Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

Steam.N

Wow, Kris, je hebt al een hele boel gerealiseerd !
Het staat allemaal op mijn "ooit-ga-ik-dat-ook-doen" lijstje, maar ik heb nu al genoeg op de plank.

Mogen we hopen dat je het een en ander van je projecten wat ga toelichten?
Dat zou pas echt leerzaam zijn.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

Super Kris. Ik ben eens benieuwd naar uw realisatie's.
Ben zelf ook zo'n doe het zelver die graag experimenteert.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

sn00zerman

Vraag maar raak, ben altijd bereid om schema's en PCB layouts te posten, firmware te posten, en er de nodige uitleg bij te schrijven :-)
(maar jullie zullen wel wat geduld met me moeten hebben, door gezondheidsredenen)


groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


Gerolf

RFID interesseert me wel (op termijn), om rollend materieel te identificeren lijkt me dit een prima methode [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Kris, als we er maar om te vragen hebben, graag je bussysteem en RFID met communicatie [;)]
Ondertussen je link eens gevolgd ... INDRUKWEKKEND !!! Knap.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Geert

Mijn eerste werkende PIC projectje van enkele jaren terug. Een S88 terugmelder met een 16F870 ?C.  Ik ben nu bezig deze om te programmeren voor een 16F887 ?C.  Met de 16F887 kan ik 32 terugmeldingen steken in ??n ?C i.p.v. 16, met dit verschil dat deze goedkoper is. Dit moet voor 0.25? per terugmeldbit kunnen lukken.


Maar voor de ge?nteresseerden hierbij hoe ik een S88 terugmelder programmeer in een PIC 16F870 ?C:




De basis bestaat uit een geprogrammeerde condensator en Smith-trigger.  De geprogrammeerde condensator is in wezen een  0 tot 255 bit teller. Een ingang wordt herhaaldelijk (en snel) ingelezen door de ?C en zal afhankelijk van de logische waarde van de ingang de teller verhogen of verlagen. De Smith-trigger  zal afhankelijk van de waarde van de teller een logische 1 of 0 doorgeven aan de schuifregister. Kortstondige stoorpieken of slecht wielcontact heeft zo geen invloed op de terugmelding.




Als het idee er is, dan zoek ik de ideale in-output configuratie van de PIC ?C.




Nu moeten we het idee omzetten naar een logische schakeling die we kunnen programmeren in de PIC ?C.




Uiteindelijk ontwerp ik een strokenprintje waarop ik de schakeling kan testen.



Deze schakeling is reeds uitgevoerd en getest met MR-direct.  Een filmpje en de ASM-code ga ik eerstdaags op mijn site plaatsen.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Steam.N

Geert, dat ziet er bedriegelijk eenvoudig uit!
Het verhoogt weer de goesting om de draad van ?C terug op te nemen.
Spijtig genoeg heeft de dag maar 24 uren, en zit mijn werktafel vol met andere rommel projecten.
Knap gedaan.  Volgt de broncode ook?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Geert

De broncode zal gelinkt worden op een webpagina die ik nog moet maken. Ik doe dit zo omdat er wel eens wijzigingen komen in de ASM-code. Elke wijziging krijgt een ander nummer en wordt ook zo aangepast in de file-naam.  Om te voorkomen dat linken niet meer bestaan op een forum doe ik het via een webpagina.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Geert
De basis bestaat uit een geprogrammeerde condensator en Smith-trigger.  De geprogrammeerde condensator is in wezen een  0 tot 255 bit teller. Een ingang wordt herhaaldelijk (en snel) ingelezen door de ?C en zal afhankelijk van de logische waarde van de ingang de teller verhogen of verlagen. De Smith-trigger  zal afhankelijk van de waarde van de teller een logische 1 of 0 doorgeven aan de schuifregister. Kortstondige stoorpieken of slecht wielcontact heeft zo geen invloed op de terugmelding.
Goede vondst [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

Jammer dat ik de de benodigde s88 allemaal al gemaakt heb.
Had zeker dit ontwerp genomen.
Het is geniaal gevonden en aan onderdelen nog spot goedkoop ook.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Geert

Een s88 terugmelder zoals ik deze hiervoor al beschreven had maar nu eentje met 32 ingangen. Broncode volgt?



Als je er een extra PIC omgekeerd boven de S88 bus plaatst dan heb je al 64 terugmeldingen op ??n print. Of drie naast elkaar is 96 enz...[^]

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Steam.N

Geert, domme vraag:
Wat is die SIL8x10k?
Serial-in-line ... maar is dat n?g een weerstand in serie met die 1k per poort?
Of is het een connector-voetje?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Geert

citaat:
Geplaatst door Steam.N

Geert, domme vraag:
Wat is die SIL8x10k?
Serial-in-line ... maar is dat n?g een weerstand in serie met die 1k per poort?
Of is het een connector-voetje?



Een SIL is een weerstandnetwerk waarbij de ene zijde van de weerstanden aan elkaar gekoppeld zijn en 1 gemeenschapelijke pin hebben (deze met het bolletje), eigenlijk staan ze parallel. Zie je veel op digitale schakelingen en zijn meestal geel van kleur.

Die weerstand van 1k is nodig om te voorkomen dat de PIC de massastroom leverd voor de Lok. Als je dat niet doet dan kan het zijn dat de PIC nog zwarter word dan hij al is [:o)]

Ik merk dat die weerstand van 1k niet duidelijk overkomt. Eigenlijk is dit een weerstand die rechtop staat. Een foto zal dit duidelijk maken. Wel een probleempje om foto's te maken... deze is mee gaan skie?n met de oudste dochter. Dit weekend komt ze hopelijk heelhuids terug. [8D]


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Steam.N

OK.  Ik ben weer mee ;-)
Die vertikale 1k-tjes waren geen probleem.  Die waren duidelijk.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

sn00zerman

Toch leuk al dat spul dat ik hier zie voorbij komen :-)

Aangezien ikzelf vanuit alle hoeken zowat vragen krijg over al m'n ontwerpen enzo, begin ik volgende week aan tutorials over m'n bussysteem, RFID met RocRail, dag/nacht sturing (die eigenlijk deel uitmaakt van m'n bussysteem) en m'n eigen digitale versie van Faller Car System.

De bedoeling is dan dat je een uitgebreide tutorial in PDF formaat gaat kunnen downloaden vanaf m'n website, met bijhorende schema-files en PCB layouts en HEX-files, zodat men alles eenvoudig kan nabouwen.


groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...