wordt aangedreven door 1 sterke servo.
Ik heb het prototype gemaakt van wat afval van hout en metalen hoeken ed. Voor max. 30 € inclusief motor. Instellingen en bediening zijn dus zeer eenvoudig.
De zwift in hoogste stand :



De zwift in laagste stand :



Schematisch : zwift aan de minibaan (hoogste stand) :



...en zwift aan het schaduwstation (laagste stand) :



Uitbreidingen van het gebruik kunnen zin : een pendelende zwift, schanierend rond punt A met een aandrijving door een tweede servo in punt B (pendelen enkel met de zwift in laagste stand oa.)



Of zelfs een schuivende zwift  (schuiven enkel in laagste stand oa.) :



Een andere zeer mooie toepassing voor een grotere baan kan het volgende zijn : monteer de zwift in een fabriek ( onzichtbaar). Rangeer (zichtbaar) een lege open goederenwagon in de fabriek. Loskoppelen van de lok, lok uit de fabriek, eventueel deuren sluiten. Met de zwift de lege wagon naar de onderwereld brengen waar hij vervangen wordt door eenzelfde type geladen wagon. Geladen wagon met de zwift terug naar boven, deuren open, rangeerlok binnen, enz.



De lengte van de zwift is aan te passen aan de persoonlijke wensen. De maximaal te overwinnen hoogte is afhankelijk van het koppel van de servo. Desnoods twee servos gebruiken. Bij een definitief model zou ik de glijlagers vervangen door kogellagers.  Enige extra relais voor beveiliging ed. zijn uiteraard ook wel nodig.

Erik

prulleman

dit is het "idee van het jaar". briljant, eenvoudig maar je moet er maar op komen. ik denk dat ik in in toekomstige projecten (boekenplankbanen) ook met de "zwift" ga werken. kwestie van eens lekker te zwiffen[:D] alvast dikke proficiat met uw idee

conducteur

Hoe zit het met de overgang tussen de sporen? Loopt dat nauwkeurig genoeg?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eve


doomslu

Dit is een bijzonder knap idee. Proficiat. [:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Kan me alleen aansluiten bij de vorige commentaren: dit is een prchtige vonst. Echt iets voor minibaantjes.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

Prima idee !  Proficiat !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

bollen neus

Knap gevonden, chapeau. Is zeker nuttig op een baantje als je niet veel plaats hebt.[:)]

PeterC

Ja! Ja! Ja!
Prachtig idee! [:0]

Die 'sterke' servo?  Hoe 'sterk' is die in Eurootjes?
Besturing?  Nauwkeurigheid voor aansluiting aan de andere sporen?

Tell us more! Tell us more! [;)]

Groetjes, Peter


evan

Das inderdaad de moeite!  Ik wil ook wel meer weten[:)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

eve

citaat:
Geplaatst door PeterC

Ja! Ja! Ja!
Prachtig idee! [:0]

Die 'sterke' servo?  Hoe 'sterk' is die in Eurootjes?
Besturing?  Nauwkeurigheid voor aansluiting aan de andere sporen?

Tell us more! Tell us more! [;)]





De servo is een 180? (10,2 kg/cm) type die me 13 ? kostte verzending en BTW inclusief.
De nauwkeurigheid voor aansluiting aan andere sporen is uiteraard een subtiel samenspel in 3D : niets moeilijks aan. Precies werken en een beetje kennis van servo's...

Erik

PeterC

Erik,
Vooral het idee 'Zwift' - fabriek zet me aan het denken (en dat voor een zondagnamiddag [:p]).  Ik ben iets van plan met een fabriek bestaande uit 'halfelementen'.  Een volle kolenwagon die in een stookhuis binnengereden wordt en er terug leeg uit komt...  ...Technisch zeer interessant!  De techniek mag/moet voor mij zichtbaar zijn (weliswaar buiten de module)...

Het wordt tijd dat ik mijn overjaarse (ondertussen al in zoonliefs bezit) Fisher Technik weer eens boven haal...

Hoe ga je te werk om je 'eindpunten' (boven en onder) te gaan bepalen?  Meet je de opgenomen stroom van de servo om te weten dat die tegen een 'hindernis' staat?

Bestuur je via een microcontroller of analoge schakeling?


Groetjes, Peter


eve

citaat:
Geplaatst door PeterC

Erik,
Vooral het idee 'Zwift' - fabriek zet me aan het denken (en dat voor een zondagnamiddag [:p]).  Ik ben iets van plan met een fabriek bestaande uit 'halfelementen'.  Een volle kolenwagon die in een stookhuis binnengereden wordt en er terug leeg uit komt...  ...Technisch zeer interessant!  De techniek mag/moet voor mij zichtbaar zijn (weliswaar buiten de module)...

Het wordt tijd dat ik mijn overjaarse (ondertussen al in zoonliefs bezit) Fisher Technik weer eens boven haal...

Hoe ga je te werk om je 'eindpunten' (boven en onder) te gaan bepalen?  Meet je de opgenomen stroom van de servo om te weten dat die tegen een 'hindernis' staat?

Bestuur je via een microcontroller of analoge schakeling?






Peter,
Als alles ingesteld is verander je per knopdruk van de stand "boven" naar de stand "onder".
De instellingen "boven" en "onder" : absoluut niets moeilijks. Je neemt 1 referentiepunt bvb "boven" en je past alles aan. Dan ga je naar de stand "onder" : mm-instelling doe je door de servo minder dan 180? te laten zwaaien en uiteraard de onderste inrij-rail aan te passen...
De uitleg is moeilijker dan de uitvoering. Het werkt perfect.
Zeer eenvoudig !
Erik

Dirky

Zeer goeie vondst Erik! Had je meteen beter een idee-registratie van gedaan [:)]

Snel eens gerekend:
Om te weten welke servo je nodig hebt neem je gewicht van de lift + maximum gewicht van de trein die je wilt verplaatsen. Dat vermenigvuldig je met de helft van de hoogte-verplaatsing... Da's het koppel dat je nodig hebt. Kom je voor H0 inderdaad met een 10kg servo toe om een lok met enkele wagons zo een 8 a 10cm te zwiften!
(Let wel op dat de aangegeven waarde van goedkopere servo's fel overdreven is. Da's me duidelijk geworden bij de laatste vlucht van ??n van mijn modelvliegtuigen.)


Veel snuggere oplossing dan wat hier en daar op youtube te zien is![:)]
Bedankt om dit super-idee met ons te delen!

conducteur

Voor mijn GIP heb ik uitgerekend dat een trein van 120 ongeveer 1kg weegt. (getest met verschillende loc's en rijguigen/goederenwagens). Met die servo kun je dus al een behoorlijk gewicht zwiften (zwiften een nieuwe kandidaat voor de dikke van dale?).
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum