Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

Steam.N

OK, Peter, ik zit klaar voor het scherm.
Laat maar komen !  Volop aandacht en interesse [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }


ToThePoint

Hier eveneens gekluisterd.
Als ik weer een lange tijd niets doe met de microcontrolers (want het seinproject is klaar) dan kan dergelijke info steeds als opfrisser dienen.
Een geoefende zal er wel sneller mee weg zijn als een leek, maar de info is nooit verloren moeite.
Ben eens benieuwd hoe u de timer sequentie gaat instellen en de eventuele delers.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Geert

Wordt zeker gevolgd. Vooral uw ervaringen met de 18F2550 en de toepassing USB-I2C omzetter interesseert me. [:p] Zelf staat dit nog in mijn to do lijstje?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

argilla

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

citaat:
Geplaatst door dgrr57

Ik ben, hoe kan ik dat zeggen, een beetje teleurgesteld [:(]
Ik dacht dat we hier samen iets gingen maken. We zien maar alleen een blackbox waar we de inhoud nooit zullen zien. Daar ben ik weinig mee [:(]
Sorry als je mij niet versta.

Ik heb een site gevonden (in het Frans) waar men vanaf het begin begint [:)] en ik zal daarmee leren werken met pic's.



Uiteraard Patrick, dat is geen probleem. Gooi een project in de groep dat je graag wil bouwen
Ook dien je te weten met welk type controler je gaat werken.
Dan kunnen we samen stapsgewijs uw project uitwerken.
Ik heb blijkbaar niet gelezen en/of begrepen dat Patrick met pic's leert werken. Sorry daarvoor Patrick


---------------------------------------------------------------------

Uiteraard Patrick, dat is geen probleem. Gooi een project in de groep dat je graag wil bouwen.
Hier gaan we. En bovendien een oud zeer

Beschrijving

Een ondergronds schaduwstation. Bestaande uit: 6 opstelsporen en ??n doorloopspoor. daarachter een keerlus.
1) Het doorloopspoor mag "nooit" als opstelspoor dienen m.a.w het dient voor doorgaand verkeer.
2) er wordt gereden met goederen en passagierstreinen waaronder  1 sneltrein.( nationaal)
3) Tussendoor is er nog een trein komende van de cementfabriek( apart rangeerterrein) die afgewerkte producten en grondstoffen moet aan en uitleveren aan de klanten.
4) Er staat een ongevallentrein op stelspoor 6 en die moet nu en dan ook eens uitrukken.
het doel van het schaduwstation:

Een trein ( goederen) komende vanuit richting B naar A moet een vrijliggend opstelspoor kiezen. Let wel de wissel staat "niet" in de juiste stand.Zet de wissel juist rijd binnen en stopt op het einde voor de wissel die verkeerd staat.Zet de wissel juist , vertrekt rijd de keerlus binnen en komt "op hetzelfde spoor "binnen. De inrij wissel staat juist. Stopt voor de uitrij wissel. Dus nu van A naar B.
Dan vertrekt er een passagierstrein zet de uitrij wissel juist. Rijd op de bovenliggende baan zijn rondje ( nu ja rondje) en stopt voor het rode uitrij sein in het station.
Op dat ogenblik raast de internationale trein door het station helemaal de baan over naar het beginpunt zijnde zijn opstelspoor 2 Waar hij dezelfde procedures doorloopt als de andere treinen ( wachten op zijn beurt)
De goederentrein in het schaduw station zet de wissel goed en rijd naar boven naar de cementfabriek om te lossen. >Dan start de passagierstrein rijd over de baan terug naar het schaduw station rijd binnen op het doorlopend spoor in de keerlus kiest een vrijliggend opstelspoor en wacht.
Enfin alles kan terug opnieuw beginnen.
Rijden met Multi-maaus DCC protocol Welke  soorttrein ook hij moet altijd het vrijliggend spoor kiezen en de wissels goed zetten en zijn beurt afwachten ( ophoudschakeling of zoiets) Dit voor H0.
PS:  Voor mijn tuinspoor geldt hetzelfde maar dan natuurlijk bovengronds als rangeerterrein ingericht. Het principe is hetzelfde maar is  analoog aangestuurd ( klimaat omstandigheden). Maar dat is een ander draadje in en ander topic op ons forum. Sorry even vermelden.
Oplossing

Tja beste vrienden hopend op jullie hulp.....[:D][;)]
.
O
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

PeterC

Een beetje zitten 'spelen' met HTML na het lezen van een interessante HTML handleiding en de pagina een beetje aangepast en voorzien van wat commentaar.  De pagina wordt geen how-to!  Alleen wat verduidelijking en de stappen die ik zet om tot een project te komen.

Het 16F684-project

@JP: er zitten drie timers in de chip en ben van plan om die alle drie te gebruiken (eentje via interrupt).

@Geert: die USB-I2C omzetter is bijna af en heeft ook al (het begin van) een pagina.

@Argilla: ik vrees dat je 'probleem' wat groot is voor ??n controllertje...  Maar wie weet...

Wordt vervolgd...
Groetjes, Peter


Geert

@Argilla: is dit voor en reeds bestaande baan, of mag er hier en daar wat aangepast worden aan je sporenplan?

Ik weet niet of het een goed idee is, maar waarom neem je het schaduwstation niet op in de keerlus. Zo zullen binnenkomende treinen eerst de lus moeten nemen om zo het schaduwstation te bereiken. Bij het verlaten van het schaduwstation verlaat de trein ook de keerlus.

En hoe wil je de wissels aansturen? Servo, spoelen ...



Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

argilla

Sorry jongens ben nog iets vergeten te vragen

Multi-Maus maakt die gebruik van firmware ? Want dan gebruiken ze PROM's hetzij DIP's of PLCC's Prom's. In dit kader kan je die vervangen door upgrades kwestie van meer functies te ondersteunen .


Heb ondertussen mijn klein huiswerk gemaakt Gerolf, om te kunnen volgen [;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

CiteerGeplaatst door Geert

@Argilla: is dit voor en reeds bestaande baan, of mag er hier en daar wat aangepast worden aan je sporenplan?

Ik weet niet of het een goed idee is, maar waarom neem je het schaduwstation niet op in de keerlus. Zo zullen binnenkomende treinen eerst de lus moeten nemen om zo het schaduwstation te bereiken. Bij het verlaten van het schaduwstation verlaat de trein ook de keerlus.

En hoe wil je de wissels aansturen? Servo, spoelen ...


Geert het is een bestaande baan. Maar het schaduw station vormt het probleem zoals je terecht vermoed en is nog niet af  dwz
Dat van die keerlus is goed gevonden en ga zal ook aangepast worden zoals jij voorstelt. Voordeel is de opstelsporen kunnen verlengd worden tot 4 meter. Waar het nu 2meter ( het langste spoor).
De wisselaandrijving zijn motors.Torque motors.Wissels zijn van Peco elektrofrog zoals de rails trouwens ook maar dan code 100 ipv op de baan code 75



argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Geert

Even een voorstel van een mogelijke oplossing die praktisch realiseerbaar is:

edit: versie waar schaduwstation mee opgenomen is in keerlus

Dit gaat voorlopig enkel met ??n rijdende lok, de andere staan stil?


1) je stuurt een lok in de tunnel naar keerlus + schaduwstation.

2) ?C heeft mee geluisterd welke lok aangestuurd wordt via DCC detectie en genereert hetzelfde signaal in fase op de volledige keerlus+ schaduwstation die gescheiden is van het overige sporennet . (extere booster, eventueel zelf eenvoudig te maken)

3) ?C detecteert wanneer de lok de keerlus bereikt  via stroomdetectie (meting spanningsval over diodes via analoge ingang ?C)

4) ?C weet welk spoor nog vrij is en stuurt de lok er heen. (aansturen wisselstraat)

5) via stroomdetectie weet de ?C of de lok het schaduwstation bereikt en zal zelf een DCC signaal genereren die de lok afremt.

6)  op het einde van elk opstelspoor is er weer een stroomdetectie waarbij de ?C weet dat hij de lok moet doen stoppen.

7) je moet wel zelf op je Multi-mouse de lok ook stoppen.

8) selecteer je een andere lok en geef je deze een bepaalde snelheid, dan weet de ?C waar de lok staat, zal eventueel de uitgaande wissels goed plaatsen (indien nodig) en genereert een DCC signaal in fase met deze van de Multi-mouse. (keerlusprobleem opgelost via deze wijze)

9) sommige loks hebben een vaste plek, of hoeven helemaal niet te stoppen, dan moet de ?C dit weten.  Er zal dus ook instellingen voorzien moeten worden in de ?C via CV.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

argilla

De oplossing van Geert is heel interessant.Eigenlijk eenvoudig als je het leest.
Maar.... tussen praktijk en realiteit staan...... juist ja
Dus hoe moet ik dit nu praktisch aanpakken. Tekeningen , om de oplossing te begrijpen. De praktische uitvoering zeg maar.

Alvast bedankt Geert voor de hulp.[:)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

PeterC

citaat:
Geplaatst door Geert

...2) ?C heeft mee geluisterd welke lok aangestuurd wordt via DCC detectie en genereert hetzelfde signaal in fase op de volledige keerlus+ schaduwstation die gescheiden is van het overige sporennet . (extere booster, eventueel zelf eenvoudig te maken)...



Dat is nu net een zaak waar ik (theoretisch in dit stadium) naar een oplossing zoek (niet voor DCC maar voor MM - het principe blijft gelijk).

Wanneer je rijdend materieel in een vaste sequentie op een spoor komt, is dat maar vast te programmeren.  Wanneer ze echter willekeurig door elkaar komen, moet je 'systeem' weten welke lok er binnen komt om die te kunnen overnemen.

De mogelijke oplossingen (elk met hun voor- en nadelen) heb ik reeds bestudeerd (Lissy, barcodelezer, RFID), maar ze zijn allemaal vrij gecompliceerd (hard- en softwarematig en/of duur en/of storinggevoelig).

De oplossing die voor mij haalbaar zou zijn (en die ik in overweging neem), is om een lok te laten halthouden (voor een sein?) in een stroomloos gemaakt gedeelte (eventueel - af en toe eens negatief voeden om de decoderinstellingen te bewaren).  Via een detectie 'zie' je dat er een lok staat.  Het systeem dat moet overnemen begint nu ??n na ??n alle mogelijke adressen te doorlopen met een ingestelde snelheid.  Iets verder ligt er weer een detectie en wanneer die detectie wordt aangesproken is de lok aan het rijden en heb je het adres om verder te besturen.  

Je controller houdt een lijst bij van alle loks die op de eigenlijke baan rijden en houdt ook hun instellingen bij (lichten, geluid,...).  Wanneer de controller de lok 'overneemt', stuurt hij ook weer die instellingen naar de lok...

't Is maar een 'denkpiste'...
Groetjes, Peter


Geert

citaat:
Geplaatst door PeterC


De oplossing die voor mij haalbaar zou zijn (en die ik in overweging neem), is om een lok te laten halthouden (voor een sein?) in een stroomloos gemaakt gedeelte (eventueel - af en toe eens negatief voeden om de decoderinstellingen te bewaren).  Via een detectie 'zie' je dat er een lok staat.  Het systeem dat moet overnemen begint nu ??n na ??n alle mogelijke adressen te doorlopen met een ingestelde snelheid.  Iets verder ligt er weer een detectie en wanneer die detectie wordt aangesproken is de lok aan het rijden en heb je het adres om verder te besturen.  

...

't Is maar een 'denkpiste'...




In deze denkpiste zit meer waarheid in dan je denkt.

Laten we veronderstellen dat er meer dan ??n MM-lok actief is. Welke loks actief zijn, en wat hun snelheden zijn kan de ?C afleiden uit het MM protocol.

Op het moment dat een lok het schaduwstation benaderd (massa of stroomdetectie), dan weet de ?C dat dit ??n van de actieve loks moet zijn, welke dat weet hij niet.

Nu genereerd de ?C zijn eigen MM signaal met een eigen booster, en gaat de ?C  de snelheid van de op dat moment al de onbekende loks afremmen naar een aanvaardbare lage rangeersnelheid.

De ?C weet welk opstelspoor vrij is en stuurt de onbekend lok er heen.

Op het moment dat het einde van het opstelspoor is bereikt (detectie) stopt de ?C al de onbekende loks, nog steeds weet de ?C niet welke lok het is, maar de ?C weet wel welke het zouden kunnen zijn.

Nu zal er wel  ooit van de MM centrale de vraag komen om een lok op snelheid te brengen.  De ?C weet welke bekende maar ook onbekend loks er in het schaduwstation staan. Is het een bekende, dan is het simpel, is het een onbekende, dan zal hij de mogelijke MM loks ??n voor ??n aansturen en detecteren of er beweging is.

De rest kan je zelf invullen?


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

citaat:
Geplaatst door Geert

...dan weet de ?C dat dit ??n van de actieve loks moet zijn, welke dat weet hij niet...



Het adres van de lok is ??n van de mogelijke 80 adressen.


citaat:
Geplaatst door Geert

...Nu genereerd de ?C zijn eigen MM signaal met een eigen booster, en gaat de ?C  de snelheid van de op dat moment al de onbekende loks afremmen naar een aanvaardbare lage rangeersnelheid.



Daar knelt volgens mij het schoentje.  De ?C stuurt 'blind' alle mogelijke loks (die waarvan hij hun adres op de eigenlijke baan heeft zien voorbijkomen).  Bij enkele loks gaat dat nog, maar in het uiterste geval als alle adressen in gebruik zijn, moet hij die 80 adressen aansturen (een cyclus om alle 80 die adressen (loks) op een andere snelheid te zetten duurt 2 seconden.  En wat met de loks die al op de sporen staan van het gedeelte dat de controller bediend?  Die gaan ook allemaal terug beginnen rijden want de ?C weet niet welke loks hij moet overnemen...

Ik denk dat het eenvoudiger en vooral handiger is wanneer je controller proefondervindelijk vaststeld welk adres de lok heeft die hij moet gaan bedienen.  Hij hoeft dan enkel dat adres aan te sturen.  Maar ook weer in het uiterste geval duurt het 2 seconden (zonder optrekvertraging bij te rekenen) voor hij weet welke lok op zijn gedeelte staat...



Groetjes, Peter


Geert

met actieve lok bedoel ik degene die aan het rijden zijn, met een normale booster  max een 5 tal. De ander staan stil en moeten niet aangestuurd worden.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen