Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

VAKWERKHUIZEN

Gestart door Dirky, 11 november 2011, 23:17:58 PM

Dirky

IMGhttp://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/SPOOR1/233855.jpg/IMG

Terwijl de volgende laser-gesneden-huisjes verder sudderen begint het werk aan iets waarvan ik niet meteen geloof het binnen een redelijke tijdspanne af te hebben.
Vakwerkhuisjes oude stijl... M.a.w. niet meteen voor CNC maar eerder handwerk. Leuk? Jawel... Alles moet scheef zitten :D

Ik weet zo ongeveer waar ik moet beginnen. Da's al iets waard!;)

Gerolf

Ga je gang, Dirky. Wij kijken mee [8D] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Go, Dirky.  Ik kijk er naar uit !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Paulogic

Geen CNC ??? toch hoor we maken het dan met CNSCHEEF he...[:D]
mvg,
Paul(ogic)

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

Ik denk dat je dat met cnc wel kan. Een achterpaneel, en dan een paneel met de balken ervoor. Moet je enkel nog opvullen tussen de "balken". En die zijn niet zo scheef hoor. De huizen op je foto zijn zelfs goed recht. Het zijn duitse huizen h?!

Meestal is de rechtheid omgekeerd evenredig met de ouderdom. Veel vakwerk is in duitsland na de oorlog heropgebouwd en die zijn met deutsche gr?ndlichkeit recht gezet. Tenzij je een onaangeroerd dorp of Bokrijk nabouwt mag het recht zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PeterC

Dirk, laat de foto's van de werkzaamheden maar komen [;)]

Wordt het spoor I?  Anders vind je hier misschien wat inspiratie: http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=1865&page=9
Groetjes, Peter


Ernst Jorissen


Hallo Dirky.

Als eerste nog bedankt voor je bezoek aan de modespoor tentoonstelling in Helmond.
Ook ben ik ge?nteresseerd in spoor gebouwen/huisjes.
Maar bouw je complete huisjes of ga je halve modellen maken.
Ik bouw ook al langer het een en ander.
Maar zoek eigenlijk halve gebouwen voor de achterwand.
Mocht je aan zoiets beginnen dan hoor ik het wel.
Het sein huis is geweldig.
Verder zo.

Groeten Ernst.
citaat:
Geplaatst door Dirky



Terwijl de volgende laser-gesneden-huisjes verder sudderen begint het werk aan iets waarvan ik niet meteen geloof het binnen een redelijke tijdspanne af te hebben.
Vakwerkhuisjes oude stijl... M.a.w. niet meteen voor CNC maar eerder handwerk. Leuk? Jawel... Alles moet scheef zitten [:D]

Ik weet zo ongeveer waar ik moet beginnen. Da's al iets waard![;)]

Ernst Jorissen
Spoor 1 MBSNederland

Dirky

bedankt voor de interesse...

Om al een paar vragen te beantwoorden:
- we doen voort in spoor 1 Peter
- Johan, sedert een eerste bezoek aan de stad Herborn een dertigtal jaren geleden heb ik een zwak voor vakwerkbouw. Een exemplaar dat 100% recht is... dat bestaat helaas alleen maar in de Faller-boekskes. Maar inderdaad, CNC zou kunnen als ik in de tekening zelf random fouten zou steken maar dat komt nog steeds niet in de buurt van handwerk. Er zal vrij veel gelaserd worden voor ramen en deuren en dakpannen en... Maar de balken moeten handwerk zijn. Voor mij een vorm van dichterlijke vrijheid [:)]
- Ernst, in eerste instantie ga ik een "ideale" manier zoeken om dergelijke gebouwen vlot te maken. Dat houdt in dat de voorgevel het belangrijkste item wordt. Gezien de omvang van spoor 1 banen zal voor mij vermoedelijk ook half-relief volstaan...

First things first, dus ben ik nu bezig een fotoboek aan het aanleggen  met prints van deze meesterlijke bouwwerken. Kwestie van mezelf de nodige vrijheden te geven...

Dirky

Al een tipje van de eerste sluier...



Het hout is balsa dat grof bewerkt werd met schuurpapier. Daarna ingekleurd met plakkaatverf, dan afgewreven.

Steam.N

Dirky,  doe de hele sluier er maar af!
Wat je toont ziet er goed uit.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

Voor kleur te geven moet je eens een pot "notenbolsterbeits" gaan halen. Ook gekend in het frans als "brou de noix". Geeft een heel donkere tint bruin ofwel verdund tot heel licht bruin.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

jacques timmermans

Dirk,

naar mijn bescheiden mening moet je de verf, hiet is een verdunde beits op water- of alcoholbasis het betere kleurmedium, nog meer verdunnen en dan zeer gedoseerd aanbrengen. Jouw tamelijk egaal resultaat is beslist niet slecht, maar geeft de indruk van pas geverfd houtwerk weer. Om het hout nog meer verweerd te kunnen laten uitzien, kan je het voor het inkleuren heel licht met een zacht messing borsteltje lichtjes met de houtnerf mee borstelen. Op die manier krijgt het hout wat meer "diepte" waarin zich later de verf en of biets zal "ophopen" en een donkerder uitzicht (meer verzadigd hout) weergeven. Zo ontstaan de door mij bedoelde nuances al voor een groot deel uit zich zelf.

Jacques Timmermans

Dirky

Deze gevel wordt een "propere" gevel Jacques. Het houtwerk zal zeker nog iets geweathered worden maar pas nadat het steenwerk is ingevuld. Het weatheren van hout heb ik sedert vandaag vrij goed onder de knie. (Zie rubriek "weatheren")

Notenbolsterbeits ga ik zeker eens meebrengen de volgende keer da'k naar Lukas ga...

Meer sluier kan ik niet oplichten voor 't ogenblik. De gevel ligt op zijn voorkant te drogen...

Dirky

alhoewel ik niet direct te vinden ben voor perfecte gevels ga 'k toch eens experimenteren met een gelaserd vakwerk...