N-modulebaan

Gestart door Ferre, 13 november 2011, 14:26:53 PM

Ferre

oei heb een storm ontketend [:D]

@ Michiel, ja dat draadje heb ik ondertussen doorgenomen en al goeie tips uitgehaald

@ Luc, ik hou het in het achterhoofd, een ho module [:)]

@ iedereen.

Het was niet de bedoeling om echt een forumbaan in N te maken, ik nam dit gewoon als voorbeeld. Maar natuurlijk als er nog N'ers zijn die dit ook zien zitten, laat het weten, ook al zijn we maar met 3 ... het kan nog altijd mooi en leuk worden.

Over het thema wordt idd gediscussieerd ... Belgisch is er idd zo weinig te krijgen in N, de meeste verbouwen de loks zelf, en hieraan zijn we zeker niet aan toe (hebben al 1 keer een decoder in een N loc gepropt [xx(]) Duits, mja ik weet het er is mss ook al wel veel van. Het zal natuurlijk heel moeilijk worden om origineel te zijn.

Maar wat denken jullie hiervan, als wij nou gewoon is bouwen waar we zin in hebben, en hiermee een keertje op een beurs terecht kunnen, je weet maar nooit.

Dat is natuurlijk de vrijheid in deze hobby, ieder bouwt wat hij wilt hoe hij wilt. [:)]
We gaan er nog over slapen, en bij menig duveltje er over nadenken. Ik hou jullie zeker op de hoogte.

Sowieso iedereen al bedankt voor de reacties & tips [:)]

stefanic

Ik heb het draadje niet helemaal in detail gelezen, maar ik wil toch zeker dit nog meegeven, als je met standaarden wil beginnen. Die zijn immers al voorgesteld! Zie hiervoor de site van de Antwerpse club N160:

http://www.n160.be/index.html
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Gerolf

Het concept van de forumbaan vind ik zeker niet slecht: Kijkkastjes met eenvormige kopwanden, ?n samen leut hebben [8D]
Bestaande normen hebben hun waarde, maar zou het geen idee zijn om de normen van de H0-forumbaan als basis te gebruiken voor een N-forumbaan?
Misschien is het nuttig om op dit forum te brainstormen over wat er anders zou moeten zijn: dubbelsporig, analoog, ...

Het N-publiek is bijlange niet zo groot als het H0-volk, maar ik denk wel dat er enkele mensen hun schouders onder willen zetten.
Dit draadje verhuizen naar de N-rubriek?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

@Gerolf:
- onder N-rubriek: lijkt me inderdaad logisch.
- Normen van HO-forumbaan:
. - Ga ik eens induiken
. - Wat is de logica om van de HO-norm te vertrekken? Afmetingen en interface reeds bepaald? (heb er niets principieels tegen [;)])

Hopelijk levert deze discussie een goed uitgewerkte en gedocumenteerde norm.  Als ik dan al eens een module wil bouwen voor thuis, kan die ineens uitgewerkt worden voor een forumbaan.  Lijkt me leuk.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Gezien de N-spoorgemeenschap erg klein is, lijkt het me aanbevolen om de Belgische modulenorm en de norm van de schaal-N forumbaan als dezelfde te nemen. Dan moet men niet kiezen, maar kan men aan beide projecten meedoen.

Mij lijkt de club norm van N160, zoals hierboven aangehaald door Stefanic, het beste compromis. Er werden al een aantal modulebanen gebouwd naar deze norm, waardoor er al een aanzet is.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Ik heb met geen van beide normen een probleem, behalve dat
- de norm van N160 vraagt om uitsluitend Belgisch te rijden.
- het zou soms interessant zijn om niet vast te zitten aan 900mm module lengte.  Zou een veelvoud van bv 300mm kunnen zijn ...
. Dat maakt bij het samenbouwen wel wat puzzlewerk, maar is niet onoverkoombaar.

Gezien ik geen zicht heb op het aantal modules die reeds gebouwd zijn volgens de ene of de andere norm, laat ik de keuze aan kenners over.

Stel dat we voor de N160-norm kiezen, wat gebeurt dan met het voorstel dat op dit ogenblik geformuleerd staat in de N-sectie van dit forum?  Vervalt dit?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Het voordeel van de forumbaan-normen zie ik vooral in:
- Het hoofdspoor ligt meer aan de voorkant van de modules - dus meer plaats voor scenery er achter
- Alleen baanhoogte en modulekoppen bepalen de afmetingen en de "inhoud"
- Kijkkastjes met fries en achtergrond, eigen belichting, ...
- Eenvoudige elektrische verbindingen
Ik ben geen N-spoorder, en zal dus ook niet meedoen, maar ik zou iets ontwikkelen op die basis [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

N160 schijnt niet te hebben bepaald:
- fries, achtergrond en verlichting
. Willen we ALTIJD een fries en tussenschotten (kijkkastjes), of willen we soms de hele baan kunnen overzien,
. als er "gespeeld" wordt (en dan fries en tussenschotten weglaten)?
- voorziening voor een omloopspoor
- bevestiging en hoogtebijstelling van poten
Zou inderdaad nuttig zijn, dit mee op te nemen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

JC2180

Ik volg dit draadje met aandacht [;)]

Het is me vooralsnog niet duidelijk in welke mate ik zou kunnen participeren of bijdragen leveren i.f.v. tijdsbesteding maar ik overweeg het alleszins.

- fervent N liefhebber
- o.a. veel Belgisch rollend materiaal
- geen vaste ba(a)n(en)....meer
- gemeenschappelijk doel
- leerschool / motivatie

Hoe krijg ik dit thuis weer uitgelegd?!

Gr, J
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Havoc

Ik ga er me niet teveel mee bezighouden (maar het jeukt [:D])...

De forumbaan als uitgangspunt lijkt me een goed idee. Maar niet meer dan het idee ervan. Zelf zie ik meer in dubbelspoor. Bij de aanzet van de forumbaan was het argument "enkelspoor geeft een interessanter treinverkeer". Op zich niet slecht, maar die keren dat ik de forumbaan gezien heb was het treinverkeer 1 treintje dat op een ovaal rondreed. Dubbelspoor kan dat toch al 2 treinen laten rondrijden, of met een hondebeen voor eens iets anders.

De lengte modulair maken is zeker aan te raden. En zijn de spoorplannen voor N niet meestal op een grid van 300mm?

N160 schrijft voor "alleen belgisch". Wel, als je dezelfde mechanische norm aanhoudt dan kan je op zijn minst de boel al aan elkaar hangen. En of je dan links of rechts rijdt is een volgend probleem. Met veel van de modules zal het niet uitmaken. Enkel in analoog bedrijf moet je zien dat alle locs dezelfde kant uitrijden. Als je voor enkelspoor kiest is er geen probleem.

Fries en achtergrond... Als je ze nu eens afneembaar maakt? Als je in de norm schrijft hoe groot/lang/breed/hoog/hoe vastmaken dan kan je op een beurs de boel zetten, thuis weglaten etc. De tussenschotten zijn wel interessant bij het forumbaan idee. Dan kan je sterk verschillende zaken toch naast elkaar zetten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

Johan,

ik kan me helemaal vinden in je voorstel. Als ik het goed begrijp zou de basis de N160 modulenorm zijn, met eromheen een afneembare kijkkast met achtergrond, zijschotten en fries met verlichting. Ik vind dat een interessant idee.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Als fervent aanhanger van de forumbaan (H0) moet ik Johan gelijk geven: dubbelspoor had leuker verkeer opgeleverd, met echter als nadeel dat er minder plaats blijft voor scenery.

Het is in de praktijk inderdaad gebleken dat het rijden zelf niet zo simpel is als het er uit ziet: zonder bloksysteem moet je constant de rijdende trein volgen...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

conducteur

@Luc: Modules bouwen met inhaalsporen? Dan kunnen er meerdere treinen rijden, die elkaar opwachten in het station, om elkaar daar te kruisen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

In N maakt het verlies aan ruimte voor scenery door het gebruik van dubbelspoor geen groot verschil. Zoals al eerder gezegd zou ik de hoofdlijn(en) iets meer naar de voorgrond brengen, zoals bij de H0-forumbaan.
Wat modulelengte betreft: een veelvoud van 30cm lijkt me interessant (overgangsstukje inbegrepen, dan)
Achtergrond en fries afneembaar maken: Ik zou de keuze vrij laten, want afneembaar is iets voor geoefende hout-knutselaars. Vast bevestigd is minder lastig timmerwerk, en rijden doe je toch met zicht op de kijkkast.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }