Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Bi

Gestart door conducteur, 10 april 2012, 00:07:15 AM

Dirky

Bi
#15
Rian, heb je forex? Anders geef je me maar eens je adres en stuur ik een stukje testmateriaal op... Ik heb vroeger al mijn handgemaakte H0 gevels met Vikupor (=forex) gemaakt en dat valt zeer goed mee.

ToThePoint

Bi
#16
Rian Dirky is een expert ivm die zaken van zelfbouw.
Ik heb ooit ook een loods gemaakt en de delen waarvan de mal gemaakt werd zijn ook uit wat Dirky noemt "forex".
Prachtig materiaal !
Het is ge?xtrudeerde pvc en men kan dat heel goed bewerken een scherp mes.
Voor ramen gebruikt Dirky schilderstape (ik ook) en dat gaat vanzelf.
Schilderstape op een stuk glas en langs een metalen liniaal snijden maar.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Bi
#17
citaat:
Geplaatst door conducteur
Na drie pogingen heb ik het opgegeven. Het lukt maar niet om de ruiten recht te snijden.
Kan je die pogingen tonen op het forum, Rian? Misschien kunnen we dan zien wat er fout gaat...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Bi
#18
Poging ??n is al netjes naar de vuilbak verbannen.
Voor poging twee bijongeluk het gebouw ernaast gemaakt, maar was ook niet netjes.
Poging drie was ook niet geslaagd. Die laatste twee zal ik deze middag proberen te posten. Ik ben nu bezig aan andere infrastructuurwerken voor mijn minibaantje...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

prulleman

Bi
#19
gebruik een scherp mes (zo van vinger geamputeerd als je niet oppast)
een stalen lineaal (geen alu want dat snij je kapot) en vooral geen kracht gebruiken maar het mes laten werken[;)]

modeltreinbart

Bi
#20
en ook belangrijk een metalen winkelhaakje . Eerste zelfbouw projecten zijn nooit perfect ervaring leert om zo beter en grotere projecten uit te voeren.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Huugooke

Bi
#21
...eerst een plan afdrukken en dat op de plastic plakken (ik gebruik Evergreen), dan ben je tenminste zeker van de verhouding en de plaatsing.
En dan zoals hiervoor gezegd met een stalen liniaal en een echt scherp mesje (ik noem ze nog altijd X-acto maar dat merk is van naam veranderd). Je hoeft er niet eens door te snijden: een flinke insnijding en dan losbreken; eventueel een nagelvijl om af te werken.
http://www.flickr.com/photos/huugooken/7027390357/in/set-72157627965686961
Oefening baart kunst!
Die versiering boven de ramen kan je in een Duitse bouwdoos vinden.
Of doe eens een oproep op dit forum.[;)]

conducteur

Bi
#22
Hier de poging in karton:


De vezels beginnen te pluizen daar waar ik heb gesneden[:(]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dirky

Bi
#23
Probeer je gevel op te bouwen in verschillende stukken Rian. Als er dan iets misgaat moet niet alles in de prullemand verdwijnen. Kleine foutjes maken ook niet uit, die kan je gemakkelijk camoufleren.

Een ander groot voordeel van Vikupor is dat de snijkanten poreus zijn en gemakkelijk kunnen gerepareerd worden met plamuur.

Alle uitspringende delen van cafe Leon zijn aparte stukken. Zelfs het pleisterwerk... (zie MSM nr ??? - ergens in de 80 of zo)


Gerolf

Bi
#24
Geen te dikke platen proberen te snijden, maar het geheel in lagen opbouwen scheelt ook [;)]
Wil je toch in bvb 2mm werken, dan is uitboren en naar de raamkanten toe vijlen een betere methode.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

renstimpie

Bi
#25
Rian,

een scherp mes, is zoals aangehaald al een goed gerief, een stalen meetlat met daaronder een laagje schuurpapier, zodat de lat niet kan verschuiven tijdens het snijden is ook een goed hulpmiddel.

Architectenkarton is ook dankbaar om mee te werken

Succes.

Tim
14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

Michiel

Bi
#26
Rian,

voor het uitsnijden van de ramen, werk je best in 2 stappen:

Eerste snij je de ramen uit, tot ongeveer 1mm van de rand. Je snijdt het raam als het ware te klein uit.

Daarna snij je diagonaal de hoekjes in, tot precies in de uiteindelijke hoek.

Dan pas snij je de ramen uit aan de uiteindelijke afmetingen.

Met deze methode kan je veel preciezer, rechter en netter werken dan bij het proberen van het uitsnijden van de ramen in een keer.

Met dank aan Dirky, waarvan ik het procedee heb geleerd. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Bi
#27
Evergreen- en slater platen snijden met een Excel- of X-acto mesje lijkt me zuiverder te gaan.  Geeft bij mij tenminste het beste resultaat.
Voor de stevigheid van grotere gebouwen lijm ik daarachter architectenkarton.
Grote openingen klein beginnen vanuit het midden, en zoals Gerolf reeds zei, geleidelijk aan vergroten.  
Afwerken met vijltjes on alles recht te hebben, en de hoekjes scherp.

Van architectenkarton de poreuze tussenlaag opvullen met plamuur is me altijd wat tricky.

Onnauwkeurigheden kun je meestal camoufleren in de volgende stappen.

Om de snedes die op dezelfde lijn liggen (bv de bovenkant van de onderramen) op dezelfde lijn af te snijden, plaats ik de lat op de lijn, en snij ik alle snedes achtereen, zonder de lat te verplaatsen.
Anders riskeer je schommelingen te krijgen, net als op je foto.
Dat is geen probleem, als je later nog een v??rstuk moet plaatsen (zoals in Dirky's voorbeeld).
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

Bi
#28
Wat is de exacte benaming van het materiaal waar die heki platen uit vervaardigd zijn? (http://www.heki-kittler.de/heki_dur_modellbauplatten.php)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Bi
#29
Geen idee.  Je krijgt met dat materiaal erg mooie resultaten, maar je moet opletten:
als je wil snijden, moet je druk zetten op je lat.  Hiermee verpruts je echter gemakkelijk het relief.
Ook de aanwerking van twee dergelijke stukken is niet zo gemakkelijk (bij mij toch, alhoewel mijn seinhuis deze keer wel meeviel).
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }