Sprong in de diepte ...

Gestart door Steam.N, 06 november 2011, 22:00:46 PM

Steam.N

#720
Heropbouw is bijna rond.
Tweede motortje nog inlijmen.
Haspeltjes zijn aan de tandwieltjes gelijmd via een klein tussenkokertje.  Contactoppervlak is nu groter, waardoor de hechting beter zal zijn dan gisteren.



Reductie voor het rechterspoeltje loopt helemaal niet vlot.
Raar, want bij de eerste samenbouw draaide het wel goed.
Morgen eens nakijken ...

Eens het tweede motortje ingebouwd en getest is, werk ik de bevestiging van de vertikale mast uit.
Op het eerste gezicht kan mijn initieel idee wel weken.
Is ook een taakje voor morgen.

Ik ben al blij dat ik het boeltje succesvol terug in mekaar kreeg.

Hier een probeerseltje van testbeelden ...

http://s1089.photobucket.com/albums/i358/jeandv/MSM/MSM-Scrap%20Yard/Yard%20Crane%20Type%203/?action=view¤t=00010.mp4

Wie kan me uitleggen hoe ik het beeld hier direct kan tonen, ipv een link naar PhotoBucket?
Ook de vervanging van de link door een tekst lukt hier niet ...


Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#721
Dat ziet er ferm uit, Jean [8D]
Bij zulke kleine tandwiel-tandjes is een klein kruimeltje vaak al oorzaak van stroef lopen. Neem de loupe erbij [;)]

Een filmpje lukt niet rechtstreeks - daar moet je de URL voor gebruiken [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Martin Welberg

#722
Pff respect !!

Steam.N

#723
Rechter reductie tijdje aan de praat gekregen.
Motortje heeft het echter begeven.  Interne kortsluiting of slecht contact, denk ik

Gelukkig zat het nog niet vastgelijmd, en heb ik nog een vijftal identieke motortjes in reserve.
Ik vond het al verdacht dat het motortje gisteren een stuk hogere spanning nodig had om gelijkaardig te draaien als het linker/onderste motortje.

Tandwieltje overzetten, en nieuw testje.
Het feit dat de reductie over de hele lengte van het garen opgewikkeld heeft, geeft te denken dat de reductie zelf geen probleem (meer) is.
Toch maar voorzichtig zijn ...
Straks bevestiging.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#724
Motortje vervangen.
Reductie draait, maar hapert soms.
Iets is hier niet juist ...

Motortje trekt 90mA.  Ander motortje is met 50mA tevreden.
Natuurlijk moet een extra tandwieltje worden omgezet, maar toch ...
Er van uitgaand dat alles mooi op mekaar afgestemd is, zou het vermogen lager moeten zijn ...
Niet goed, dus [}:)]

De eindsnelheid is wel perfect: 1cm per seconde (ongeveer, natuurlijk).
Dat is prima voor de haak.

Nu eerst uitzoeken wat aan de rechterkant mis loopt.
Het mechanisme moet volledig betrouwbaar werken, voor ik het afwerk en in zijn behuizing steek !

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#725
Het tandwieltje dat ik gisteren verving, zat wat scheef.
Wat aan zitten prutsen ...
Boeltje draait veel beter.  Motor zit nog aan 70mA.  Maar ...

Boeltje stopt soms nog.  Het zit nog steeds in dat kleine tandwieltje:
Het asje geeft te veel speling.  Diameter beetje te klein..

Dus terug boeltje deels afbreken, en nieuw asje afschuren van 0.82 naar 0.65 ? 0.7mm.  
Tandwieltje terug lossolderen, asje vervangen, terug solderen ...
Hout vasthouden dat niets afbreekt ...

En dan maar hopen dat het probleem opgelost is !

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#726
Het is gelukt.  Rechterreductie werkt rustig en stabiel.
Verbruik is 80mA.  Ik ga er niet meer te veel aan prutsen.

Nu
- motortje inlijmen,
- asjes op lengte knippen, bijvijlen en solderen
- checken dat de cabine behuizing over de machinerie past
- vertikale mast bevestigen

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

#727
Zou je dat checken niet eerste doen? Voor je lijmt, knipt en soldeert.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

#728
Kan niet, h?, Johan?
Met die assen die aan weerskanten uitsteken krijg ik de cabine niet overgeschoven.
Ik kan wel knippen en passen, v??r ik soldeer.
En het motortje moet vastzitten, voor ik verder het boeltje manipuleer.
Wat bijsturen kan ik n? het solderen.

Het probleem wordt (denk ik) de insparing in de voorgevel van de cabine (voor de plaatsing van de giek).
Die insparing verkleint de vrije ruimte bij het overschuiven ter hoogte van de haspeltjes en motor.
(daarom ook dat de motor er in moet.  Later, als ik onderhoud moet doen, kan ik de motor niet eerst losmaken.  Eerst cabine er terug af, en dan sleutelen ...

Dit wordt wat complex, want de mast moet eerst op het motorstel worden vastgemaakt, dan cabine er over, dan het dakje er op ...
Dat stuk heb ik nog niet helemaal doorgedacht ...

On-The-Spot-Engineering [;)]
En hopen dat het goedkomt, natuurlijk ... [:I][:I][:I]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#729
Einde van de activiteiten ... voor deze avond.

Motortje zit er in.
Asjes kortgeknipt, en gesoldeerd ...
(met twee maal wat solduur die de haspeltjes vastlegden.  Gelukkig terug los gekregen)

en dan ...

cabientje er overgeschoven ... als een op de maat gemaakte handschoen ...
Geen speling, maar geen probleem ...



Zoals je hieronder ziet: boemestevolle ... (met mijn N-maatstaf er naast, die al een tijdje de camera niet meer had gezien [;)] ...)





En als afsluiter: het ding werkt !  De twee spoeltjes, in de twee richtingen ([:)]) !
Maar: lawaai !!! Heb er nog geen olie aan gedaan.  
Hopelijk gaat dat wat helpen !

Ander probleempje: geen plaats meer voor de cabine-operator, want daar zitten twee tandwielen.
Maar daar lig ik op dit ogenblik nog niet van wakker.

De mastbevestiging?  Iets voor morgen (alhoewel, misschien duik ik morgen wat vroeger in bed, om zaterdag vroegjes naar Dortmund te kunnen vertrekken).  
Zondag en maandag nog verder toeren in Duitsland.
Dus het vervolg waarschijnlijk op dinsdag ...

Maar zeeeeer erg content, deze avond.
Eindelijk ligt nu op het werkblad wat ik al een tijdje in mijn hoofd had.
Maar ik ben er nog niet:
- de mast er op
- garen mooi op zijn plaats krijgen
- bewegingstesten, en dan hopen dat het garen op de katrolletjes blijft liggen
- de betonnen hoofdpijler hermaken: hol, met opnieuw een nieuwzilver frame, met motortje en tandwielen ... om de kraan om zijn as te laten draaien.  Een ruimte van 15x20x15mm groot,(tov 20x20x20 voor de cabine).

En dan ... terug naar het begin van dit kraan-stuk: een krachtige electromagneet maken, waarmee ik het spel-element van deze kraan kan afronden.

En dan ... eindelijk beginnen aan de yard zelf: sporen, scrap, gebouwtjes, en ja: terug locs aanmaken (en afbreken), en ... en ... en ...



Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#730
Knap gedaan, Jean [8D] Proficiat [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Decapod

#731
Knap en dan nog op zo'n pietluttige ruimte. Ik zou er scheel van gaan kijken op den duur.
Heb je al een idee hoe je dat garen gespannen gaat houden? Ik denk dat dat net het moeilijke gaat zijn bij het mooi blijven liggen op die katrolletjes.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Durango

#732
Eindelijk loon naar werken. Wat een gepruts.
Maar gefelicteerd. Mooi resultaat
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Steam.N

#733
citaat:
Geplaatst door Decapod

... Heb je al een idee hoe je dat garen gespannen gaat houden? ...


De sleutel hiervoor is het gewicht.
Ik hoop een werkend (en op schaal passende) electromagneet te maken/vinden.  
Dat zou een voldoende massa moeten hebben, alhoewel de ont-wikkelsnelheid van de haspeltjes ook in een belangrijke mate meespeelt.
Als de haspels te snel gaan, heeft het garen de tijd niet om de haak te laten zakken, en knoopt de hele boel binnen de cabine op.
Daarvoor moet de motorregeling zorgen ...

Dus nog een taakje op de todo lijst.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Decapod

#734
Ik lig duidelijk over andere dingen te piekeren in bed ... [:D] (o.a. over wanneer ik eindelijk nog eens wat tijd ga hebben om zelf wat in elkaar te knutselen).

gewicht moet zeker helpen, maar ben je niet bang dat het garen scheef gaat lopen door de torsie van de draad (die is altijd gedraaid). Ik zou spontaan zoeken naar een ander materiaal, alhoewel ik ook niet meteen weet waar ik zou moeten beginnen kijken.

Succes ermee. Ik volg je zoektocht graag.

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.