Uit de oude doos-mijn eerste zelfbouw

Gestart door Peter, 02 maart 2012, 13:53:13 PM

Peter

Even een paar foto's plaatsen, ter aanmoediging van degene die ook eens met zelfbouw zouden willen beginnen. Ik weet niet of ik dit model van het seinhuis Hoboken-Kapelstraat hier al ooit eens heb geplaatst (op Photobucket niet meer te vinden).
Ik raad het in elk geval aan om eens met zelfbouw te beginnen. Je beleefd er plezier aan tijdens het bouwen en voldoening als het klaar is.
Mit dit seinhuis heb jaren geleden een twijfelachtige poging om het wat te verweren ondernomen, iets wat ik nog ga verbeteren.

IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Zomaar/P6240084-2.jpg/IMG

IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Zomaar/P6240083-2.jpg/IMG

IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Zomaar/P6240082-2.jpg/IMG

IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Zomaar/P6240078-2.jpg/IMG
Met vriendelijke groeten
Peter

swarol

zou er wel mee willen beginnen.... maar....weet in hemelsnaam niet hoe? matriaal, gereedschap, plaats van aankoop, enz.
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Steam.N

Swarol,  laat je niet afschrikken.

In de meeste knutselwinkels vind je Slater plaatjes met baksteenmotieven, Evergreen profieltjes, wat verf (wat je waarschijnlijk al hebt), een lat, een scherp mesje, aangepaste lijm, en je bent van start.

Kies in ??n of andere cataloog of foto een onderwerp.  Gewoon doen.  
Het is zoals Peter het zegt: Je beleeft er plezier aan, en hebt voldoening als het klaar is
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

Swa,

Zoals Jean juist vermelde

Een goede snijmat (niet te klein kiezen)
Een stalen snijlat (ik heb 1 van 50 en 1 van 30 cm)
Een goede stalen winkelhaak ( ik heb er een van 15 x 10 cm)
Snijmes (die sets van de Lidl zijn heel geschikt)
Snijmes type Xacto
Plasticard effen wit van 0,5 - 0,75 - 1 en 1,5 mm(verschooten heeft een goede keuze)
Plasticard met verschillende motieven en profieltjes van Evergreen
Verkrijgbaar bij Tufken of Verschooten
Plasticlijm Ik gebruik de vloeibare van Tamiya (Verschooten)
en....
een geschikt voorbeeld zoeken,
en
beginnen!!!!!!
Met vriendelijke groeten
Peter

railman56

@ peter: voor een van je beginsels ziet dit er al niet slecht uit maar als je je laatste creaties ziet.....het verschil is toch enorm [:0][:0]
@ swarol: eens goed rondzien op google. je kan veel online bestellen of anders eens naar Lucas creativ gaan (vlak naast de nieuwe media-markt op de bredabaan). is wel niet de goedkoopste maar voor U de dichtsbijgelegen zaak. eens rustig rondkijken en je ogen de kost geven. heel veel verf in voorraad en zelf styreen en messing profielen en platen. dit weekend is het zelfs open deur met kortingen tot -20%.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

C.B.

Een dankbaar onderwerp , Peter.
Zowel dit hier als uw station ...
Ik heb net mijn eerste ervaring opgedaan met een simpel muurtje te maken , want bij mij zal het meeste
van de gebouwen - waarschijnlijk - ook zelfbouw (moeten) worden , ....


Dus , als er nog wat foto's en tips zijn.... graag ja.[;)]
Groetjes.
Claudio.

swarol

ga het zekers eens uitproberen....eerst simpel ontwerp zoeken...[;)]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

just4fun

Inderdaad, gewoon aan beginnen en doen, plasticard is een prachtig product dat aangenaam om mee te werken is.
Hier mijn eerste bouwsel, nog steeds niet af, niet omdat het te moeilijk is maar wegens erg weinig vrije modelbouwtijd [:(]:



Paul

Steam.N

Paul, wel knap voor een eerste bouwsel !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Mijn eerste eigen bouwsel was deze tunnel met kasseiweg in schaal N. De tunnel werd uit reliefplaten van Slater gemaakt, de kasseibaan gekrast in gips. En eerlijk gezegd, was ik zelf verrast door het resultaat. En het smaakte naar meer. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

[:D][:D][:D]
Alle gekheid op een stokje: Michiel, dat was een mooie start.Veelbelovend voor wat op dit ogenblik op stapel staat [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }