Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Renez 2.0

Gestart door René, 25 oktober 2011, 22:31:24 PM

Steam.N

Ren?, dat gaat snel vooruit !
Ziet er goed uit [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kees-Jan

Mooi Rene!

Kees-Jan

NB u got meel

René

Weer een stukje verder.
In de bak heb ik een opening gemaakt zodat straks het water uit het beekje weg kan lopen en er geen stuwmeer ontstaat.

Niet vergeten om er ook nog een emmer onder te zetten [:D]

Verder komen in de bak ook nog twee tussenschotten. Deze hebben meerdere functies.
- het ondersteunen van de ondergrond die slechts 5mm dik is.
- bevestiging van de poten (op de foto is een tussenschot te zien dat op een poot is geplaatst.
- handgreep voor het oppakken. De tussenschotten hebben een onderlinge afstand van 80cm waardoor de bak met een lengte van 140cm toch door 1 persoon opgepakt kan worden en ik hem zonder hulp de trap af kan dragen.



De exacte plaats van de tussenschotten wordt pas duidelijk als alle rails op hun definitieve plaats liggen. De schotten worden dan zo geplaatst dat ze geen belemmering vormen voor de wisselaandrijvingen.



Nadat alles op de plaats ligt en de wissels met nageltjes zijn vastgezet kan ook de onderbouw van de brug over het beekje uitgemeten en op maat gemaakt worden.


Dan is het alleen nog een kwestie van rails erop en vastlijmen.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

René

Nu de rails gelegd zijn wordt het tijd voor het ondergrondse deel van de baan.


Het elektriciteitsbedrijf wordt aan de onderzijde van de baan gemonteerd net zoals de Tortoise wisselaandrijvingen.


Die komen niet altijd op de meest makkelijke plaats te zitten


Zo op het eerste gezicht valt het best mee met het ondergrondse deel van de baan. 1 trafo en 6 schildpadjes

Aangezien de baan digitaal bestuurd wordt en er geen gebruik gemaakt wordt van detectie zou je verwachten dat de hoeveelheid draden beperkt zou blijven.


De omschakeling van de puntstukken em de bijbehorende isolaties leveren dan toch nog redelijk wat stukjes draad op.
Daar komen straks de aan de wissels gekoppelde seinen nog bij.

Met de omschakeling van de puntstukken is een foutje snel gemaakt en is het niet onverstandig om regelmatig te controleren of er geen sluiting is. De Ohmmeter hangt vrijwel constant aan de voedingsdraden.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

marimon

Wolf, welk type trafo is dit dat jij gebruikt?
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

René

De trafo is een 70VA model van Conrad
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

René

We zijn alweer twee weken verder. Tijd voor een update.

Nu de wisselaandrijvingen zijn geplaatst wordt het tijd om ze aan te sluiten op een bedieningspaneeltje.

Met recht een paneeltje, groter is het niet.


Slechts 5 schakelaars voor 6 wissels. De bout aan de achterkant maakt het mogelijk om het paneeltje aan de baan te bevestigen.


Dan wordt het tijd om te testen.


Als de baan goed gepoetst is kan ook het korte kleine twee-assertje (de meest kritisch loc) zijn ritje maken.


Als alles goed werkt komen er nog een paar seinen bij die afhankelijk van de wisselstand groen geven.




Zo te zien werkt het.
Er moet nog wel een schakelaar bijkomen om te kiezen tussen inrijden en uitrijden.

Het hele verslag is te lezen op http://renez2.wordpress.com/
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

Gerolf

Mooi, Ren? [8D]
Ik hoop dat die seinen nog afneembaar zijn? Ze lijken me kwetsbaar, en je moet nog een hoop afwerken in hun buurt ... [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

René

Gerolf,
De seinen staan nog los en kunnen zonodig nog platgelegd worden. Dat is waarschijnlijk nog wel even nodig.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

René

Een korte update in plaatjes


De sporen worden roestkleurig gemaakt. Gelukkig kunnen de seinen nog even plat gelegd worden.


Met een minikwastinette wordt het kwastje in conditie gehouden voor de volgende dag.


De ballast wordt aangebracht en met een mengsel van houtlijm, water en afwasmiddel vastgelijmd


Voor een stukje straatspoor wordt een strook styreen tussen de sporen aangebracht


De perrons worden ook van een kleurtje voorzien.


Het laadperron wordt gemaakt van meerdere lagen kurk


Een overzicht


Met wat extra gewicht wordt het stevig aangedrukt


En dan zit het op zijn plaats.

Genoeg voor dit jaar.
Het hele verhaal is na te lezen op: http://renez2.wordpress.com/

René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

René

Oeps!
Alle foto's weg.  [:I]
Door drukte met een ander project ( http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=14564 )zal dit voorlopig nog niet af zijn.  [8D]
Dat wordt minstens een jaar later.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

Ambrosius


René

citaat:
Geplaatst door Ambrosius

http://renez2.wordpress.com/ werkt ook niet meer trouwens...



Per abuis verwijderd. [:I]   Daar kwamen de foto's ook vandaan.
Volgend jaar komt er wel weer iets. Voorlopig ga ik verder met Wolf's Peak.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl