Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Roco reeks 59 in N: total make-over

Gestart door Michiel, 06 februari 2012, 17:48:05 PM

Steam.N

#75
Prachtig, Michiel !  Knap gedaan.  Chapeau.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Frank_N

#76
Ziet er goed uit, Michiel! Gefeleciteerd!
Loc-sound hoeft voor mij niet zo....
Maar dat is nueenmaal aan eenieder.
De vraag is of dit hoogstaaltje super-modificatie nog van Roco afkomstig is?
Uw modificaties getuigen van goed doortastend denk en uitvoerend nivo.
Dus ook van hier: Chapeau[;)]
Groet van Frank

Michiel

#77
Bedankt voor jullie reakties. In mijn enthousiasme was ook mijn eerste: waauw, tof! Maar noem me perfectionist of zo, maar nu, wat later, ik ben toch niet overtuigd.

Bij stilstand en tijdens het traag rijden vind ik de klank wel goed (maar mis wel een aantel klankjes zoals lossen van de remmen bij vertrek, compressor en ventilator die aanslaan...). Maar eenmaal de locomotief wat doorrijdt, wordt het geluid van de decoder volledig overstemd door het geratel en gedreun van deze modellocomotief, en het lijkt alsof de loksound-klank de motor steeds op "ralentie" heeft staan draaien. Ik hoor die typische puffende en ronkende motorklank van de HLD59 helemaal niet.

Analoog, voor de transformaties van deze loc, maakte deze Roco hetzelfde luide ratelende geluid bij het wat sneller doorrijden. Na analyse en deductie vrees ik dat vliegwiel en/of overbrenging de oorzaak zijn. Ik ga me dus hierop concentreren, of dit niet beter kan, want zoals het nu is, vind ik het eigenlijk een kleine teleurstelling.

Tot binnenkort!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#78
Als ik het goed gezien heb lag het dak nog niet op de loc. Dat be?nvloedt je geluid, denk ik [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#79
@Gerolf, het dak zit er indedaad nog niet op, de verlichting zit er ook nog niet in. Ik test nu de motor en decoder. Ik had het dak er eerdel al eens op gezet met dezelfde vraag, maar dat geeft geen horbaar verschil in geluid.

UPDATE: ik heb het vliegwiel eruit genomen, maar de loc davert en ratelt nog steeds. Ik heb de tandwielen in een laag vet gezet, en nog steeds daver en geratel. Het ratelen verdwijnt als ik de loc met enige druk op de rails houd. Dat ratelen is het klapperen van de wielen tegen de metalen rails. De oorzaak is dat daveren en dreunen dat afkomstig blijkt van de overbrenging: de tandwielen lijken mij van zeer matige kwaliteit en afwerking en verdenk ze ervan de oorzaak te zijn van het daverende rijgeluid.

Tot binnenkort...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

#80
Mij lijkt het eerder een starre ophanging van de wielen. De wielen zullen waarschijnlijk nooit allemaal tegelijk de sporen raken, en door minimale veranderingen in het spoor krijg je volgens mij het kletterend geluid. Een driepuntsophanging voor dat ding? Veel succes....
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

#81
citaat:
Geplaatst door Michiel
Het ratelen verdwijnt als ik de loc met enige druk op de rails houd. Dat ratelen is het klapperen van de wielen tegen de metalen rails.
Gewicht bijplaatsen zal, gezien de beperkte ruimte, geen optie zijn zeker ...
Hoewel: alle beetjes helpen: 1cm? bladlood weegt ongeveer een gram [;)]
Misschien zitten de wielen te los in hun lagers (horizontale speling)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#82
Ik heb met een weegschaal een schatting gemaakt van de extra druk dat ik uitoefen met de vinger op de loc opdat het ratelen van de wielen ophoud: +/- 100gr !!! Dat krijg ik nooit in de loc geporpt. 10gr extra is wel het maximum dat ik mogelijk acht.

Ik heb met veerstaal geprobeerd om de wielassen extra omlaag tegen de rails te duwen, maar de extra wrijving blijkt niet gezond voor de motor; die liep nogal erg snel erg warm, en het gehoopte effect bleef uit.

Ik geraak zo langzamerhand zonder inspiratie om het probleem op te lossen. En een set metalen vervangtandwielen kan ik niet vinden voor dit model. Misschien dat ik toch eens die vervanging voor die worm ga bestellen... je weet maar nooit of het werkt!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Frank_N

#83
Zouden antislip bandjes misschien helpen?
Groet van Frank

Michiel

#84
Had gekund, maar ik heb de antislip-bandjes al vervangen door nieuwe zonder enige verbetering.

Ik ga de kardan eens onderzoeken. Misschien dat deze de oorzaak is van de trillingen...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Frank_N

#85
Kun je eens proberen de kardan-asjes ten opzichte van elkaar een kwartslag (anders een halve slag) te verdraaien?
Groet van Frank

Michiel

#86
Ik heb de kardans voorlopig, als test, vervangen door hulsjes gemaakt van de mantel van elektriciteitsdraad. En het is nu wel hoorbaar beter, en de lok trilt en bromt veel minder. De kardans blijken een substantiele bijdrage te leveren in het rijgeluid.

De hulzen dat ik nu gebruik zijn te stijf waardoor de loc maar met moeite zich door de bochten wringt. En het origineel vliegwiel kan ik ook niet gebruiken, want die maakte deel uit van de kardanconstructie. Op zoek dus naar een methode om de kardans te vervangen...

Tot binnenkort.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

#87
toch maar die plastic vervangen door metaal?

conducteur

#88
Volgens mij heb je, onbewust gedeeltelijk je voor je lok een driepuntsophanging gemaakt. Door de soepelheid van je zelfbouw-cardanaandrijving, volgt de loc het spoor beter waardoor ie minder lawaai maakt.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

#89
Na een aantal varianten te hebben gemaakt in de poging om de oorspronkelijke kardan te vervangen, ben ik terug gekeerd naar deze oorspronkelijke oplossing. Steeds bleek betrouwbaarheid in rijgedrag zwaar ondermijnd. Dus, voorlopig laat ik het zo.

@Rian, Ik snap wel wat je bedoeld met een driepuntsophanging en de voordelen ervan, maar ik verander niets aan de draaistellen op zich. Hierin blijven de 4 wielen gewoon star in hun aslagers zitten en is er van 3-puntsophanging geen sprake. Ook de kast rust maar op 2 puntlagers; 1 puntlager per draaistel. Hier is dus sprake van een 2-puntsophanging (wat de oorzaak is van het waggelen van de kast). Voor een 3-puntsophanging van het geheel zou ik het volledige mechanisch concept van de loc moeten aanpakken,maar dat gaat me echt te ver. In elk geval is het wel interessant dat je dit thema aanbrengt. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)