Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door sn00zerman

Toch leuk al dat spul dat ik hier zie voorbij komen :-)

Aangezien ikzelf vanuit alle hoeken zowat vragen krijg over al m'n ontwerpen enzo, begin ik volgende week aan tutorials over m'n bussysteem, RFID met RocRail, dag/nacht sturing (die eigenlijk deel uitmaakt van m'n bussysteem) en m'n eigen digitale versie van Faller Car System.

De bedoeling is dan dat je een uitgebreide tutorial in PDF formaat gaat kunnen downloaden vanaf m'n website, met bijhorende schema-files en PCB layouts en HEX-files, zodat men alles eenvoudig kan nabouwen.


groeten,
Kris




Ik zit al te wachten want wat u gemaakt heeft was in de hersenen hier ook datgene wat ik wenste.
Dag/nacht, faller systeem, enz...
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

citaat:
Geplaatst door sn00zerman

...  begin ik volgende week aan tutorials over m'n bussysteem, RFID met RocRail, dag/nacht sturing ...

Ik sta te popelen [:p]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

@Kris: de RFID detectie die je gebruikt, is dit op een bestaande lezer gebaseerd of volledig zelfbouw (inclusief zelfbouw antenne/leesspoel)? Vanaf welke afstand worden je tags gededecteerd en binnen welk venster blijven ze gededecteerd? Heb je geen last van storingen van je loks tijdens het lezen?

Al die vragen omdat ik op zoek ben naar een eenvoudig en vooral betaalbaar/betrouwbaar systeem om al mijn rijdend materiaal te kunnen 'identificeren'...

Je site heb ik al meermaals proberen bezoeken maar op Android werken de links niet [:0][:0][:0]...

Ik kijk met interesse uit naar je tut's!  Broncode?  Of blijft die 'afgeschermd'?


@Geert: je debounce intrigeert mij... Kan je via een stukje software eens laten zien hoe je te werk gaat?  Verlies je niet teveel tijd wanneer je dat voor de 16 (32) inputs afzonderlijk moet uitvoeren?

Je manier van tekenen vind ik wel interessant en het is de eerste keer dat ik een analyse op die manier zie.  Voor iedere (digitale) electronicus direct te begrijpen, knap!

Groetjes, Peter


sn00zerman

Peter,

Ik ben me er van bewust dat m'n site op Android niet helemaal is zoals het hoort, heb je Opera al eens geprobeerd ?
Enige jaren geleden is m'n vrouw begonnen met een cursus dreamweaver, zij heeft toen die site opgezet. Uiteindelijk is het er nooit meer van gekomen om die een beetje meer te "standardizeren", en blijven wij maar aanklooien met dit "model" :-)
Als ik ooit eens h??l v??l tijd heb, dan ... (lees: als ik door al m'n projecten door geraak, of als ik m'n vrouw zo ver krijg om die site eens opnieuw te ontwerpen, lol)

Voor minder dan 11,5 euro (incl. verzending) heb je een kant-en-klare RFID lezer met spoel, logica enz ... Voor dat geld kan ik die heus niet zelf bouwen :-)
Zoek op Ebay eens naar "125Khz RFID Mini Module Kits" ...

Het enige wat ik nog moest doen, is om die 10-cijferige data, om te zetten in 8-cijferige, verder er het MERG protocol rond te gieten, en te zorgen dat de communicatie met de PC loopt.
Verder heb ik ook de MERG "concentrator" nagebouwd, ik kan dus 8 van die RFID lezers op ??n print aansluiten (via netwerkkabel zijn lange afstanden geen enkel probleem), en zodoende ook de ID van de lezer zelf doorgeven aan de PC. Volledig MERG compliant dus :-)

De tags die ik gebruik, halen makkelijk 5 cm tussen de spoel en de tag zelf. Ik had in't begin ook wat schrik voor storingen enzo, maar dat er rails over die spoel lopen, en dat hier een digitale spanning op staat, maakt niks uit. Zelfs als ik een trein met hoge snelheid over zo'n "RFID lezer" laat rijden, dedecteert hij nogsteeds succesvol de tag.

In combinatie met welke software ga jij dit systeem gebruiken ? En emuleer je dan ook gewoon MERG RFID of iets anders ?
(ben altijd bereid m'n firmware aan te passen)

Sourcecode vrijgeven, daar heb ik ook geen enkel probleem mee :-)
Zal wel nodig zijn trouwens h?, ik kan me niet inbeelden dat iemand die m'n documentatie leest en iets wil nabouwen, dit klakkeloos doet, er zijn altijd wel mensen die het ene of andere aangepast willen zien in de software, zo verleg ik de "druk" van mezelf, naar de persoon met de vraag zelf. Laat die maar lekker zelf "knutselen" met mijn broncode dan :-)


groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


Geert

citaat:
Geplaatst door PeterC
@Geert: je debounce intrigeert mij... Kan je via een stukje software eens laten zien hoe je te werk gaat?  Verlies je niet teveel tijd wanneer je dat voor de 16 (32) inputs afzonderlijk moet uitvoeren?

Je manier van tekenen vind ik wel interessant en het is de eerste keer dat ik een analyse op die manier zie.  Voor iedere (digitale) electronicus direct te begrijpen, knap!





Even uitrekenen over welke tijdsintervallen we spreken.

De PIC 16F887 klokfrequentie is 8MHz dat geeft 2000000 (twee miljoen) instructies per seconde.

De S88 CLOCK ingang genereerd een interrupt die bij een schuiftoestand 40 instructies nodig heeft. (Ik hou rekening met de extra tijd voor o.a. GOTO CALL enz?) Bij een  S88 CLOCK van 9kHz heeft de ?C 9000x40= 360000 instructies per seconde nodig om de interrupts te verwerken. Dit trekken we af van 2000000 en dit geeft een overschot van 1640000 instructies per seconde voor de tellers.

De meest voorkomende toestand van een ingang is +5V en de teller staat op 0 en doet niets. Hiervoor zijn maar 6 instructies nodig. Moet hij wel tellen dan geeft dat 10 instructies. Omdat we 32 ingangen moeten testen geeft dit 32*6 = 192 instructies om alle 32 ingangen te testen. Dit testen herhaald zich in een ?loop? die zich 1640000/192= 8540 keer per seconde herhaald. Komt ook overeen met 8540Hz of 1/8540= 117?s per loop.

Hoe lang duurt het nu om een massacontact te detecteren? Wel als de teller van 0 tot 192 telt dan set de FF zich pas op 192 maar telt wel voort to 255. De FF set zich dus pas na 117x192= 22464?s (22,5ms).



Dat tekenen doe ik gewoon met PowerPoint.

Oh ja dochter is heelhuids terug van skivakantie, maar fototoestel niet[:(]

Geert
   
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

@Kris: de modules gezocht en gevonden.  Inderdaad voor die prijs loont zelfbouw niet.  Op die sites heb ik ook nog andere aantrekkelijk geprijsde zaken gezien: oa laserdiodes die ik zou kunnen gebruiken voor een barcodelezer.  Dat materiaalidentificatiesysteem zou ik in eerste instantie willen gebruiken om te detecteren uit wat een passerende sleep is samengesteld zodat het systeem weet wat de totale lengte is en de sleep dan naar een gepast spoor kan sturen.  RFID en/of barcode lijken mij die oplossing te kunnen bieden.
Voor de onderlinge communicatie tussen de controllers heb ik mijn zinnen gezet op het I2C protocol dat al zijn deugdelijkheid bewezen heeft.  Voor globale communicatie hoop ik toch gebruik te kunnen maken van Loconet (maar dat is een ander paar mouwen...).

@Geert: tijd genoeg dus...  Het voordeel van asm is dat je duidelijk je benodigde tijd voor een stuk code kan zien/tellen.  Bij gebruik van een hogere programmeertaal is dit echter zo simpel niet meer.
Vandaag voor het eerst in mijn (toch al vrij lange) PC carriere eens Powerpoint opgestart en beginnen tekenen [;)]...
Groetjes, Peter


sn00zerman

Ik doe het lekker ouderwets => seri?le signalen :-)
Momenteel ligt al m'n electronica-gedoe even stil, alsook het schrijven van de handleidingen. Er is hier namelijk vrijdag een "h??l vroeg" verjaardagskado komen binnenwaaien (ben pas jarig in april).

CO2 laser machientje :-)

Eerste resultaten in de loop van deze week nog op m'n webstek.


groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


PeterC

Kris: laat je resultaten maar zien!  Ik ben benieuwd!

...


Digitale input:

Het 16F684-project (pagina 6)

Groetjes, Peter


Steam.N

Peter, pagina 6 is klaar en duidelijk [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gizzmo

Om toch even in te pikken op heel het Microcontroller topic ... wie heeft er al eens gekeken naar de Arduino ...?
Voor wie de Arduino nog niet kent http://www.arduino.cc/ razend populair onder de "home builders"
Ik vraag me af of dit bv. ook bruikbaar zou zijn om een S88 terugmeld module mee te bouwen?

PeterC

citaat:
Geplaatst door Gizzmo

... wie heeft er al eens gekeken naar de Arduino ...?
...Ik vraag me af of dit bv. ook bruikbaar zou zijn om een S88 terugmeld module mee te bouwen?



De Arduino is gebaseerd op een Atmega-processor en als je die taal en hardware leert, moet dat kunnen.
Groetjes, Peter


PeterC

Rustig bezig om een universele decoder te maken voor het Ma Motorola systeem.  Een universele decoder die op verschillende PIC's moet worden gezet en die zowel lokomotief- als seindata moet kunnen decoderen.
Niets nieuws; er zijn al tal van decoderprogramma's te vinden maar jammer genoeg alleen maar in assembler.  Om diverse redenen ben ik afgestapt van assembler en ik wou mijn decoder in JAL.
Het protocol is vrij goed beschreven dus geen probleem om de decoder te programmeren.

Als centrale gebruik ik een IB en die heeft toch heel eigenaardige trekjes...  Bij het testen van de ruwe decoder decodeerde die soms lokdata als seindata.  Timing probleem in de software?  Negatief.  Het probleem was niet constant: vlak na het aanmelden van sommige loks kreeg ik ??nmaal de lokdata als seindata.  Zoeken, zoeken, zoeken, geen oplossing.  Het geheel wat laten bezinken en opnieuw aan de slag.

Vandaag tot de vaststelling gekomen dat dit euvel enkel gebeurt bij loks die met het 'oude' motorolaformaat aangestuurd worden.  Tijd om mijn 'geheugenscoop' erbij te halen...



Wat blijkt nu: na het aanmelden op de IB van een lok volgens het oud (standaard) motorolaformaat, geeft de IB dit adres als seindata door (seindata is tweemaal zo snel dan lokdata).  Het commando wordt 2 maal herhaald (met daartussen een DCC-idle signaal - zie 1 en 2).  Dan pas wordt het adres als lokdata doorgegeven (zie 3).

Bij het inzoomen op de lokdata als seindata kwam ik tot de vaststelling dat deze seindata niet correct is doordat de vijfde trit '??n' is (voor een sein MOET deze 'nul' zijn).

Iemand een idee waarom de IB die eigenaadigheid vertoont bij het oude motorola protocol (bij het aanmelden van een lok volgens het uitgebreide/nieuwe motorola protocol gebeurt dit niet)?
Groetjes, Peter


Geert

Volgens mij is dit wel degelijk het beeld van een MM sein data pakket.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

Stand van zaken PIC ?C S88 terugmelder met 32 ingangen.
Software moeten aanpassen om technologieproblemen op te lossen. Waar spreek ik over? Er zijn terugmelders die gebaseerd zij op CMOS logica lees:technologie (de meeste). Er zijn er ook op basis van TTL logica. Ik doe het met ?C?ers. En in die diverse technologie?n zijn er nog sub technologie?n?  Waar zit nu het probleem, als je deze technologie?n combineert dan krijg je problemen met schakelsnelheden tussen data inlezen en data op de uitgang plaatsen.  Soms lukt dat net, soms kan dit de oorzaak zijn van onverklaarbare spookmeldingen.  Dit is het voorlopige schema:





Ik zit nog met ??n probleem, als ik de ?C technologie gebruik zit ik nog steeds iets boven de 0.25? per terugmeldcontact (massadetectie). Een S88 terugmelder van Marklin kost iets meer dan 6,8? per terugmeldcontact.  Dat is 30 keer duurder, als je snapt wat ik bedoel.

Ik wil gewoon duidelijk maken dat het ook anders kan?
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

Geert,

Dat probleem van de prijs is omdat je enkel je materiaalkost rekent: wanneer je al je tijd voor ontwikkeling, testen (ook langere tijd!) en productie begint te rekenen, zou ik goedkoper uitkomen met een Ma terugmelding (zeker voor je prototype!).  Vergeet ook de merknaam en distributie niet, die lopen ook met centen door.

Ik heb al verschillende schakelingen met PIC's aan diverse logica gehangen en daar nog geen problemen mee gehad...  S88 werkt wel op een vrij hoge clockfrequentie...


citaat:
Geplaatst door Geert

Volgens mij is dit wel degelijk het beeld van een MM sein data pakket.

Geert



Geert, dat is het juist: het is de timing van MM sein data pakket maar het adresgedeelte is het adresgedeelte van de juist aangemelde lok (in 'oud' formaat).  Het datagedeelte is 0 en trit 5 die normaal voor seindata 00 moet zijn, staat op 11...  Bizar en nergens enige uitleg over te vinden...


Groetjes, Peter