Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

Gerolf

Nieuwe servosturingen staan ook om mijn lijstje voor deze maand.
Eerst een nieuw "universeel aansturingskastje" (ben ik mee bezig)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Citaat van: bossie op 07 april 2014, 09:38:32 AM
Citaat van: PeterC op 06 april 2014, 23:06:51 PM
Ook de reactiesnelheid is een enorm verschil tussen beide prijsklassen.  Maar nogmaals: niemand wil zijn wissel links-klikklak-rechts.  Met de 2 Euro servo is dat links-bzzzjjj-bzzzjjj-bzzzjj-bzzzjj-rechts.  En dat wil je toch?  ;)
Ja dat is waar maar een servo van 20 Euro mag dan volgens jou een 'hardloper' zijn, bij een goede decoder is de draaisnelheid keurig aan te passen naar 'stapvoets' is mijn ervaring.
Of bedoel je dat niet Peter?

grt Piet.

Juist wel!  Je hebt geen servo van +20 Euro nodig om een wissel om te zetten.  Bij de meeste decoders die ik ken, kan je de snelheid in stellen zodat je een snelle servo kan vertragen.  Moet je wel eens snel schakelen dan ga je wel een duurdere servo nodig hebben (voor dat snel schakelen, zie ik in onze hobby niet direct een toepassing).

Die schakelsnelheid is gewoon een vaststelling.  Ik heb buiten goedkopere servo's ook nog enkele duurdere exemplaren liggen (uit een vorige hobby) en het is wel leuk om die eens te vergelijken met dezelfde parameters.

Groetjes, Peter


Gerolf

Een prototype voor een "nogal universele" led-sturing:



Uiteraard ter plaatse af te regelen, en bedoeld om tot 64 leds in en rond gebouwen aan te sturen:
Individuele lichtsterkte, de manier waarop ze aan- en uitgaan (TL, kaars, ...), volgorde, ...

Het aanhangende printje "effe gauw" zelf gemaakt, om de elektronica en software te kunnen testen  ;)

Het definitieve plaatje zal er ietsje anders uit zien, vooral de smd-zijde onderaan
Er waren in eerste instantie nogal wat ontwerpfouten  ::)
Maar daarom is het ook een prototype, natuurlijk  :D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Gerolf, ik sta perplex hoe je die led-matrix hebt kunnen solderen, met die microbruggetjes ... zonder kortsluiting, zonder klodders! Ik ben diep onder de indruk. En ben ook wel benieuwd waarvoor je dit gaat gebruiken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Prachtig, Gerolf !
Ideaal, als je veel lichtjes aan te sturen hebt  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Citaat van: Michiel op 06 mei 2014, 10:27:21 AM
Gerolf, ik sta perplex hoe je die led-matrix hebt kunnen solderen, met die microbruggetjes ... zonder kortsluiting, zonder klodders! Ik ben diep onder de indruk.
Bedankt, Michiel. Het viel me beter mee dan ik dacht. Het zijn wel 0603-ledjes, maar mijn soldeerpasta-mix werkt wonderwel

CiteerEn ben ook wel benieuwd waarvoor je dit gaat gebruiken.
Zoals ik oppervlakkig omschreef: Voor de verlichting in en rond "gebouwen".
Elke led is individueel aan te sturen, ook hun opstart- en uitdoof-eigenschappen (knipperende TL, kaarslicht, ...)
Er kunnen sequenties geprogrammeerd worden (iemand die in een gebouw alle lichten uitdoet, ontwakend huis, ...)

Door de matrix-opzet heb je minder draden nodig naar je gebouwen en straten.
Een microcontroller regelt alles, en véél parameters zijn "ter plaatse" af te regelen

@ Jean: bedankt.
Tot 64 leds per print, en er gaan 6 van die printjes uit één Eurocard.
Eens het prototype OK is, zijn er dus op korte tijd véél lichtjes aan te sturen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Gerolf, voor de regeling van de intensiteit van de leds in een matrix, gebruik je waarschijnlijk een methode om de leds per duty-cycle te laten knipperen?

Heb je al eens een foto genomen van de koersborden van een Desiro stel? Onmogelijk om het opschift volledig en goed op foto te krijgen. Knipperende leds!  >:(

Ben je niet bang dat foto's nemen van je baan met "flikkerlicht" een beetje anders uitpakt dan wat we zichtbaar lijken te zien? Gewoon een vraag dat ik me stel...  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

De dutycycle zit bij mij behoorlijk kort: pakweg 6 milliseconden. (150Hz refresh-rate)
De lichtintensiteit is in te stellen tussen 0 en 63. Dat is waarschijnlijk overkill.
Stel dat ze ik regel tussen 0 en 31 halveert de refresh-tijd. Misschien doe ik dat nog wel

PWM-Led-verlichting en heel korte sluitertijden gaan inderdaad niet samen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Update: wat printjes méér voor de Led-sturing:



- Ik ben bezig om wat stuurprintjes méér te maken
- maar de meeste printjes op de foto dienen om vanuit de matrix naar de gebouwen te gaan
    (de matrix opsplitsen in kanalen, en via flatcables naar de scenery)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Bedankt, Dani
Wat je op de foto ziet is trouwens maar een deel  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Sattrickske

Hola Gerolf, knappe printjes!
Welke microcontroller gebruik je trouwens?

Sattrickske

#582
Ben zelf ook nog bezig maar dan vooral met de software.  M'n Ethernet controller krijgt stillaan voet aan wal, deze zal gebruikt voor m'n domotica en m'n modelbaan.  Enig nadeel, je hebt er een stevige microcontroller voor nodig.  Ik gebruik nu al een tijdje een 32-bit STM32F407 (Cortex M4).  Stevige knaap, kost zo'n 6€, oftewel 20€ op een discovery board; maar je hebt wel meteen 1MB EEPROM en 192KB RAM.  En voor de software van een netwerk controller (driver + IP stack) geen overbodige luxe, je bent al snel 64KB aan RAM kwijt...

70% van m'n ethernet controller is nu klaar, en eindelijk draait ie zoals ik wil: met buffering, mooi gestructureerde code per laag, en protocol control blocks (PCB's) tussen de transport en de applicatie lagen.  Dit moet het uiteindelijk m'n IP stack worden:


En om daar te geraken, gebruik ik de volgende opzet:


Heb 'm deze voormiddag al laten proefdraaien met een ENC28J60 network adapter (10 Mbit), ARP en Ethernet II, ICMP en IPv4, UDP en als laatsten DHCP, DNS en NTP.  Later volgen nog TCP en de blokjes die daarmee verbonden zijn.  Maar de eerste testen zijn al meer dan behoorlijk: boeltje opstarten, DHCP adres oppikken, klok via NTP 1x per uur synchroniseren (moet server via DNS gaan ophalen), en ondertussen wordt de boel gebombardeerd met pings (ICMP) vanuit m'n netwerk.  Na 4 uur draaien geen enkel pakket verloren.


Waar ga ik die voor gebruiken?
Eerst en vooral m'n domotica.  Elke kamer wordt uitgerust met zo'n controller (TFT + touchscreen, sensoren, netwerk controller, luidsprekertje, ...).  Later m'n modelbaan, op de meeste plaatsen zonder TFT, daar waar nodig komt er een TFT.

Kostprijs:
Hardware: µC 5€/20€, TFT: 10€, ENC28J60: 2€, sensoren: 1-10€
Software: ellendig veel werk, maar wel leerzaam ;-)

Een 100 Mbit netwerk adapter kan ook, is enkel wat duurder.  Een Gbit module zou zinloos zijn, de µC kan die snelheid toch niet aan tenzij met gigantisch veel buffering.

En nu verder werken aan het TCP stuk :P...

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

Waar is mijn chinees-nederlands woordenboek alweer ;D
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum