Beste mensen van het Forum,
Ik heb de laatste dagen eens al de reacties en commentaren betreffende de forumbaan opnieuw eens doorgenomen.Ik wil dan ook eens mijn mening geven over dit alles.
Men is te snel vergeten hoe de "forumbaan" is ontstaan :het was oorspronkelijk het idee om verschillende "diorama's" met elkaar te verbinden en via een strook aan de achterkant van de bak het spoor rond te leiden.De eerste opstelling in Mechelen 2008 heeft aangetoond dat dit geen fraaie oplossing was. Toen al reed er maar sporadisch een treintje rond.
In 2010 zijn er 6 modules van 1,5m bijgekomen met aan de uiteinden halve cirkels die het mogelijk maakte om volledig ,en door al de modules, rond te rijden. Maar ja, opnieuw was het enkel rondjes rijden. En toch hebben toen een paar mensen getracht 2 tot zelfs 3 treinen achter elkaar te laten rijden. Maar zonder bloksysteem moet je elke trein nauwlettend in het oog houden, alleen kan je dat niet !!
De volgende evolutie was de bouw van een fidlle-yard van 3,0m lengte met 2x3 sporen die Valentijn volledig uitgerust heeft met electrische wissels die allen wisselstraten bedienen. Ook heeft hij ervoor gezorgd dat heel het systeem evengoed op 2 als 3 rail kan gebruikt worden. Opstelsporen kunnen ook stroomloos gezet worden.
Deze evolutie maakt het nu mogelijk om een afwisselend treinverkeer tot stand te brengen. We zitten nu al heel ver van het oorspronkelijk "diorama"-idee. Nu kan men gaan beginnen praten van een "baan".
Al deze zware inspanningen moet het bewijs leveren dat de mensen die met de "forumbaan" bezig zijn niet een groepje mensen zijn die op een beurs in een hoekje staan te praten en geen interesse tonen of het publiek niet te woord staan.Ja,het heeft mij wat boos gemaakt dat er zo over deze groep geschreven is.Wie er zo over denkt moet het maar eens zelf doen !!
Tenslotte vindt ik het heel jammer dat het initiatief van de MSM-forumbaan niet beter geco?rdineerd wordt omdat ik nu lees dat heel veel mensen niet zullen aanwezig zijn op "Mechelen 2012".
Ik vrees dat de baan maar tot een povere minimum opstelling en onderbemande attractie zal herleid worden. Jammer ook dat het vervaardigen van een kant en klare module nu na bijna 1 jaar nog steeds geen realiteit is. Zo'n module ( van 1,5m) wordt in onze club op max.10 dagen aan de aanvrager kant en klaar afgeleverd.
Mannen , er is nog veel werk aan de winkel.
Ik wens aan alle forumleden een spetterende "Mechelen 2012" toe