van Dorinne/Durnal naar Purnode

Gestart door Kees-Jan, 18 december 2011, 09:35:51 AM

Kees-Jan

Valt erg mee hoor een half uur denk ik.

Kees-Jan

Kees-Jan

Nav een mail:

Vanavond zal ik wat foto's plaatsen met wat uitleg over het materiaal en de be(ver)werking er van.

Kees-Jan

Kees-Jan

Goed.

Het materiaal koop ik bij Harold (een winkel in Rotterdam). Het zijn platen van 3mm dik en zijn 120 bij 60cm. Ze zijn er in twee soorten. Witte iets meer poreus en blauwe die dichter zijn wat structuur betreft.

Ik heb voor de witte (zachtere) gekozen.

Als eerste snij ik een stuk uit de plaat:



Vervolgens meet ik voorzichtig alles uit en zet dunne hulplijntjes:


niet te hard drukken anders krijg je beschadigingen in het materiaal.

Vervolgens begint het krassen met de cocktailprikker:



Dan volgt een stukje handwerk waarbij alle stenen gekrast worden:


Het krassen is nu eigenlijk klaar en het verven kan beginnen.

Kees-Jan

Dirky

Depron?

ziet er in alle geval mooi uit Kees-Jan!

Kees-Jan

@ Dirky: geen idee maar het lijkt op het spul wat wel eens bij de slager onder de gesneden vleeswaren ligt. de link naar het spul is www.Harolds.nl

Deel II

Nu de verf. Hiervoor gebruik ik acryl verf van oa Anita Decor, Valleo en Tamiya.

eerst enkele stenen een kleur geven:



vervolgens nog wat andere kleuren:



Tot slot verf ik deze keer de voegen eens een keer wit:



Hierna komt er nog een kleine wash maar dat wordt morgen.

Kees-jan

Kees-Jan

Twee nieuwe bestelwagens vandaag per post thuis gekregen:

Een veetransport wagen:




En deze dichte wagen:




Er is nog een dichte bus onderweg van dit type welke omgebouwd gaat worden naar een NMBS service wagen. Hebben deze wagens bestaan en heeft iemand er een foto van?

Kees-jan

Steam.N

Hey, dit draadje was ik even uit het oog verloren.
Blij dat je je techniek hebt uitgelegd.  Prachtig resultaat.
Dat moet ik op N-schaal ook eens proberen ...
En nu weet ik eindelijk ook hoe dat materiaal heet. [;)] Thanks, Dirky.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railman56

@ kees-jan: in MSM 33 blz 72 staat een artikel hierover [;)]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Michiel

Ik heb hier XPS karpetondervloerisolatieplaten liggen, wat er op zicht er sterk op lijkt. Met een tandenstoker trek ik er erg gelijkende groeven in als in het voorbeel hierboven.

Voor de grotere schalen lijkt dit inderdaad er interessant materiaal, maar voor schaal N lijkt me de structuur te grof voor muurstenen en bestrating. Maar misschien is er wel een andere toepassing mee te vinden in schaal N.

Acrylverf trekt wel vreemd samen op dit spul. Met een druppeltje afwasmiddel gaat het beter, maar of de verf echt hecht, dat lijkt me twijfelachtig. Een primer met solventen vreet het schuim op...

Ik vermoed dat deze XPS niet helemaal hetzelfde is als het materiaal hierboven?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

O ja, hier is een draadje met deze Citroen H in dienst van de NMBS pakjesdienst.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

als ik je draadje nog even verder mag vervuilen Kees-Jan[:)]:
Depron werd populair als materiaal voor isolerende bakjes waarin bijvoorbeeld hamburgers bij Mac Donalds verpakt zijn. Later ook toegepast voor parketvloerisolatie en vooral populair bij de modelvliegers voor hun indoor modellen. Stijf, licht, en snijdt zeer gemakkelijk. XPS is niet hetzelfde maar de meeste schuimen kunnen gebruikt worden om bvb stenen te graveren...

Laat zich het best verlijmen met styro-sekondenlijm en met PU-lijm