Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Testbaantje

Gestart door PeterC, 03 oktober 2011, 20:25:15 PM

Metpetergaathetbeter

Citaat van: PeterC op 23 oktober 2012, 22:20:42 PM
Citaat van: Steam.N op 23 oktober 2012, 21:43:37 PM
... Ik ben nieuwsgierig  ;)

En dan...  als het in vrouwlief haar plannen past om van mijn goddelijk gespierd lichaam te blijven

Spreken wij over over dezelfde Peter ;D    als ik dat zo hoor liever met de treinen bezig dan met de vrouw.....toch maar eens de dokter raadplegen , misschien heeft die nog vitaminen of het juiste pilletje !

Groeten Peter ;)

PeterC

#91
Peter,

Je haalt mijn oorspronkelijke tekst volledig uit de context: je vergeet de 'maw'...   :) :) :)

...En ja vrouwlief laat mij 7 dagen alleen slapen (ik 's nachts en zij overdag - ze werkt 's nachts) en dan na die 7 dagen...    :-X :o :-X :o :-X :o       ;)

...

Weet je trouwens welk kleurtje die 'juiste pilletjes' binnenin hebben?   Of neem je al volledige  ;D ;D ;D
Groetjes, Peter


Metpetergaathetbeter

Peter,

ik weet helemaal niet welk kleur die pilletjes hebben daar mijn materiaal nog naar believen goed marcheert en hoop het nog zo jaren te houden, trouwens zoals je mij kent was het even plagen, nietwaar ?

Trouwens zijn ze niet blauw,om een blauwtje te lopen te vermijden ? ??? Even voor 't zekerste foto's gezocht inderdaad blauw, mocht het nodig zijn ik stuur je anders wel een link  ::) ;D ;)

Groeten Peter ;)

PeterC

De eerste stappen gezet met Koploper.  In het verleden al wat mee geëxperimenteerd maar dat liep toen niet van een lijen dakje...
Nu een beginnershandleiding van de site gehaald (http://www.pahasoft.nl/) en die eens deftig doorgenomen vooralleer ik aan de uitgebreide handleiding begin.

Enkele blokken ingevoerd (5 sporen en 2 wisselstraten) en het één en ander uitgetekend:



Op het sporenplan de terugmeld- en wisselnummers er voor het gemak bij gezet.  Drie uitrijseinen en twee blokseinen voor de volledigheid.

Bij het uittekenen heb ik wel zitten vloeken op het feit dat er niet kan ingezoomd worden op de tekening.  Uiteindelijk mijn schermresolutie aangepast voor mijn eigen gemak.

Loks ingebracht en geijkt.  En dan beginnen rijden.  En daar begon te complexiteit van het programma.  Veel problemen om de 2 loks automatisch te laten rijden in de 5 blokken.

Her en der al gelezen dat het toch wel een tijdje duurt voor dat alles in orde is, dus nog veel geduld en sleutelen aan de instellingen...
Groetjes, Peter


Steam.N

Hey, Peter.  Goed nieuws, jong, dat je eindelijk aan het rijden bent.
En dat het wat met problemen is, had je kunnen verwachten, hé?

Je maakt me jaloers, want ik zou zélf al zo ver willen staan ...

Succes met je vorderingen !  Hou ons op de hoogte !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

Ha Peter ook gestart met koploper.
Het heeft wel wat voeten in de aarde vooraleer koploper ingesteld is, maar eens u ongeveer weet wat in te stellen dan ben je vertrokken.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steven123

Mijn H0 materiaal is allemaal nog analoog, het is behoorlijk straf wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is met die digitale dingen (bij mij is wat dat betreft de tijd een beetje blijven stilstaan  :P)   Tof dat je je stappen en ondervindingen laat zien, nog veel succes met het instellen en sleutelen  ;)


Citaat van: Steam.N op 13 november 2012, 15:54:33 PM
...
Je maakt me jaloers, want ik zou zélf al zo ver willen staan ...

Wacht tot je station af is, dan zal het wel omgekeerd zijn...  :D
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

PeterC

Citaat van: ToThePoint op 13 november 2012, 22:34:47 PM
Het heeft wel wat voeten in de aarde vooraleer koploper ingesteld is, maar eens u ongeveer weet wat in te stellen dan ben je vertrokken.

Van blok 1 moet een lok via wisselstraat 4 naar blok 5.  De lok stopt in blok 4 met de melding: vervolgblok bezet...  Lok manueel in blok 5 gezet (en de nodige zaken gereset) en naar blok 1 laten rijden; vertrekt en stopt niet meer...  Zoeken... Klungelen... Zoeken... Klungelen...

Zoals bij zoveel problemen maar één oplossing: RTFM!


Citaat van: Steven123 op 13 november 2012, 22:44:58 PM


Citaat van: Steam.N op 13 november 2012, 15:54:33 PM
...
Je maakt me jaloers, want ik zou zélf al zo ver willen staan ...

Wacht tot je station af is, dan zal het wel omgekeerd zijn...  :D

Jaloezie?  Is dat niet één van de zeven hoofdzonden?  Noem het liever gezonde interesse  ;)  Op andere vlakken sta jij dan al mijlen verder.  Kwestie van prioriteiten en tijdsverdeling: ik heb hier een bijna 12 jarige die onze treintjes wil zien rijden en vooral: de treintjes NIET wil zien botsen (vandaar de beveiligingen en automatisatie).



Gisterenavond: RTFM.  En nu rijden er al drie loks onafhankelijk naar en door de 7 blokken.  Vanavond (als de tijd het toelaat) enkele loks optimaliseren (sommige - tweedehands - met oude decoders en versleten? motoren weigeren om op heel kleine decoderstappen te vertrekken).  De database wat fijn tunen en misschien nog enkele blokken bijvoegen.

Wordt vervolgd...
Groetjes, Peter


Steam.N

#98
Citaat van: PeterC op 15 november 2012, 13:29:37 PM
... Jaloezie?  Is dat niet één van de zeven hoofdzonden?  Noem het liever gezonde interesse  ...
Inderdaad.  Foute formulering ;;)
Proficiat met de vorderingen !!!  Zoon staat te glunderen, zeker?


Citaat van: Steven123 op 13 november 2012, 22:44:58 PM
... Mijn H0 materiaal is allemaal nog analoog, het is behoorlijk straf wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is met die digitale dingen (bij mij is wat dat betreft de tijd een beetje blijven stilstaan  ...
Steven, al aan het Dinamo-systeem gedacht? 
Dan moet je geen decoders inbouwen (wel meer blokken maken als je meer variatie wil ...).
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Vandaag een beu en repetitief werkje gedaan: nummerbordjes voor de wissels en de terugmelders:



Uit een goedkoop plastiekprofieltje stukjes gezaagd en voorzien van klevertjes (nummertjes op etiketten afgedrukt).

Elke wissel, ontkoppelingsrail en terugmelder heeft nu een nummertje.  Het is wel geen zicht, maar daar het om een testbaantje gaat, is het een enorm voordeel om tijdens het instellen van Koploper te zien waar welke terugmelder/wissel zit.



Drie loks rijden nu hun rondjes en 'leren' steeds beter in de verschillende blokken remmen.  Nu beginnen met nieuwe blokken aanmaken en uitbreiden...

Wordt vervolgd...
Groetjes, Peter


Steam.N

Dat moet er af en toe eens tussenkomen  ;)
En als het je dan verder helpt, is de moeite snel vergeten  ;D
Zet eens een filmpje klaar?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Een filmpje?  Zou momenteel nog vlug vervelen...  Drie lokjes die hun rondjes rijden...
Misschien bij uitbreiding en wanneer ik wat meer uit Koploper kan halen.

Een hoofdrolspeler heb ik al: Michiels Kryptonite transport (heel gevaarlijk: de lok geeft ook al licht...).


Groetjes, Peter


jakke

#102
Citaat van: PeterC op 15 november 2012, 13:29:37 PM
... misschien nog enkele blokken bijvoegen.

Wordt vervolgd...

Met belangstelling gevolgd . Als jij blokken bijvoegt ,

-bedoel je dan dat je die blokken in 'koploper' gaat invoegen ?
-of moet je de blokken nog eerst hardwarematig op de baan maken en daarna in 'koploper' invoegen ?
-als je deze eerst nog hardwarematig moet maken , moet dan je baan uiteen , aanpassingen aan de rails en daarna terug ineen of , hoe je je dat ?

grtn
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

PeterC

Jan,

De blokken moet ik enkel nog softwarematig in Koploper invoeren.  Hardwarematig zijn er op dit klein stukje baan (zie Reactie #61 in dit draadje) al 51 meldpunten voorzien (een foto van zo'n contactrail staat in Reactie #56).
Die melders (massacontact) zijn op 4 Viessmann terugmelders (5217) aangesloten.  De terugmelders zijn op hun beurt via S88N en een omzetter verbonden met Loconet en zo naar een IB en via een andere omzetter met de PC verbonden.

In koploper worden die (hardware) meldpunten aan de (software) blokken in koploper zelf gekoppeld.
Groetjes, Peter


PeterC

Een filmpje...

Nog niet van het treinenverloop maar wel van iets waar ik mee bezig ben om verder de baan uit te testen (en van te leren):

http://www.pctoytoy.be/2012/20121119.AVI (70 MB! - filmen is niet zo mijn ding...).

Groetjes, Peter