citaat:
Geplaatst door Dirky
@ Geert,
Ooit heb ik een poging gedaan op een electronica forum. Binnen de kortste keren was er een ware oorlog aan de slag tussen "so called experts" die er maar niet genoeg konden van krijgen hun voorkeur te promoten. Na 5 bladzijden wist ik nog geen bal...
Anderzijds heb ik steeds het positieve ondervonden van "leren in een vertrouwde omgeving" (iets leren aan de hand van voorbeelden uit de modelspoorwereld).
Mijn eerste vraag zou bijvoorbeeld zijn: "Hoe maak je iets om d.m.v. puls een slagboommotor aan te drijven en 2 LEDs te laten pinken?
@ Peter
beginners handleidingen; dat zou wel tof zijn!
we zien wel waar dit heen gaat... thx
Volmondig mee eens Dirk.
Dat is er nu de keuze zoals voor het soort bedieningssysteem dat u gaat gebruiken als u een modelspoorbaan gaat maken.
Met welk soort microcontroler had u graag gewerkt.
Er zijn hier die met atmel of zoiet werken of met pic's van microchip.
Er zullen er nog wel fabrikanten zijn die die maken.
Misschien een kosten bate analyse maken eerst.
Soit, even een stand van zaken.
De decoder werkt als normaalspoor seinbeeld gever of als tegenspoorsein gever. Met tegenspoor waar enkel rood, wit, geel, geel en groen knipperen als ie op tegenspoor staat.
Men kan via cv's het adres instellen, maar de keuze via cv's voor normaal of knipperbeeld te geven is nog niet in orde.
Door geknoei heb ik veel tijd verloren want had graag al een eerste filmke gemaakt met koploper die het sein aanstuurt.
Voor hen die ooit aan het microcontroler experiment beginnen !
Les 1:
Knoop dit goed tussen de oren.
Noem nooit een project b.v. abcdeV1.0.asm
Ik had de tekstfile opgeslagen met een nieuwe naam richting eerste finale en wou V1.0 (versie 1 eerste poging) ervan maken.
De compiler (programma die tekst omzet in machinetaal en een HEX file ervan maakt dat daarna in de microcontroler kan geschreven worden) produceerde geen HEX en dat had ik niet in het snuitje ogenblikkelijk.
Ik zag wel op een gegeven ogenblik een 0 bestand en toen viel de euro.
Noem nooit bestanden die ja gaat omvormen of what ever V1.0. Ook niet V2.0 of zo. Het punt tussen de cijfer zorgt ervoor dat de programma's tilt slaan.
Conclusie:
Kieken dat ik ben pfffffffffff