Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

nummerborden

Gestart door tsjoektsjoek, 01 april 2012, 17:17:27 PM

kasteel

onze eerste auto thuis was in 1954 en we hadden als nummerplaat R6074 - dat was bij mijn weten de eerste serie die uitkwam met een letter en 4 cijfers in plaats van 5 cijfers. Waarom ze begonnen zijn met 'R' is mij niet bekend
Jan

Steam.N

citaat:
Geplaatst door Gerolf

... Voor 1962 zou het om ??n letter gaan, steeds achteraan? ...

Ik herinner me dat we thuis, v??r 1962, een nummerplaat hadden met twee cijfers, een "T", en opnieuw twee cijfers.
Dus de letter zat niet steeds achteraan, maar roteerde doorheen alle posities.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ysbeer

citaat:
Geplaatst door ToThePoint
Ik kan moeilijk een ijsfabriek vrachtwagen anno 1920 met een nummerplaat laten rondrijden die lijkt op 1.AGF.025.
Ook ben ik van plan om een paar citroen's om te bouwen naar nmbs voorbeeld. De groene en de kreem/blauwe. Daar moeten ook nog nummerplaten op, maar weet bij god niet welke cijfer en/of lettercombinatie's kunnen.



In welke schaal???
In N(of Z)is alles goed,in HO bijna alles

Gemiddeld nummer is 10 x 50 cm (ongeveer)
In Ho is dat 1.14 x 4.35 mm
Vul zelf maar verder in.

Ik heb een (gekocht)blad duitse autonummers,een goede bril,voldoende licht.
Maar op een meter kan ik ze niet meer lezen.

wim

Peter

citaat:
Maar op een meter kan ik ze niet meer lezen


Daar heb je inderdaad gelijk in, maar het is zoals zoveel van die details op onze baan dat je we dat het er op staat. Anders zou het niet nodig zijn supergedetailleerde interieurs van onze reizigerswagens of de onderkant van onze rijtuigen en goederenwagens.
Je ziet er bijna of soms helemaal niets van maar toch willen we die details. Dat is net het mooie aan onze hobby: het moet niet maar het mag wel, en ieder kan er zo ver in gaan als hij wil.
Met vriendelijke groeten
Peter

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Probeer eens

http://www.worldlicenseplates.com/

Doorklikken naar Belgium. Echter zonder garantie. Ben alles nog aan het verzamelen...
In welk jaar is je baan gesitueerd ?



Marc ik maak een museumbaan, dus dat gaat van 1830 tot heden.
Een voorbeeld van wat er korteling gemaakt wordt.
Op het emplacement van Bay City word een deel van de goederenkoer gereserveerd om een vis overslag te maken anno 1900. Ik heb veel vrachtwagens in HO uit die periode die omgevormd worden naar ijs transport.
Ijstransport van de fabriek naar de koelwagons. Ijskasten (frigos) bestonden nog niet, dus met blokken ijs werd toen gekoeld.
Die vrachtwagens dienen een nummerplaat te verkrijgen.

Ook heeft in msm eens een artikel gestaan om een groen camionetje te maken die gebruikt werd door seingevers in de haven van Antwerpen.
Ik meen me te herinneren dat er nergens iets gemeld werd ivm de nummerplaten.
Ook was er eens een artikel ivm de grotere camionetten in creem blauw en die gestald waren in tour en taxis. Nergens iets over de nummerplaten.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door ysbeer

citaat:
Geplaatst door ToThePoint
Ik kan moeilijk een ijsfabriek vrachtwagen anno 1920 met een nummerplaat laten rondrijden die lijkt op 1.AGF.025.
Ook ben ik van plan om een paar citroen's om te bouwen naar nmbs voorbeeld. De groene en de kreem/blauwe. Daar moeten ook nog nummerplaten op, maar weet bij god niet welke cijfer en/of lettercombinatie's kunnen.



In welke schaal???
In N(of Z)is alles goed,in HO bijna alles

Gemiddeld nummer is 10 x 50 cm (ongeveer)
In Ho is dat 1.14 x 4.35 mm
Vul zelf maar verder in.

Ik heb een (gekocht)blad duitse autonummers,een goede bril,voldoende licht.
Maar op een meter kan ik ze niet meer lezen.

wim



HO en ja op een meter ziet men dat niet meer.
Toch weet ik dat een nummerplaat anno vandaag niet op een truck kan die gebaseerd is op een ford T en die ijs verdeelt vanuit de ijsfabriek in een scenery aan het begin van de 20ste eeuw.

Ik doe ook aan levende geschiedenis (anno 1475) en met de regelmaat van de klok ziet men iemand uit een middeleeuwse tent met een zak chips, koeken of what ever wandelen. Of appelsienen op een tafel, of aardappelen ! Ja goe bezig ! Want die dingen kende men toen nog niet en verstoren gigantisch het plaatje.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

marc goovaerts

citaat:


Marc ik maak een museumbaan, dus dat gaat van 1830 tot heden.




God, da's wel een hele tijdspanne.
Van t'een komt het ander... Ik ben al een jaar bezig met het opzoeken en vector-uittekenen van de geschiedenis van het wegverkeer in Belgi?. Dat moet ooit een website worden als referentiemateriaal en misschien zelfs een minifirma-produktie (artisanaal).
Jaargang Staatsblad na jaargang Staatsblad. En wat musea tussendoor. Begonnen met 1894, ik zit in 1966 nu...

Ik kan je alvast vertellen dat ik voor 1931 enkel taksplaten (per provincie) teruggevonden heb. In een KB van 1931 verschijnen de eerste nummerplaten (blauw met witte art deco-letters).

Ook interessant voor een museumbaan om te weten:
- Stootkarren moesten altijd al naam en adres van de eigenaar dragen op de rechterzijde.
- Gereglementeerde verkeerstekens (zes) verschijnen pas in 1924. Meestal geplaatst door priv?-firma's/verenigingen, zoals de RACB, met publiciteit erop. Maar het Staatsblad geeft enkel hun betekenis, geen afbeelding of constructietekening.
Een spijtig gat in mijn verzameling...

Steam.N

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

... Stootkarren moesten altijd al naam en adres van de eigenaar dragen op de rechterzijde ...

Rechterkant vanuit de rijrichting, of als je er v??r staat?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

Een oud collega had een Fordje van voor de oorlog met een witte plaat met zwarte letters.
Een goede bron zijn oude foto's en postkaarten. Je moet ze niet gaan kopen, het internet staat er vol van!
Als je met Office werkt heb je misschien ook "Publisher", daar gaat het perfect mee.
Het moeilijkste is ze juist af te snijden!
Met het gratis pakket "Irfanview" kan je bijvoorbeeld vertrekken van enkele foto's van nummerplaten; met knippen en plakken kan je ze combineren.

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door Steam.N


Rechterkant vanuit de rijrichting, of als je er v??r staat?



Volgens Polle II in het KB van 4 augustus 1899 aan de rechterkant als ge er voor staat. Links dus als ge aan het stoten zijt?

Art. 1. 3? Alle andere voertuigen dan gewone rijtuigen uitsluitelijk dienende tot het vervoeren van personen moeten, goed in ?t zicht, langs den linkerkant, of langs voren, juist en duidelijk de naam van den eigenaar dragen en zijne huisvesting aanwijzen.

Zo staan ze trouwens ook hier in het volksmuseum van Deurne (een goudmijn over het dagelijks leven vroeger)

tsjoektsjoek

Goed idee van ysbeer, bij ons in Katwijk heb ik wel enkele auto's
met Belgisch nummerbord zien rondrijden, wel even toestemming vragen
om een foto te maken denk ik. Wat ik eerder geprobeerd heb komt sterk
overeen met de onderste foto van Doomslu, met jullie ideen kan ik wat
mee doen.


mvg tsjoektsjoek
de sport verloedert
modelspoor verbroedert

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Peter

Je ziet er bijna of soms helemaal niets van maar toch willen we die details. Dat is net het mooie aan onze hobby: het moet niet maar het mag wel, en ieder kan er zo ver in gaan als hij wil.



UIteraard wie wil die moet het absoluut doen.
Helemaal mee eens
wim

Davidv

Kan er iemand mij die exelfile nog bezorgen aub . mvg David

Herwig

Auto-nummerplaten,
ter info:

A° 1904~1910:   zw op w :          9419
     1919~1924:   w op bl  :      288 319
     1926~1933:   r op lichtbl :  288 319
     1933~1951:   r op w    :      842 419
     1951~1962:   r op w    :      1219.F
     1962~1971:   r op w    :      0.PZ.19 of 426.FK
     1973~1999:   r op w    :      MSM.319
     1999~2008:   r op w    :      MSM-119  )
     2008              donkerrood op w:    005-MSM

Zit tussen m'n docu over classic-cars  (komt uit de GVA...)

Maar:  een Brilkevertje met uitwippende zij-pinkertjes en met een moderne O-plaat kan ook:  dan is het een oldtimer in de hedendaagse tijd.. .



Catje

Wim,
Bedankt voor de link van TL modelbouw.
Eindelijk een adres waar ook ik de ontbrekende kentekenplaten voor mijn voertuigen kan bestellen. :)
Ik vind inderdaad zoals velen, dat dit een detail is wat niet mag ontbreken.

gr.
Willy