Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Mijn ontwerp

Gestart door Redskin, 15 april 2012, 11:57:55 AM

Redskin

Hierbij mijn eerder beloofde baanplannen. Ik noem mijn fantasieontwerp Österschwyzland ("Eusterswietsland"), wat een combinatie is van de drie landen en het bergachtige landschap waarop de baan gebaseerd is: Oosterrijk, Zwitserland en Duitsland. Österschwyzland bestaat uit twee lagen. Ik heb gekozen voor zo lang mogelijke sporen omdat treinen die ik wil laten rijden lang zijn. Naar Zwitsers model rijden de treinen goeddeels links.

Zoals je ziet is het een L-vormige baan, met een lengte van 3 meter over de grootste lengte en 1,40 meter over de korte kant. Dit is de onderste laag, de buitenste sporen zijn dubbel uitgevoerd. Verder een station met twee doorgaande en twee kopsporen (voor een pendeltrein) waarvan één zichtbaar, en een schaduwstation met drie sporen in het achterliggend schaduwstation. Om de boven- met de onderlaag te verbinden, heb ik er een enkelsporige stijg- en daallijn in getekend.
Alleen het (ondergronds) station aan de voorkant zal zichtbaar zijn, de rest niet. De onderkant van mijn baan zal opengewerkt en dus bereikbaar zijn om als het nodig is een vastgelopen locje een zetje te geven  8).



Dit is de bovenkant van het ontwerp. Ook hier is de buitenring dubbelsporig, maar is voor dieptewerking en het berglandschap het spoor linksachter verhoogd en komt over het binnenste spoor en de stijg- en daallijn heen en aansluiten op het station. Dat staat precies boven het ondergrondse deel en zal lange overdekte perrons krijgen. Het enkele spoor dat je in het midden ziet, is nog niet af. Daarmee wacht ik totdat ik met de bouw bezig ben. Ik denk aan een rangeerterreintje, maar wil het ook niet té druk maken. Dus wacht ik er even mee totdat ik de baan daadwerkelijk zie ontstaan.


Ben benieuwd naar reacties :)
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

stefan

Ziet er de moeite uit, hou ons maar op de hoogte hoe het werk vlot. ;) En veel plezier met het bouwen :p

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Redskin

#3
DE BOUW VAN ÖSTERSCHWYZLAND IS NU ECHT GESTART!!  :D

Jahaa, erg naar uitgezien en na lange tijd (vanwege persoonlijke omstandigheden) heb ik dan nu ein-de-lijk een pracht van een tafel staan. Rond de middag was vriend Wim hier om te helpen, gelukkig want hij heeft veel meer ervaring met houtbouw dan ik. Helemaal stilgezeten heb ik de afgelopen weken trouwens niet: mooi, recht hout op de kop tikken bij een bouwmarkt was nog een 'interessante' uitdaging...   ???
Verder heb ik de afgelopen maand de kabel voor de tv-aansluiting compleet nieuw doorgetrokken vanaf de benedenverdieping, met een aftakking meteen naar de naastgelegen slaapkamer en de afgebeelde tv op een beugel aan de muur gemonteerd. Die tv zal immers ook als monitor voor de baanbesturing gaan dienen.

Het hout, op maat gezaagd, geschuurd en klaar om in elkaar geschroefd te worden



Het frame is na een paar uurtjes klaar. Vriend Wim had de klampen voor de poten bij hem thuis al klaargemaakt en dat scheelt natuurlijk :D



De treintafel hier compleet gemonteerd. Er moet nog een schuurpapiertje langs en een kwastje beits. En ik moet nog beslissen of ik wielen onder de poten monteer of vilten glijders



Even proefzitten met een stoel. Zit prima aan een bureau van 3 X 1,4 meter  ;D



Wordt uiteraard vervolgd!
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Frank_N

Hoi Frank,

Ziet er errug goed uit ;)
Nu nog proberen een deel van de bogen weg te "moffelen""
Mijn advies: zet er zwenkwielen onder, zodanig dat je baantafel op ongeveer 1,05 tot 1,10 komt.
Later kun je niet alleen je baan verplaatsen, maar kan je er ook goed van onder bij.
Zelf heb ik daar een "hondje" = een plank op zwenkwieltjes (term uit de verhuizers encyclopedie) voor gemaakt.
Die viltjes werken niet meer na verloop van tijd door het gewicht van de hele constructie, volgens mij geven die dingen ook teveel weerstand bij het verplaatsen:)
Groet van Frank

Martin Welberg

CiteerDie tv zal immers ook als monitor voor de baanbesturing gaan dienen.

Daar ga je echt nix mee missen  ;)

Michiel

Hoi Frank,

een mooie, heldere en frisse ruimte dat je daar ter beschikking hebt. Dat ziet er prima uit, en nu nog zonder rommel! Profiteer ervan!  ;D

Sta me toe dat ik even een kritische noot gooi over je baanplan. Je hebt er blijkbaar goed over nagedacht, maar ik vind het uiteindelijk resultaat eigenlijk niet echt boeiend. De sporen volgen teveel de baanranden, en nogwel erg nipt, dat je geen ruimte hebt om de sporen in een omgeving in te kleden. Het wordt eigenlijk afgrond rijden. Ik zie ook 2 ovalen, waardoor de spanning volledig uit het treinverloopt wordt gehaald.

Ik zou het centrale basisthema volledig uitwerken over de lange, flauwe boog over de L-vorm. De bochten op het uiteinde kan je dan camoufleren naargelang het thema.  Op deze manier kan je je concentreren op bv station en omgeving, en die volledig uitwerken in een passende omgeving.


Bon, dat is wat ík zou proberen, maar het blijft jou baan. Belangrijkste is dat je er plezier blijft in hebben. en als dat met je huidige baanplan is, zoveel te beter.  ;)


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Redskin

#7
Frank, milocomarty en Michiel bedankt voor de reactie!

De wielen komen eronder. Dat staat eigenlijk al vast. Ik heb ze al liggen, twee ervan met rem.

Mijn baanplannen zijn sinds de eerdere posts al behoorlijk aangepast. Hieronder de laatste. Het idee is nog steeds twee lagen (als een pannenkoek op elkaar) en een enkel spoortje bovenlangs.

Dit is de onderste laag. De achterste sporen doen niets anders dan treinen parkeren die beurtelings in beeld komen langs het voorste ondergronds station. Daarna rijden ze door naar de bovenlaag; echt een schaduwstation dus. Maar niet eens echt zo spannend dus. Op het andere forum waarop ik zit, kreeg ik nog een mooie aanpassing op het ontwerp. Daar  ga ik nog even goed naar kijken, maar het basisidee zoals hierboven omschreven zelf zal niet veranderen.

Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Frank_N

Hoi Frank,

Dat je in lagen wilde werken begreep ik al.
Even wat gedachten van mij:

Mijn advies: zaag,  als je het defenitive sporenplan van je schaduwstation hebt uitgetekend, uit het overtollige basisplaat materiaal  zo veel mogelijk hout weg. Het scheelt enorm in gewicht van de totale constructie, en maakt tegelijk het zaakje toch wat stabieler. Klinkt mss vreemd, maar ik spreek uit ervaring. Lijm daarbij de onderbouw-basisplaat  met gewone houtlijm op de omliggende spanten. Zo kun je er ook nog bij de later aan te leggen bovenliggende sporen vanonder erbijkomen.
Als je dan naar boven wil bijbouwen, gebruik dan een open-spant constructie: lekker stevig en vooral weinig gewicht. Het weggezaagde hout kun je hier denk ik goed voor gebruiken. Wel eerst alles goed uitwerken en meten!!!!! ;)

Zoals Michiel opperde  is het gebruik van sporen welke evenwijdig lopen aan je baantafel niet zo mooi.

Volgens mij lijkt het geen probleem als je van de onderste laag (paralel aan de baantafel) een parade spoor maakt.
Persoonlijk denk ik dat het wel te doen is als je ervoor zorgt dat je niet zo direct bochten ziet. Ik bedoel slechts een klein stukje recht spoor laten zien aan de kijkers. Het fraaie gebeuren leg je dan een of 2 nivo's hoger.
Bij een baanbreedte van 70cm praat je al snel over R1, of 2. In N ziet het er niet zo mooi uit als je daar intercity's door laat kachelen.

Nog spannender kan zijn het zichbare deel (langs de rand) op een brug te maken, met een kloof naar onder je baantafel.
De achterkant van dit paradespoor kun je dan wegmoffeln met een bijna verticale rotswand. (zijn maar ideen he????)
Groet van Frank

Redskin

Goede tip Frank, het uitzagen van het schaduwstation. Ik wilde eigenlijk in het midden een 'mangat' zagen om te kunnen kijken en als het nodig is een locje een duwtje te geven (of andere narigheid  :(). Maar dit is ook een prima idee! :)

Dan over het ontwerp: mijn bedoeling is om lange treinen te kunnen parkeren en langs de (zichtbare) stationssporen aan de voorkant te laten stoppen. En om een forse lengte te creëren voor het stijgen naar de bovenlaag. Verder heeft 't geen functie en is het niet boeiend. De zij- en achterkant zal open (in ieder geval bereikbaar) blijven, voor het plaatsen van materieel op de baan (zichtbare gedeelten onder en boven krijgen bovenleiding).

De wissels bij de kopsporen heb ik nu omgedraaid, dat is beter voor het rijden van en naar het schaduwstation en de bovenlaag.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Michiel

#10
Hoi Frank,

een klein opmerking betreffende het sporenplan. Rechts-boven maakt een bocht de volle hoek van 90° om dan onmiddellijk met een wissel tegen deze boog af te buigen. Deze "S"-constructie kan vervelende gevolgen hebben. Ik zou die bocht laten uitkomen op een linkse wissel die dn die 90° vol maakt. Rechtuit tak je weer af zoals nu. Je wint er 10cm opstellengte mee, en je hebt een potentieel probleempunt minder.  ;)

edit: het plaatje toegevoegd om de uitleg te verduidelijken:
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Redskin

Dat ik dat niet eerder gezien heb! :(

Goeie tip Michiel. Ben al aan 't sleutelen met de pc om 't aan te passen, bedankt!
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Redskin

#12
De afgelopen dagen heb ik de wielen eronder gezet en het frame geschuurd en gebeitst (2X). Zo zie je er niet zoveel van, maar daar ben je best nog even zoet mee  :P. Maar het moet gezegd: het ziet er goed en strak uit en de tafel rijdt met de wielen erg gemakkelijk (goed dat er twee een rem hebben ;D).



Een dezer dagen kan ik dan met het leggen van de rails beginnen.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Redskin

Afgelopen week heb ik rails gelegd en kan ik zelfs digitaal rijden  :). Het is al heel erg leuk om treinen op te kunnen stellen en beurtelings het voorliggend station in te laten rijden. Helemaal vlekkeloos liep 't niet meteen; enkele raillasjes bleken beschadigd (van rails die ik al had) en veroorzaakten ontsporing. Dat was snel verholpen en ook de wissel rechts van het schaduwstation geeft bij enkele rijtuigen problemen. Michiel voorspelde dat al en het moet nog aangepast worden met een linkse wissel. Verder heb ik helemaal geen klagen met dit railsysteem.



Volgende zaken: aanpassen dus van het wissel rechts van het schaduwstation en alle wissels digitaliseren (decoder inbouwen). Daarna baanvakken gaan bepalen en railisolatoren gaan plaatsen voor detectie. En rijden, heel veel rijden om eventuele storingen in de rails te verhelpen. Als later de bovenbouw er ligt, wordt het oplossen van problemen immers veel lastiger.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Redskin

Vandaag veel testgereden. Ieder spoor van het schaduwstation, de twee kopstation- en doorgaande sporen zijn door verschillende soorten treinen en locomotieven met verschillende asindelingen vele malen bereden. Helemaal probleemloos :D !

Hier komt een Ce 6/8 'Krokodil' met negen tankwagons aan de haak vanuit het schaduwstation het onderste kopspoor binnenlopen. Klik op de foto voor een kort filmpje. Op vier seconden zie je nog net op tijd  ::) het wissel omklappen.


Sorry voor de beeldkwaliteit. Het is gefilmd met een eenvoudig digitaal cameraatje. Ik weet niet of ik autofocus kan activeren; nu stelt 'ie scherp op alleen het eerst gefocuste beeld.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController