Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

raf

ha ja zelfbouw

dus je stuurt met pwm je loco als ik het goed heb
kun je ook de verlichting laten branden zonder dat de loco gaat rijden
op een pwm van 10 Ms kan ik de lichten aan zetten want de motor begint maar te draaien bij 100 Ms
dus een echt stroom loos vak word het bij mij nooit in een station of aan een signaal
er blijft een pwm van 10 of max 20 op staan zodat de ledjes gewoon blijven branden
zie mijn filmpje over de rangeer loco

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Raf, ik doe dat al een aantal jaren. Geen gewone PWM, maar een HF blokgolf. Zie mijn website onder het hoofdstuk Permaloog.
Heeft overigens niks met microcontrollers te maken. Gewoon simpele elektronica.

raf

ja klaas ken ik
36 aar geleden ook mee begonnen en dan de hobby stil gezet
was toen nog allemaal analoog
die hpwm is veel mooier maar die zit niet in elke processor ingebakken
en pwm is voor mij meer dan voldoende
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Net iets afgewerkt:



Een verbeterde RGB (en witte) ledstrips-aansturing. (RGBWC=Red-Green-Blue-Warm-Cold)
Centraal printje genereert 5-kanaals 10-bits PWM, dag/nacht-overgang in 1000 logaritmische stappen
Vierstandenschakelaar voor verschillende "modi" (van automatisch-met-bliksem tot "altijd dag")
Via flatcable naar 10 boostertjes: kunnen elk tot 30 A sturen - en dat zijn heel wat ledjes ...

Deze opzet is bedoeld voor de digitale MTD-baan, maar zal ik (later) ook zelf gebruiken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

10 boostertjes van 30A dat gaat wel wat licht geven, zeker de bliksem. En dan nog aangestuurd door een GPS systeem  ;)


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Gerolf

Oh ja, nog vergeten te melden bij de specs: Parameters zijn via een Excel in te voeren
- die maakt er data-tabellen van die dan gecompileerd worden. Het "afregelen" kan zo vrij snel gebeuren  :)

Citaat van: Geert op 03 januari 2016, 12:45:50 PMaangestuurd door een GPS systeem  ;)

Tja, ik begrijp nog steeds niet waarom ze dat GeoLocatieSysteem mijn initialen gegeven hebben ...  ::)  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

vandaag de hopelijk laatste versie van het verzorging depot geprogrammeerd tot zover ik alles in de pic krijg
ik zit nu op 50% data en de pic is 99.66%vol
nu is het wachten op de pic met meer geheugen die besteld is

nu is het dus mogelijk van 32 rijwegen in te geven die dan vrijgegeven worden en de wissels gezet
de slaven hebben allemaal hun eigen adres (X16)om de baan te sturen
als dit allemaal werkt naar voldoening dan kan ik als de nieuwe er is de rest verder programmeren
de bedoeling is op het schakelbord dus BV 1 en 6 in te drukken dan worden de wissels gezet en dan de rijwegen vrij gegeven
als je de weg hebt gereden dan op een knop drukken en dan word de rijweg terug geblokkeerd en het paneel vrij gegeven om een volgende rijweg in te geven .dit bezet melden doe ik omdat dan geen rijwegen blijven open staan
het is dus een verzorging depot  waar zo wie zo niet snel gereden gaat worden en alles op manueel bedient word
spoor 14 is het over name spoor waarna de loco's vandaar uit terug in het systeem worden gevoegd

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

modelbouwpatrick

Gerolf,
Die dag nacht schakeling ziet er knap uit.
Zelf ontworpen of aangepast aan een gevonden schakeling.
Schema zegt mij wel iets .
ZEg de voorwaarden maar geen probleem.

grtn

dani

Zeg Raf om dat geheugen probleem met opgeslagen rijwegen op te vangen kan je toch overwegen om een sd card lezer module te koppelen aan je pic ? Via I2C of serieel kan je dan de data ophalen van je kaartje en de definitie van de data kan je flexibel op de pc doen

Zo gaat dat bij mij gebeuren, maar dan met RFID kaartjes en een lezertje. 
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 03 januari 2016, 12:28:28 PM
... Een verbeterde RGB (en witte) ledstrips-aansturing. (RGBWC=Red-Green-Blue-Warm-Cold)...

Knap gedaan, Gerolf !
10x 30A ?  Amai, dat zijn heel wat ledjes !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

dani ik heb het opgelost met een grotere pic te gebruiken
2 k is nogal weinig geheugen en de processor heeft geen i2c aan boord dus die protocol schrijven kost ook weer plaats
en ik heb mijn eigen pwm sturing ook nog eens waar al de processoren mee aan elkaar liggen
het werkt op het ogenblik maar ik zit te wachten op mijn relais (bordjes met 8 relais op plus drivers en ledjes voor geen geld)
dan kan ik maar eerst verder
die pic met veel geheugen die is de master en die stuurt ook de bus naar de slaven toe
met 5 processoren kom ik toe om ook nog eens alle wissels te sturen 
dus 1 die eigenlijk het toetsenbord verbind met de bus lijn
dan 3 die de rijweg vrijgeven en bewaken
en 1 die de servo's voor de wissels gaat bedienen
elke slaaf doet gewoon wat hem opgedragen is en er word geen dat naar de rijweg vrijgave gestuurd
de slaven houden dat zelf bij waar wat staat
en elke keer als er een rijweg terug bezet gemeld word updaten ze hun data van bezette sporen dus dan is er geen werking nodig voor iets anders en hebben ze tijd zat om dat te doen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Hangt van de spanning af... 30A bij 5V of 30A bij 24V.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Bedankt voor de reactie, mensen  :)

Citaat van: Havoc op 03 januari 2016, 22:20:21 PM
Hangt van de spanning af... 30A bij 5V of 30A bij 24V.

12V ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

@Gerolf : zelfs bij 12V is het een HOOOOOP lampjes :-)
10 x 30 A x 12 V = 300 * 12 =  3600  Watt.    Daar zale je energie provider blij mee zijn als je dat allemaal ineens gebruikt.
300 Ampère, gedeel door 20 mA = 300 * 50 = 15.000 LEDjes, santee !

Maar als je dan toch iets maakt, beter wat reserve in calculeren dan later te moeten hermaken.   
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

@Raf :  2K weinig ?   
Even snel rekenen...

Ik heb mijn sturing voor 90 wissels voorzien.  Dus per "programma"  zijn dat 90 bits  (eentje voor elke wissel naargelang de stand van de wissel moet zijn)
dus  voor elke "preset"  zijn er 90 bits nodig, oftewel 12 BYTES

als ik bijgevolg  1 KB geheugen heb  (dat heeft zo een RFID flash kaartje)  kan ik daar 80  sets op kwijt.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.