Sprong in de diepte ...

Gestart door Steam.N, 06 november 2011, 22:00:46 PM

conducteur

#705
Je woont in een wit huis, bruinzwarte ramen en deuren, met een grote naaldboom in de voortuin? Mooie hagen heb/had je[^]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

#706
In mijn geval ging het over lage taxus haagjes in een achtertuin (niet bij mij).
Geeft de tuin wat kamertjes.
Dus in de toekomst geen miserie met de buren en politie [;)]

Nu wat bekomen, door wat met kraan te stoeien [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#707
Rian, ben je weer met Google wezen spelen! Foei! [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#708
Motortjes zijn op het frame gelijmd.
Als je het boeltje definitief in mekaar boxt, kom je ondanks al het meten en passen toch nog altijd verrassingen tegen :
onderste motortje komt lager dan gepland.



Gelukkig kon ik met het vijltje nog net naast het witte tandwieltje, dat al definitief vast zit.
De motortjes blijven nog n?t buiten de tandjes van de tandwielen.  Gelukkig.

Ook de haspeltjes gemaakt. Ik moet ze nog lijmen aan de tandwieltjes die er net naast zitten (en zorgen dat de lijm het hele boeltje niet vastlijmt op de as waar de haspeltjes op zitten ...)



De cabine gaat goed vol zitten:



Nu ik zo ver zit, heb ik een beter beeld van waar alles zit.
Hierin moet ik nu nog de plaats vinden om de vertikale mast te bevestigen op de bodemplaat ...
Ik kan n?t tussen de haspeltjes en de er naast liggend tandwieltjes een vertikaal evergreen profieltje steken, aan weerszijden van het asje.
Dus in totaal vier vork-tanden die boven de haspeltjes steken.
Die verbind ik onderling met een plasticardje van 0.2mm (niet meer plaats, want het cabinedakje zit in de weg), en bevestig daaraan de mast.
(is min of meer het idee.  Nog zien of dat lukt).
Maar dat is voor morgen.

Ik ben al blij dat de motortest goed verlopen is.
Nu kunnen de asjes vastgezet worden, en afgeknipt.

De tandwieltjes ratelen wel wat.  
Hopelijk wordt het geluid wat gedempt, eens de cabine afgesloten is.

Mijn idee om nog een derde motortje in te bouwen moet ik afvoeren.
Ik moet namelijk de cabine om zijn as laten draaien ook.
(de twee die er nu in zitten zorgen voor de stand van de giek en de vertikale beweging van de haak/magneet).

Ik ga nu het alternatief uitwerken: een holle betonpijler maken met plasticard, daar een motortje in, en een setje tandwielen om de draaibeweging een natuurlijke traagheid te geven.

Deze oplossing vraagt alweer voor een nieuwzilver frame, want de tandwieltjes houden niet van "ongeveer". .
Dus opnieuw een setje maskers maken, belichten, etsen, ...
Hopelijk gaat het deze keer iets sneller, en ga ik niet opnieuw twee weken zagen dat het zo moeilijk verloopt [:D]

Morgen hopelijk weer wat vooruitgang.
Slaap wel.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#709
Mooi gedaan, Jean, en goed gefotografeerd [8D]
citaat:
Geplaatst door Steam.N
De tandwieltjes ratelen wel wat.  Hopelijk wordt het geluid wat gedempt, eens de cabine afgesloten is.
De cabine zal wel iets dempen, maar je tandwieltjes smeren (naaimachine-olie) helpt meer [;)]
Hoe zit het met de tandwielverhouding? Al getest met je garen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#710
Gerolf: naaimachine-olie: dan moet treintjes-olie ook goed werken?
Of is naaimachine-olie nog fijner?

Nog geen garen-test gedaan, maar op 't zicht, als ik 1V tot 1.5V (van mijn labvoeding) geef, voelt het toerental goed aan.
Mogelijks kan ik nog ietsje trager met de PWM voeding (maar daar wil ik de spanning op de motor lager krijgen (initieel wat antiparallel diodes zetten op de uitgang van de H-brug.  Alternatief is een 78033 plaatsen aan de +-pool die de motortjes voedt.)
De garentest zal uitsluitsel geven.

Ik denk op de linkerhaspel de giek te zetten, en op de rechterhaspel de haak.
Links draait het boeltje sneller, omdat ik ??n overzetting minder heb.  Maar het 4x over en 't weer gaan van het garen tussen mast en giek-einde compenseert het sneller draaien van de haspel, en geeft een vertraging op zich.
De haak zit rechtstreeks op de haspel, en moet dus zo traag mogelijk.

Als de haak dan n?g te snel op en neer gaat, moet ik twee tandwieltjes bijplaatsen ... Lijkt me niet meer te kunnen, of ik heb bijna geen haspeltje meer over.
Ik ga nog even niet panikeren.  Zorg voor deze avond.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#711
Ik heb geen idee welke olie het fijnste is. Naaimachine is in elk geval goed, treinolie waarschijnlijk ook.

Ik zou eerder een tandwiel bij plaatsen dan met je motorspanning te spelen.
Om een tandwielpaar bij te plaatsen, maar toch genoeg ruimte voor je haspeltjes te hebben:
Je kan het kleine tandwieltje afsnijden, en ??n haspelcirkel tegen het grote tandwieldeel lijmen. Doe dat aan beide kanten, en het scheelt een hoop aan ruimte [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#712
citaat:
Geplaatst door Gerolf

... Om een tandwielpaar bij te plaatsen ... het kleine tandwieltje afsnijden, en ??n haspelcirkel tegen het grote tandwieldeel lijmen. ...


Goed idee !  
Het lost ineens mijn probleem op om dat tandwieltje aan het haspeltje te lijmen.  Contactvlak was erg klein.
Nu kan het hele tandwiel op het haspelvlak gelijmd worden.

Echter: ik win de ruimte alleen maar aan de linkerkant, want tussen beide haspeltjes zit een steun naar de vloer, en dat behou ik.  
Opschuiven gaat trouwens niet, omdat het garen recht naar/van boven moet komen om te vermijden dat het garen n??st het haspeltje oprolt.
Daar heb ik met mijn vorige opstelling telkens problemen mee gehad.
Maar de voorgestelde uitsparing langs ??n kant kan al wat doen ...

Eerst deze avond de garentest doen.  Dan weet ik of de aanpassing nodig is.

Mijn idee om de spanning te verlagen, komt van het feit dat mijn motortestjes met de PWM voeding gebeurd is met 6V, terwijl het toerental met de labvoeding OK is bij 1.0 tot 1.5V.
Komt je opmerking ivm het niet verlagen van de spanning vanwege behoud van koppel?  Hoe lager de spanning, hoe lager de kracht, natuurlijk ...
Wat experimenteren, straks ...

Thanks voor de input.  Het helpt me weer een heel stuk vooruit.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#713
Om de garentest te kunnen doen, heb ik net de haspeltjes tijdelijk aan de tandwieltjes lijmen.
Lijm even laten uitharden.

Ondertussen start ik nu met het ontwerp van de beton-sokkel waarin de aandrijving gaat komen om de kraan om zijn as te laten draaien.
CorelDraw even ontstoffen, en aan de slag ...

Garentest later op de avond ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ERVIN

#714
En hij is weer goed op dreef met het gepriemel , chapeau hoor , monnikenwerk.[;)]

conducteur

#715
citaat:
Geplaatst door Steam.N

Motortjes zijn op het frame gelijmd.
Als je het boeltje definitief in mekaar boxt, kom je ondanks al het meten en passen toch nog altijd verrassingen tegen :
onderste motortje komt lager dan gepland.







Alle gekheid op een stokje
Hier de mosterd gehaald voor de lijmklem te bouwen? Zeer knap werk.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

#716
citaat:
Geplaatst door conducteur

... Hier de mosterd gehaald voor de lijmklem te bouwen? ...


Hey, Rian.
Ik dacht niet dat het zo erg zou opvallen [:D][:D][:D]
Knappe dingen, die klemmetjes die door die kerel gemaakt zijn !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#717
Garentestje uitgevoerd (eigenlijk wat t? snel, want de haspeltjes lossen na een tijdje van de tandwieltjes ...

- rechterkant heeft een redelijk goede snelheid
. (wil dit morgen nog eens checken, als het haspeltje terug vast zit
- linkerkant gaat wat snel, maar zou de goeie snelheid kunnen zijn voor de giek (die zichzelf vertraagt)

Dus eigenlijk moeten er aan de linkerkant g??n tandwieltjes bij.

Tegenslag bij de test:
Als ik de rechterhaspel laat afwikkelen, schiet die bij elke toer eventjes door.
Ik vermoed dat dit te wijten is aan de beschadiging van het witte tandwieltje waar het motortandwieltje in grijpt.
Die beschadiging komt door het solderen van het steunarmpje van dat witte tandwiel, waarbij een tweetal tandjes wat scherpte verloren hebben ...



Het gaat om het witte tandwieltje in het midden van de foto.
De manier van bevestiging zie je hieronder: een U-vormig armpje waar een asje doorgaat.  Aan weerskanten vastgesoldeerd.



Doeme doeme doeme, boeltje uiteenhalen, motortjes terug loswrikken, asje lossolderen ... [:(]
Net de processie van Echternach !  Ups en Downs is het hier ...
Maar ja, beter nu dan later als alles ingebouwd is.

Eerst nog wat verder werken aan de CorelDraw maskers voor de pijler-aandrijving.
Daarna mijn breekijzer vastpakken ...
En toch voorzichtig blijven, om de rest van het frame niet te verprutsen.  Anders moet ik terug gaan etsen ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#718
Boeltje is volledig uit mekaar gehaald.
Hopelijk de laatste keer, want daar waar de gaatjes geboord zijn, wordt het redelijk zwakjes.

Opbouw is voor morgen.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#719
Terug aan de samenbouw begonnen.
Tandwieltje is vervangen. Asje is met succes gesoldeerd, zonder beschadiging aan te brengen.
Eerste motortje zit in de lijmklem.  Tijdje laten drogen ...

Ontwerp voor de aansturing in de hoofdpijler vordert goed.
Geen gesukkel met CorelDraw (tot nu toe [;)])

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }