Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

iets dat ik niet wist

Gestart door swarol, 01 december 2011, 05:41:26 AM

swarol

jullie zullen dat allemaal wel weten, maar ik ben niet zo slim en daarom was het iets nieuws voormij....

ik las dat de onderdelen van bouwdozen zoals vb huisjes enz eerst gewassen moeten worden

omdat er een produkt op zit dat ze in de fabriek er op aan brengen om het idem beter uit de mal te laten komen.

uit Correct patina! van busch

Ten eerste kunnen alle spuitgegoten onderdelen in een bad van warm water en zeep heen en weer en met een borstel worden gewassen en ontvet. Vaak, namelijk de plastic injectie mallen worden gespoten tijdens de productie met een lossingsmiddel, zodat de plastic stukjes vallen gemakkelijk uit de vorm. Terwijl de resterende kleine hoeveelheden lossingsmiddel aan de plastic onderdelen en hang er misschien roll uit de verf. Let op! Sommige fabrikanten gebruiken een relatief bros plastic, zodat kleine onderdelen gemakkelijk kunnen worden gebroken door slordig werk.


imghttp://www.busch-model.com/patina/images/teile-reinigen.jpg/img

foto's & tekst uit http://www.busch-model.com/patina/default.htm
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Steam.N

#1
Ik wist het ook niet, maar heb er dan ook nooit last van gehad ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Klaas Zondervan

#2
Ik wist het ook niet, maar het klinkt logisch.
Maar dan zou dit eigenlijk in de handleiding van elke bouwdoos moeten staan, en dat heb ik nog nooit gezien. En dat is dan niet zo logisch.

Gerolf

#3
Op de meeste gebruiksaanwijzingen van lijmen en verven staat "op een schone ondergrond aanbrengen"
... maar dan moet je alleen nog weten dat er resten van een losmiddel op spuitgietwerk zit. Goeie tip !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

swarol

#4
wist het zelfook niet tot ik die panier-set kocht daar stond een wed adres bij met truks en tips over die set....
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

ysbeer

#5
citaat:
Geplaatst door Steam.N

Ik wist het ook niet, maar heb er dan ook nooit last van gehad ...


Ook nooit last gehad,wel verf water met drupje afwasmiddel gebruiken.
wim

swarol

#6
dat is mss de reden dat sommige kleuren niet goed pakken zoals vb oranje van tamiya...volgende keer is uitproberen.
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Huugooke

#7
Wie leest er nu een handleiding? Zijn wij nu venten of wat?
Alle gekheid op een stokje: ik heb het al dikwijls gelezen en straal genegeerd! Tot mijn grote spijt! Ik schrob het tegenwoordig met afwasmiddel en een ouwe tandenborstel.

PeterC

#8
citaat:
Geplaatst door swarol

... Vaak, namelijk de plastic injectie mallen worden gespoten tijdens de productie met een lossingsmiddel, zodat de plastic stukjes vallen gemakkelijk uit de vorm...


Ik heb eens mijn licht opgestoken bij een matrijzenbouwer/injectiespuiter en dat losmiddel in de matrijzen voor styrene is een techniek die al decennia lang niet meer wordt gebruikt (tenzij het gaat om een heel slecht gemaakte matrijs).  Die platte rondjes die je op de stukken ziet, komen er door de uitstoters van de matrijs en die zorgen ervoor dat het stuk uit de matrijs geduwd wordt.

Wassen voor het lijmen heeft dus geen zin.  Wel voor het schilderen om eventuele vetresten van de huid te verwijderen...
Groetjes, Peter


Huugooke

#9
Staat nochtans nog steeds in de instructies van bijvoorbeeld bouwdozen van vliegtuigen enz.

ysbeer

#10
Ik schrob niks,verf met acryl en wat zeepachtig water.
Doe ik al jaren,zeg maar sinds mensenheugenis.
wim