Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

"Enghien" en N

Gestart door Ferre, 19 november 2011, 16:39:12 PM

Ferre

Hellow,

Na mijn eerste stappen in de N-wereld, een stuk baan opgebouwd te hebben, maar niet naar mijn zin, breek ik deze af en begin aan een nieuw project.

Het betreft het station van Edingen (Enghien), Mits enkele aanpassingen om praktisch te blijven.

De bedoeling is, dat ik hier 2 segmenten (of modules, hoe je het wilt noemen) ga bouwen, die het hele station zullen uitbeelden (hiermee bedoel ik, de perronsporen & beide wisselstraten). Met in het achterhoofd natuurlijk : http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=13662  :)

Dit is het sporenplan van het station dat ik zou willen uitleggen :

IMGhttp://i591.photobucket.com/albums/ss360/on3lgs/EnghienN.jpg/IMG

Digitaal aangestuurd, maar zonder pc
Waarschijnlijk ga ik de IB gebruiken met Loconet

Qua sporen dacht ik aan Peco ... lijken mij mooier en beter qua prijs dan Minitrix.

Nu eerst plaats maken, afbreken, en verder plannen :)

Steam.N

Hey Ferre.
Een mooi sporenplan !
Veel succes met dit project.  Laat regelmatig wat fotos zien !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Paulogic

He Ferre,

Fijn idee... Jij in N en...

nu ik met spoor 0 zachtjes aan begonnen ben, dacht ik ook aan dat station.

Ik was er recent bij de opening van de nieuwe Jocadis winkel in het station en
het heeft mij gecharmeerd zoals dat heet. Zowel omgeving als station als sfeer.
En het is hier maar een half uurtje van dus ik kan daar regelmatig gaan spieken en
foto's nemen als het zover is ... Mag ik uw fotonen van het plan 'gebruiken' of beter
nog zou je mij kunnen zeggen waar je het gevonden hebt.

Extra voordeel... er was die dag een stomer en een diesel te bekijken dus ik mag ook
met alles bollen... [:)][^]  En binnenkort komt er van Lenz een BR uit die om te toveren
valt in een Belgje.... Yes !!
mvg,
Paul(ogic)

Ferre

Hey Paul,

Oh maar dit kan nog leuk worden :-)
we kunnen mekaar een beetje verder helpen

het plan vond ik op sporenplan.nl (hieronder het origineel)
maar het is wat aangepast aan mijn gedachten.

Ik ben ook van plan om binnenkort eens naar Enghien te gaan en foto's te nemen. [;)]

hier het originele plan :


Havoc

Als ik in Google Earth naar Enghien ga en eens meet, dan is het 1200m tussen de 2 splitsingen. Dus zo'n 7.5m in N en 26.7m in 0... Dat worden serieuse banen....
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

Hallo Stephan,

dit lijkt me een plan met mogelijkheden. Zijn de lijnen naar 'Gravenbrakel en Geraadsbergen vandaag de dag nog bestaande en in gebruik? Want indien niet, dan lijkt me de exploitatie nogal eentonig.

Mij lijken de periodes interessant toen deze lijnen nog effectief druk geexploiteerd werden, en dat er nog een actieve goederenkoer was met de dagelijkse caboteurtreinen.

Dus, welke periode van dit station ga je nabouwen?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ferre

Hey Michiel,

De periode ben ik nog niet helemaal uit, hiervoor ga ik eerst nog wat opzoekingswerk doen over het station (over verleden en nu).

Maar zoals ik in het starttopic al zei, "mits aanpassingen". Dus helemaal absoluut 100% realistisch zal het wss niet worden.
Ik ben zeker niet van plan alles tot op de millimeter na te bouwen.

MAar we gaan de realiteit goed benaderen.

Havoc

citaat:
Zijn de lijnen naar 'Gravenbrakel en Geraadsbergen vandaag de dag nog bestaande en in gebruik?


De lijn naar Gravenbrakel is er niet meer.

citaat:
het plan vond ik op sporenplan.nl (hieronder het origineel)
maar het is wat aangepast aan mijn gedachten.


Ik vind het jammer dat je de spooraansluiting weggelaten hebt. Zou een leuk element zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

Hoi Stephan,

Helemaal nabouwen op schaal is maar saai. [:D] Ik vind dat je op een modelbaan gerust mag "karikaturiseren"; de markente dingen accentueren, en wat  niet bijdraagt tot het geheel weglaten. Een tweede facet is het idealiseren: het mag er best allemaal wat netter, gloerierijker en imposanter uitzien als in't echt... zoals het treinverkeer: op de modelbaan willen we echt geen half uur wachten tussen 2 treinen. [;)]

Ik ben in elk geval benieuwd naar het vervolg.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michael

Stefan, ook ik heb mijn zinnen op Edingen gezet, maar tot nu toe erg weinig gevonden op internet over Edingen toen en nu. Ik blijf dit draadje volgen en misschien kunnen we mekaar wel helpen met info die we hebben.Jij in N, Paulogic in 0 en ik ben in H0 aan het bouwen.
Succes.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Paulogic

Oei oei... dat wordt dan HONO of zoietsken  [:D]
mvg,
Paul(ogic)

railman56

heren, maak jullie banen aub demonteerbaar om samen op expo's te staan.[:D] bijvoorbeeld in mechelen.[:D][:D] moet een primeur zijn.[:D][:D][:D]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Ferre

@ Michiel, dat is ook de bedoeling, dat er veel verkeer kan zijn [:D]

@nmbsverzamelaar, haha dit wordt leuk, 3x hetzelfde station, in 3 verschillende schalen, 3 verschillende interpretaties .. mooi mooi.

En maak je geen zorgen, ik zal alle info die ik vind met jullie delen [:)]

Ondertussen ben ik nog altijd plaats aan het maken, opruimen, en mijn vorige fabricage aan het afbreken.

Het rollen materieel is netjes ingepakt, jammer, maar komt wel goed

Steam.N

Hey, jongens: stop met leuteren, en begin er maar aan [:p][:p]
We zitten hier te trappelen van ongeduld om de fotos te zien.

En dan het spelletje van "Zoek de drie verschillen" [:D][:D][:D]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Paulogic

Jongens... dit wordt een uitdaging... maar ik moet eerst effe sparen hoor...
Want ik vertrek vanaf NUL .... [;)][:)]
mvg,
Paul(ogic)