De perfecte rijtuigverlichting?

Gestart door Redskin, 24 mei 2012, 17:42:15 PM

Kevin

Hallo,
Na enige opzoeking kun je de Easy Peasy Lighting bestellen en is op voorraad bij onze buren in de U.K. bij www.dccsupplies.com
Zal waarschijnlijk goedkoper uitvallen aan transportkosten.
Groeten     

janieburton

Heb ooit ergens gezien dat men een soort veertje gebruikte in plaats van de klassieke stroomafnemers.

Dat veertje(2 per rijtuig) zou over de as moeten plaatsen door de as te draaien tot dat het veertje volledig op de as zit, aan één uiteinde heeft het veertje een langere uiteinde waar men een draadje aan soldeert die naar de verlichting gaat; het veertje geeft geen rolweerstand daar het groter in diameter is dan de as en het rust gewoon op de as.

Misschien een dom vraagje van mij maar ze hangt zoveel onder een rijtuig(de zogenaamde kasten en andere "brol") dat het toch mogelijk moet zijn om 1 of 2 knoopcellen met mini schakelaartje te plaatsen in die kasten of gewoon in het midden van het rijtuig tegen de bodem(ik denk niet dat iemand dat kan zien) van het rijtuig.
 

Frank_N

Janie,
Waar zag je die veertjes? Lijkt me interessant om eens naar te kijken.... 8)
Als die veertjes uit verenstaal bestaan, vraag ik me af hoe die om je asssen te krijgen?
Ik experimenteerde met sleepcontacten en messing as bussen, beide vormen nog steeds teveel rolweerstand  :(
Groet van Frank

janieburton

@ Frank_N

Deze zijn van DCCconcepts(Australië)

DCCconcepts Flickerfree2 - Pickup Springs Only

These are a delight to use—simply remove one wheel, add the spring and replace the wheel-set, making sure you note which wheel is "live" to the track. Drill a small hole in the floor of the coach/tender/caboose etc, and solder a bit of fine wire to the tag end on the spring. Connect the wire to your flickerfree or loco pickups etc.

You will be delighted at the low added friction of these pickups—they will add almost nothing to the drag at all, but will always be able to give perfect pickup as long as you keep track and wheels reasonably clean.

Text Box: These pickup springs are simply fantastic to use - We have two sizes, N scale (or for 1.5mm axles) and OO/HO scale (for 2mm axles). Packed 48 per pack, they are a super efficient way to add pickup to ANY axle with almost ZERO added friction to loco or rolling stock. (packs actual avg content = 50!)
Text Box: DCF-PS1.5
Text Box: 48 pack, pickup spring for 1.5mm axles
Text Box: $29.95 ea
Text Box: DCF-PS2.0
Text Box: 48 pack, pickup spring for 2.0mm axles
Text Box: $29.95 ea

http://www.dccconcepts.com/index_files/DCCflickerfree.htm

Ik weet niet of die geschikt zijn voor N schaal.
 

Redskin

Frank, ik denk dat janieburton DIT bedoelt. Het zijn slepers van gevlochten materiaal. Zelf heb ik er geen ervaring mee maar in alle eerlijkheid vraag ik me af of dit serieus iets is. Anders zou het toch al lang en veel breder toegepast worden..?
Zie ook DEZE discussie op het Nederlands N-spoorforum.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Frank_N

#20
Beste Frank, Janie, Ik denk dan aan dit spul: Desoldeerdraad:
http://reviews.conrad.nl/7866-nl_nl/811572/edsyn-edsyn-desoldeerdraad-totale-lengte-15-m-breedte-2-5-mm-reviews/reviews.htm
Goedkoop, flexibel, maar pas wel op de hoeveelheid tin waarmee je het vastzet!
Want dat spul slurpt graag tin, he :D 8)
Je hebt er ook niet zoveel meters van nodig.
Mogelijk dat we daar allemaal iets mee kunnen!

Edit:  Conrad:  811785 - 89 voor nog geen 2 euro.
Groet van Frank

janieburton

@Frank_N,

Kijk op de pagina van DCCconcepts waarvan hieronder de link en ga naar:  Pickup Springs Only

http://www.dccconcepts.com/index_files/DCCflickerfree.htm

@Redskin

Die van DCCconcepts kan je vergelijken met een veertje uit een balpen
 

Gerolf

Citaat van: Frank_N op 10 februari 2014, 23:11:26 PM
Beste Frank, Janie, Ik denk dan aan dit spul: Desoldeerdraad

Dan kan je net zo goed gewone elektriciteitsdraad gebruiken. 0.75 of 1.5 mm2
Nog goedkoper, want dat heeft waarschijnlijk iedereen in voorraad (bvb uit een beschadigde verlengkabel)  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stieven76

Citaat van: Redskin op 10 februari 2014, 22:08:11 PM
Frank, ik denk dat janieburton DIT bedoelt. Het zijn slepers van gevlochten materiaal. Zelf heb ik er geen ervaring mee maar in alle eerlijkheid vraag ik me af of dit serieus iets is. Anders zou het toch al lang en veel breder toegepast worden..?
Zie ook DEZE discussie op het Nederlands N-spoorforum.


Die dingen worden toch gebruikt voor de stroomafname voor racebaan auto's? Ik herinner me dat die bij mijn Ninco auto's af en toe eens moesten vervangen worden. Zijn inderdaad gevlochten koperdraden. Of dit bruikbaar is voor treintjes..

Gerolf

Het lijkt me ook lastiger om dit rond de as van een wagonnetje te krijgen.
Vandaar mijn elektriciteitsdraad-suggestie  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janieburton

#25
Citaat van: Gerolf op 11 februari 2014, 10:07:14 AM
Het lijkt me ook lastiger om dit rond de as van een wagonnetje te krijgen.
Vandaar mijn elektriciteitsdraad-suggestie  ;)

Ik heb persoonlijk geen ervaring met die "veertjes of power pick up  springs" maar wat ik er van heb gelezen(weet niet meer in welk tijdschrift of op welke site op het internet) leek mij dit een zeer gemakkelijke oplossing en ze zijn blijkbaar ook te bestellen in de UK.


 

Frank_N

Dank U Gerolf voor een foto!
Ik heb het idee dat dit veertje wel eens DE oplossing voor N spoor zou kunnen zijn 8)
Maar kan het niet zo zijn dat je die piepkleine dingetjes bij het omwikkelen van de wielassen wel eens kon verbuigen???
Groet van Frank

janieburton

Dank Gerolf voor het plaatsen van de foto!
 

Gerolf

Wat ik begrepen heb van de procedure voor het gebruik van deze veertjes:
- geïsoleerd wieltje verwijderen,
- veertje over de as schuiven
- wieltje terugplaatsen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janieburton

Citaat van: Gerolf op 12 februari 2014, 00:43:54 AM
Wat ik begrepen heb van de procedure voor het gebruik van deze veertjes:
- geïsoleerd wieltje verwijderen,
- veertje over de as schuiven
- wieltje terugplaatsen.

Misschien een bijkomend voordeel men kan dan de wieltjes terug op de correcte afstand zetten.

Ik stel me de vraag of dat men het veertje er niet over de as kan "draaien" zonder een wieltje eraf te halen, het veertje zal wel niet uit staal zijn gemaakt maar uit koper of zoiets.