Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

PeterC

Groetjes, Peter


conducteur

#526
Inderdaad :D  Wat ik wel vreemd vind is dat het niet lukt in flowcode, daar heb ik toch al dit mee gedaan, en nu is de lcd op dezelfde manier aangesloten als op zo'n module:


Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Frank_N

Afgelopen week mijn eerste schreden gezet in het microcontroller tijdperk :D
Met de Arduino uno eerst knipperlicht gemaakt.
Dan SOS, dan fade led.......Nu verkeerslicht met voetgangers licht. Deze sketches gevonden op internet.
Wil proberen dat laatste een interruptie knop aan toe te voegen: voetganger wil oversteken....
Nu me nog verdiepen in de C taal :-\ :o
Groet van Frank

PeterC

Vorige week had Rian niet veel overredingskracht nodig om mij van de voordelen van ICSP te overtuigen (ICSP = In-Circuit Serial Programming).

Tot nu toe verliep het programmeren van een controller als volgt: spanning van de schakeling afzetten - controller uit de schakeling halen - controller in de ZIF socket van de programmer - programma in de controller flashen - controller uit de programmer - controller terug in zijn voet in de schakeling - spanning terug aan en testen.  Heel tijdrovend!

ICSP: de schakeling met 5 draadjes met de programmer verbinden.  Voedingsspanning van de schakeling blijft aan en programmeren gebeurt in een fractie van de tijd die mijn (oude) DIL programmer nodig had.

Tijdswinst per project: enorm.

Rian bedankt voor je ICSP demo/tip!

Groetjes, Peter


conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Frank_N

Al iets ingewikkelder:
http://www.sweeting.org/mark/blog/2011/11/27/arduino-74hc595-shift-register-and-a-7-segment-led-display

Het werkt 8), is me ook gelukt het multiplexen te vertragen zodat je kan zien wat er gebeurd 8)
Groet van Frank

PeterC

Voor een controller project (beveiliging van de transformatoren - lezen van de geleverde/opgenomen stroom) had ik noodzaak aan een seriëel protocol om de nodige parameters in de controller in te stellen en data uit die controller op de PC te lezen.  Dat protocol moest eenvoudig zijn zodat ik in testfase met een simpel terminalprogramma met de controller kan communiceren.  Het protocol met wel in staat zijn om in een latere fase met een Win programma te communiceren om continu de meetwaarden op het scherm te tonen.

Alhoewel het om een reeds verouderd protocol gaat, heb ik toch mijn oog laten vallen op NMEA-0183 omdat het zo eenvoudig en leesbaar is.

Misschien ook een eenvoudige oplossing voor de andere forumleden die seriëel communiceren met hun controllers?

[Edit] Nu alleen nog een interpreter in elkaar flansen...
Groetjes, Peter


conducteur

Waarom zou je de aparte segmenten van je display apart aansturen?
Citeer


Al iets ingewikkelder:
http://www.sweeting.org/mark/blog/2011/11/27/arduino-74hc595-shift-register-and-a-7-segment-led-display

Het werkt , is me ook gelukt het multiplexen te vertragen zodat je kan zien wat er gebeurd
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Frank_N

#533
Citaat van: conducteur op 17 februari 2014, 12:43:42 PM
Waarom zou je de aparte segmenten van je display apart aansturen?
Citeer


Dat is te lezen in de 3e alinea van het artikel. Stroom begrenzing  ;)
Als er steeds een segment zichtbaar is, kom je op 10 mA. Als ze allemaal tegelijk branden dus 70 mA. Als je ze om beurten een 8 laat maken, blijft het bij 10 mA. Je kunt dan ook volstaan met slechts 1 serieweerstand, in dit geval opgenomen tussen +V en CA.
Voor 1 display win je daar niet zoveel mee, maar als je bv. 512 leds wil aansturen scheelt dat enorm!

Edit: tekst aangevuld.
Groet van Frank

conducteur

Inderdaad ja, zover had ik nog niet gedacht :p
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Voor één 7-segment display is het misschien wat overkill, voor meerdere zeker nuttig.
Ik heb op die manier (multiplexen dan) eens een dot-matrix aangestuurd (8x30 leds)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Een printje getekend voor een S88 bus op basis van stroomdetectie (16 ingangen) met een PIC 16F1516. Deze µC heeft voldoende analoge ingangen om minstens de 16 spanningsmetingen zeer snel uit te voeren. Het principe van spanningsmeting over dioden is al uitvoerig getest bij deze schakeling.



Ik heb nog 4 in- en uitgangen over. Hierbij denk ik de goede werking van de S88 bus via een LED weer te geven. Is de LED groen dan werken de S88 stuursignalen (RESET, DATA, CLOCK, LATCH en voeding?) goed. Het is maar een idee?


geschatte kostprijs iets minder dan 5€ (exclusief de groene connectoren)


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

#537
Nog een PIC projectje: Een Servo driver waar de NE555 vervangen wordt door een eenvoudig PIC µC.

De bedoeling is dat je met 2 potmeters de uiterste standen kunt instellen, en een potmeter voor de omlooptijd (omlooptijd is de tijd die de servo erover doet om tussen deze twee uiterste standen te draaien).

Meer hierover later in een ander draadje. (In een niet µC draadje, of een link ernaar, anders lezen vele dit niet   :( , soms begrijpelijk  :) , maar ik wil net deze forumleden bereiken)  Ik heb al het nodige aangekocht om zulke 8 printjes de maken en deze inclusief een goedkoop servo aan te bieden aan forumleden die niets kennen van microcontrollers (ik programmeer ze) en die graag is kennis willen maken met servo's. Ik denk dat ik dit pakketje kan aanbieden voor een 5 à 6€ stuk, ik verdien er niets aan, het is gewoon onze gemeenschappelijke hobby die treintjes hé  ;)  Ik heb al redelijk wat mensen verder geholpen via dit forum, en zelfs thuis om ze verder op weg te helpen, en ik voel me daarna altijd goed bij. Dus waarom zo is niet ...





Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Steam.N

Goed initiatief, Geert, om je kennis en oplossingen "gebruiksklaar" te willen delen !
Thanks !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers...

...Aan het overwegen om met een 'raspberry pi' te gaan 'spelen'...
Groetjes, Peter