Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Geen plaats?

Gestart door icola007, 08 januari 2012, 22:01:13 PM

icola007

Hey allemaal,

Ik ben 15 jaar en zou graag beginnen met modeltreinen.
Ik zit nu wel met het probleem dat mijn kamer al redelijk vol staat en er geen plaats meer is voor nog een tafel(Ik had ook al gedacht om planken aan de muur te hangen en zo een baan te maken maar het lijkt me niet makkelijk te kuisen tenzij met zo'n speciaal wagonnetje).
Hoe zou ik dit kunnen oplossen zodat ik toch met deze toffe hobby kan beginnen?
Alvast bedankt,

mvg,
Thibault


Steam.N

Een werkblad b?ven je bed of boven je bureau, op 1.6 m hoogte ...
Goeie hoogte om er naar te kijken, handig om langs onder te werken !
Je moet alleen zien dat je het niet te breed maakt, om aan de achterkant te geraken.
En kuisen met een kuistrein.

Succes !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

icola007

Hey,

Bedankt voor je reactie.
Inderdaad een goed idee maar mijn bureau staat voor het raam (veranderen van plaats zal niet goed gaan door de schuine muur) en boven mijn bed hangt een tv.
Zal dus niet werken :(
Nog ideetjes?

Bedankt,

Thibault

marc goovaerts

Ook al eens gedacht aan een kleinere schaal, zoals N?
Dat neemt maar een kwart oppervlakte in tgv HO.

Voor een Belgische baan is het aanbod erg beperkt, maar Duits, Zwitsers, Amerikaans,... aanbod is er te over.

icola007

Ik had graag een hornby gehad (misschien hier ook even op inspelen, graag reacties over dit merk ook aub.)en die heeft schaal 00.
Ik wil ook liever kunnen uitbouwen want een trein die alleen maar in een rondje kan rijden lijkt me snel te vervelen.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door icola007

Ik had graag een hornby gehad (misschien hier ook even op inspelen, graag reacties over dit merk ook aub.)en die heeft schaal 00.
Ik wil ook liever kunnen uitbouwen want een trein die alleen maar in een rondje kan rijden lijkt me snel te vervelen.



Hornby is (de nieuwste modellen) niet slecht meer.
Alles wat er drie jar geleden al was blijft nogal achter bij andere merken.
Waarom Hornby ??
Ze hebben onder het merk Hornby vrijwel alleen engels materiaal in 1 op 76,dus eigenlijk groter dan H0.
De andere merken van Hornby (lima,jouef,arnold,rivarosi)zijn soms goed soms slecht,maar altijd duur.
Wil je H0 dan zou ik kiezen voor PIKO dat is goed spul voor redelijke prijs.
wim

conducteur

Niet vergeten dat er tussen schaal N en H0 nog TT is. Dat is modelbouw op 1:120. Dat heeft integenstelling tot N nog een redelijk grote en massa.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

citaat:
Geplaatst door icola007

... zal niet goed gaan door de schuine muur...

Bij mij staat de baan tegen het dak (enfin, tegen de schuine muur), en dat gaat prima.
Mijn bureau staat daar onder.  Perfecte opstelling!
Dubbel gebruik van schaarse ruimte [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

icola007

Heb je dus een plank aan de schuine muur gehangen boven je bureau?
Op zich geen slecht idee maar dan kan je toch alleen maar werken in een rechten lijn?

Ronald

Zeker Thibault, bij een "plank" moet je uit de cirkel denken.... treintjes rijden niet alleen rondjes. Heen en weer rijden en rangeren kan ook veel lol en plezier brengen. Voor goede idee?n om een klein baantje te bouwen raad ik je volgende site aan:
- www.carendt.com

Is de site van wijlen Carl Arendt die vol staan met mooie baantjes en voorbeelden hoe er een te bouwen[:)]

Ik rij Amerikaans en de modelbouwers daar hebben een mooie slogan: "no space is no excuse", ofwel geen ruimte is geen excuus om geen baan te kunnen bouwen [;)] Er is altijd wel ruimte in welke vorm dan ook om een baan(tje) te kunnen bouwen[8D]

C.B.

Ik heb 12 jaar met een "plank" gezeten vanwege dat plaatsgebrek. De plank was zo'n 80cm op 1m90.
Maar op die plank , met gewoon 2 wisselstraten en rechte stukken heb ik toch heel wat ervaring
kunnen opdoen en zoals hierboven al gezegd , je kunt met de treinmodellen daarop .. heel wat rangeren.
Groetjes.
Claudio.

janjozef

Er is nog een mogelijkheid : ga buiten huis, veel clubs hebben soort jeugdwerking, stelt niet veel voor maar toch geeft het je de mogelijkheid om veel bij te leren en te kunnen rijden terwijl je thuis een aantal voorbereidende werkjes kunt doen. En het grote voordeel voor jongeren : het is een stuk goedkoper voor veel meer mogelijkheden, wel eerst met je ouders bespreken. Dat van die plaats en geld telt niet enkel voor jongeren

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Havoc

Soort modules? Kan je opbergen als je niet bezig bent en op schragen zetten als ze in gebruik zijn.

Smalpoor? Heb je niet veel voor nodig om iets mee te doen, gebruikt ook korte treinen en krappe bogen/wissels. Staat ook veel van op de site van Arendt.

Een smalle strook langs de muur? Kan je toch een redelijk traject maken bvb.

Kleine schaal? TT, N, Z, T zijn er ook nog.

Er is meer dan belgisch normaalspoor in h0 !
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

Thibault,

Ik ben inderdaad met een (smalle) plank begonnen, tegen de dak-kant.
Maar snel wilde ik wat uitbreiden, en heb aan de twee uiteinden van de plank twee uitbreidingen gemaakt.  (jij kan die als afbouwbare modules uitvoeren, aan de ene kant verbonden met de plank tegen het dak, en aan de andere kant op (hoge) poten..

Een eenvoudige schets van mijn configuratie:



Je ziet, zowel bureau als treintafel hebben een U-vorm.  Bureau is diep genoeg om VEEL rommel te leggen [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

icola007

Alvast allemaal bedankt voor de info, heb al veel bijgeleerd !
@Steam: bedankt voor de schets, een interessant ontwerp, ik had zover nog niet gedacht. Heel handig !
Zal eens kijken als dit kan werken en anders kan ik inderdaag nog een kleinere schaal nemen.
Bedankt allemaal !