Nieuws:

Nu in MSM 251 TEST: PIKO NS serie 1000 in H0 * PB Models ICRmh

Hoofdmenu

TRAX: Een gratis webbased modelbaanontwerp systeem

Gestart door Fedor, 20 februari 2012, 20:29:53 PM

Fedor

TRAX is een nieuw programma waarmee je een ontwerp voor je modelbaan kunt maken. Trax is webbased, je start het in je browser door naar de TRAX website te surfen. Doordat het webbased is, en in alle populaire webbrowsers werkt, kun je het gebruiken op alle platformen zoals MacOS, Windows en Linux. Het is zelfs te gebruiken op tablets en smartphones.

TRAX is daarnaast gratis. En dat blijft het ook: alle functies en mogelijkheden zullen voor iedereen gratis toegankelijk blijven.

TRAX ondersteunt een groeiend aantal railprogramma's, we horen het graag als jouw programma er niet bij zit, dan zullen we dat zo snel mogelijk toevoegen.

TRAX is nederlandstalig. Er is ook een TRAX-viewer die je kunt invoegen in je eigen website om zo je ontwerp aan bezoekers te tonen op een leuke interactieve manier.

Je kunt TRAX hier vinden: http://traxeditor.com

Ik lees je reacties en suggesties graag hier, foutmeldingen kun je via de TRAX-website indienen.

doomslu

Beste Fedor, ik zal de eerste reactie plaatsen, want er is niemand die iets zegt.
Maak je daarover geen zorgen hoor, de oude rakkers die hier zitten zijn over het algemeen wat traag om te reageren. [}:)]

Om dergelijk iets uit te proberen heb je natuurlijk wel wat tijd nodig, vandaar waarschijnlijk dat er nog geen reacties zijn.
Ik zal het eens rustig bekijken om te zien of het wat is.

Nieuwsgierig als we zijn hebben we natuurlijk de link even geklikt en lukraak een plannetje aangeklikt, maar daar loopt mijn browser nu vast met de boodschap "Message from webpage undefined"... [:(]

Blijkbaar moet je eerst inloggen, maar die informatie is niet op de homepage te vinden. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Paulogic

Goed initiatief vind ik.

@luc : er komt uitleg als je even bovenaan rechts klikt op 'Starten...'

Ik ga het eens proberen als ik wat tijd heb.
mvg,
Paul(ogic)

jakke

Ik heb wat moeten zoeken maar het lijkt te werken .Wel mis ik een opvulfunctie,of ik vind ze niet.
Bv als ik een ovaaltje tekenen en ik wil in een van de rechte stukken een uitwijkspoor tekenen dan moet ik een catalogus van het railprogramma erbij nemen .
Uiteraard kan het liggen aan mijn onkunde .
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Steam.N

Heb me deze middag ingeschreven, maar heb nog geen tijd gehad om het deftig uit te testen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Fedor

@Luc: Die foutmelding kan ik niet thuisbrengen. In principe hoef je niet ingelogd te zijn om plannen van anderen te bekijken. Als je de link ziet mag je er op klikken.

Zou je het nog eens willen proberen en als je dezelfde fout krijgt mij via het supportformulier op de website willen berichten? Met het supportformulier wordt namelijk wat extra debug informatie meegestuurd.

Kleinigheid: er is een klein aantal oudere browsers dat geen HTML5 ondersteunt, de meesten zijn vrij obscuur maar IE ondersteunt pas HTML5 sinds IE9. Met IE8 of lager zal het niet werken.

doomslu

citaat:
Geplaatst door Fedor

@Luc: Die foutmelding kan ik niet thuisbrengen. In principe hoef je niet ingelogd te zijn om plannen van anderen te bekijken. Als je de link ziet mag je er op klikken.

Zou je het nog eens willen proberen en als je dezelfde fout krijgt mij via het supportformulier op de website willen berichten? Met het supportformulier wordt namelijk wat extra debug informatie meegestuurd.

Kleinigheid: er is een klein aantal oudere browsers dat geen HTML5 ondersteunt, de meesten zijn vrij obscuur maar IE ondersteunt pas HTML5 sinds IE9. Met IE8 of lager zal het niet werken.

Dan ken ik al de reden: de oude versie van IE.
Met chrome werkt het. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Fedor

Zo, eindelijk een nieuwe versie, met name het inbouwen van parallele secties heeft vrij veel tijd gekost. Niet dat het heel ingewikkeld was maar het greep wel op veel verschillende onderdelen in. Maar goed, het werkt en ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

In deze versie een paar nieuwe features voor het gebruik van flex-rails en wat andere verbeteringen. Sommige dingen heb ik wellicht al een keer vermeld.

[li]Invoer vrij boog: klik in het railmenu het passertje om een vrij boog in te voegen.[/li]
    [li]Invoegen parallel: klik in het railmenu op het parallel-icon om een parallelle railsectie in te voegen ten opzichte van de geselecteerde rail[/li]
    [li]De positie van de menu's wordt nu opgeslagen en bij het herladen van de editor opnieuw gebruikt[/li]
    [li]Ik heb het Fleischmann H0 railprogramma zonder balast ingevoegd[/li]
    [li]Het scrollwheel in- en uitzoomen werkt nu zonder bijwerkingen[/li]
    [li]Tafels kunnen verwijderd worden met DEL/BACKSPACE[/li]
    [li]Op de website vind je nu een TOP-10 van meest bekeken baanplannen. [/li]
    [li]De volgorde van je eigen projecten is nu op basis van laatst opgeslagen datum. De nieuwste staat dus bovenaan.[/li]
    [li]Er was met name in Internet Explorer een probleem met opgeslagen baanplannen, dit is nu verholpen.[/li]
    [li]De beschrijving van railstukken in het railmenu valt nu niet meer weg als ie te lang wordt.[/li]
    [li]De editor gebruikt nu de volledige ruimte in de browser, dat werkt fijner.[/li]

Er zijn drie probleempjes waar ik regelmatig vragen over krijg, ik zal voor zover mogelijk trachten daar nog een goede oplossing voor te vinden maar hier alvast de workaround:

1. Internet Explorer <9 : TRAX werkt niet op Internet Explorer versie lager dan v9. Heb je Windows XP dan kun je niet hoger dan v8 hebben . Chrome of Firefox zijn dan prima alternatieven. Ik zal een melding inbouwen die je waarschuwt als je de editor toch met IE<9 probeert te openen.
2. Railprogramma vergeten : Als je geen railprogramma aan je project koppelt zul je in de editor geen railmenu te zien krijgen. Let in het projectformulier daarom goed op dat je niet alleen een programma kiest maar dat je ook op het groene plusje klikt. Ook hier moet een waarschuwingsmelding komen.
3. Inlognaam met spatie : Dat is gewoon slordig van mij, spaties komen niet goed over als je op de link in het bevestigingsmailtje klikt en daardoor kun je je registratie niet bevestigen. Ga ik repareren. Als je hier last van hebt, stuur me dan even een PBtje met je emailadres erin.

Zie zo,
Veel plezier en laat me weten wat je tegenkomt,
Fedor

argilla

blijkbaar loopt het aanmaken/inloggen niet van een leien dakje. Niet elke naam/wachtwoord wordt zomaar aanvaard.( uiteraard kan ik mijn gegevens hier niet vrijgeven logisch).

Inloggen mislukt!
Fout in naam of wachtwoord.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Fedor

Hoi Argilla,

Stuur me even een berichtje via het supportformulier en vermeld daarin je inlognaam en wachtwoord - dan kan ik even uitzoeken wat er aan de hand is.

Fedor

...ik was bezig met mijn eigen plannen voor een modelbouwproject en bedacht me dat ik het zelf wel handig zou vinden als je een tafel of module op het grid kan tekenen en vervolgens zou kunnen draaien. Dat heb ik meteen maar ingebouwd.

Een tafel kan nu ook met behulp van het properties-scherm worden gedraaid.

argilla

traxeditor werkt niet. Koppeling met railsmenu aan/uit.Kopeling met G-track werkt niet.Ondanks drukken op X groen in project menu geen koppeling
Wat wel werkt is het potloodje in de projecten.Meer niet want alzo kom je in de editor. Daar stopt het. Windows 7  64 bit???

Mozilla Firefox ???( werk er mee)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Fedor

Zou je een support call via de TRAX site willen aanmaken, dan krijg ik foutinformatie mee die ik kan onderzoeken.

Fedor

argilla

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/trax/domains/traxeditor.com/public_html/app/classTrax.php:87) in /home/trax/domains/traxeditor.com/public_html/_sys/_start.php on line 113
ERROR
Try support page

[?][?][?]
telkens deze melding als ik het tabblad wil openen op www stek en van start wil gaan.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Fedor

Ik begrijp je melding niet helemaal: welk tabblad open je? En met welke browser werk je en welke versie? Op welke pagina gebeurt dit? Kun je na een herstart van je computer gewoon naar de pagina traxeditor.com?

Wat gebeurt er als je naar de support-link gaat? Probeer na deze melding eens via deze link een melding aan me te sturen, dan krijg ik meer informatie.