Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Testbaantje

Gestart door PeterC, 03 oktober 2011, 20:25:15 PM

Steam.N

Ahh, er is terug beweging!
Goed nieuws.  Laat de fotootjes maar komen!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Het vernieuwde testbaantje:



Het geheel is 60 cm smaller geworden, er is een keerlus (met K-flexrails) en er is een dubbelsporige uitbreiding voorzien.
Het testbaantje kan als schaduwstation gebruikt worden en er kan vanuit de ovalen naar het buitenste spoor rechts gerereden worden in beide richtingen.  Van rechts komende op de uitbreiding kan er terug naar het schaduwstation gereden worden of naar de sporen voor de linker uitbreiding.  Komende van links kan er enkel naar de rechter uitbreiding gereden worden (of ik moet nog een hoop wissels voorzien).

Zowel voor de linker- als de rechteruitbreiding ga ik gaten in de muur moeten voorzien...


Die uitbreidingen wil ik als modules. E?n ervan is reeds in 'ontwerpfase' waar ik mij volledig wil uitleven op de scenery (vervallen fabrieksgebouwen + Dampfspender).




Van Jean (Steam.N) een idee 'gepikt' en aan het uitbroeden: als je niet genoeg ruimte hebt om je idee?n op ??n vlak uit te werken, werk ze dan uit op meerdere niveau's.  Naar een ander niveau gaan betekent een klimspiraal...  R1 en R2 bochten heb ik (helaas) in overvloed en daarmee een klimspiraal maken is veel te kort (ik moet 10 cm per omwenteling hebben).  Korte railstukken heb ik ook in overvloed...  De combinatie van beiden:



Het is wel geen zicht om daar een sleep te zien doorgaan...  Verwijfd...  Met hun 'gat' slingerend...  Maar het is een oplossing om die R1 en R2 bochten toch te kunnen gebruiken...

...Wordt vervolgd...

Groetjes, Peter


PeterC

Dag van de arbeid!  Tijd om te werken dus!

De tafels worden ??n voor ??n onder handen genomen om mijn eerste klungelingen wat te verbeteren.

Eerst en vooral wat kurk onder de rails.  Die C-rails op een vlakke plaat maken een enorm kabaal (enkele K-rails die er ook al liggen rijden veel stiller en veel soepeler...).  5mm kurk en een scherp mes (helaas blijft dat mes niet lang scherp...).

De 'kurkwerken':


Ook de kabelsalade wordt doordacht aangepakt.  Om iedere tafel toch nog los te kunnen maken, had ik een systeem nodig om de verschillende voedingsspanningen (digitaal - 18V AC - 5V DC) per tafel te kunnen aansluiten.  Ik heb gekozen voor een soort bussysteem.  Op ??n tafel komen de verschillende spanningen toe en worden dan via kabels naar de naastgelegen tafel gebracht.  Op de scheiding tussen de tafels heb ik de kabels voorzien van (gerecycleerde) 25 pens SUB-D stekkers (langs de ene kant male en de andere kant female).

Iedere kabel is langs de ene kant voorzien van zo'n 25 polige stekker, langs de andere kant van soldeeroogjes (4mm).  Beide kabels worden door schroeven in de soldeeroogjes met elkaar verbonden.  De verschillende spanningen worden op iedere tafel afgenomen vanaf de verbindingsschroeven van de twee kabels.

De stekker:


En de soldeeroogjes:


En nu werken aan de tafel...
Groetjes, Peter


Dirky

Je kan ook gebruik maken van een klim-ovaal-spiraal om kortere bochtstukken te verbruiken... 180 graden bochten aanvullen met de nodige rechte stukken om je hellingspercentage aan te passen, niet?

PeterC

@Dirk: dat zou ook nog een oplossing kunnen zijn; het 'klimstuk' wordt dan wel wat langer maar ook wat smaller.  Eens aan de tekentafel gaan zitten.


De werkzaamheden van deze namiddag.

Ik wou het railplan gespiegeld onderaan de tafel bevestigen om geen problemen te hebben om gaten te boren (blind gaten boren is niet zo interessant...).  Spiegelen in Wintrack is echter onbestaand...  Het plan 'manueel' gespiegeld terug hertekent in Wintrack en afgedrukt.

Knippen en plakken:


En het geheel:


Onderaan aan de tafel bevestigt en ondertussen begonnen met de kabelgootjes:


Wordt vervolgd...

Groetjes, Peter


PeterC

Wat verder gewerkt aan de bedrading:



Voor de verschillende voedingsaansluitingen (ringleiding) heb ik gebruik gemaakt van soldeeroogjes.  Aan de rails komt er ook oogjes voor de voedingsspanning en daar ik van ieder terugmeldcontact tevens een voedingspunt maak, komt er nog een aansluiting voor de massadetectie.
Bij een slechte rail heb ik maar drie vijsjes te lossen en kan de rail vervangen worden (onderste boven solderen is niet zo mijn ding).

Voor de wissels heb ik een klein printje voorzien van een driepolig connectortje.  Aan de aansluitdraden van de wisselspoel heb ik een driepolig stekkertje gesoldeerd.  De wisselaandrijving kan op die manier ook eenvoudig vervangen worden en bij verkeerde werking volstaat het om het stekkertje om te keren.



Commentaar?  Graag...
Groetjes, Peter


Steam.N

Goed idee, dat lijmen van de sporenplannen op de onderkant van je baan.
Dan weet je ten minste van waar de draadjes komen, als ze de basisplaat uitkomen.

Propere kabelgootjes.  Is de manier waarop ik zelf plan te werken.

Heb je een kleurcode vastgelegd?  
Of nummer je elk draadje aan beide uiteinden?
Hoe ga je anders, als een hele bunder draadjes in een gootje zitten, elk draadje identificeren?

Hoe verbind je de vijsjes waar de oog-verbindingen aankomen met de rails?  Draadje gesoldeerd aan het vijsje?

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

citaat:
Geplaatst door Steam.N

...Goed idee, dat lijmen van de sporenplannen op de onderkant van je baan.
Dan weet je ten minste van waar de draadjes komen, als ze de basisplaat uitkomen...



Boren in een rail -> niet zo'n goed idee...  Boren in een kabelgoot -> ook niet zo'n goed idee... [;)]

citaat:
Geplaatst door Steam.N

...Propere kabelgootjes.  Is de manier waarop ik zelf plan te werken...



Het enige voordeel van al enkele maanden 'met-beperkte-beweeglijkheid' om te gaan, was dat ik veel (HEEL VEEL) tijd had om te lezen (buiten dat kon ik enkel op mijn vrouw haar zenuwen werken en dan had ze liever dat ik 'studeerde' [^][^][^]) en heb ik er verschillende fora op nagegaan voor de kabelgootjes (ik wordt geen 'overloper-deserteur' [}:)]).  Het werkt heel plezant en vlot en een deftige nietjesmachiene (die ik mij al jaren had moeten aanschaffen) maakt het bevestigen enorm eenvoudig.


citaat:
Geplaatst door Steam.N

...Heb je een kleurcode vastgelegd?  
Of nummer je elk draadje aan beide uiteinden?
Hoe ga je anders, als een hele bunder draadjes in een gootje zitten, elk draadje identificeren?...



Ik ben eerlijk gezegd nogal chaotisch...  Maar toch 'gecontroleerd'...  Ik heb x-aantal kleurendraadjes en x-aantal stekkertjes.  Een deel van de draadjes gaat naar een bovenste kabelgoot, een deel naar een onderste.  Ik zorg dat ik geen zelfde kleur stekker/draad in een decoder steek; in het uiterste geval geen zelfde kleur stekker/draad in dezelfde richting.  Maar door de jaren heen heb ik 'leren' documentari?ren.  Ik houd een schema (kleurenschema) bij van wat-waar-naar-toe-gaat.  Vroeger dacht ik dat ik alles kon onthouden...  ...maar dat was vroeger...  ...nu heb ik na enkele weken al terug een duidelijk schema nodig...

De ringleiding is 'gecodeerd' rood/bruin, de 18V AC is 'gecodeerd' geel/bruin (bruin gemeenschappelijk met de 'digitale' bruin) en de 5 V DC is rood/zwart (volledig 'los' en opto-gecoupled voor de aansturing van de seinen/servo's).



citaat:
Geplaatst door Steam.N

...Hoe verbind je de vijsjes waar de oog-verbindingen aankomen met de rails?  Draadje gesoldeerd aan het vijsje?



Heel simpel: draadjes aan de rails (en terugmelders) en daaraan ook soldeeroogjes en dan verbinden met de vijsjes.

De hoeveelheid 'soldeeroogjes' loopt wel op...  Net nog een bestelling van 500 stuks bij Conrad geplaatst...

Voor de wisselspoelen gebruik ik driepolige stekkertjes (voor de ontkoppelrails tweepolige) die via een kabelbundeltje naar de decoder(s) gaan.

Groetjes, Peter


PeterC

Draadjes, draadjes, draadjes...

Op sommige plekken moeilijk door de kabelgootjes te trekken (vooral onder de verstevigingsbalken).  Ik dacht een haakje te gebruiken tot mijn frank (eurocent) viel dat ik nog enkele Hirschmannklemmen had...

Resultaat: draadtrekken is nog nooit zo eenvoudig en snel geweest...


Groetjes, Peter


Gerolf

Goed idee met die klem, Peter [8D]
Ik heb hier een variant van zo'n 70cm lang. Die krijgt meteen een functie meer [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

De werken vorderen (traag weliswaar...).  Tafel twee is ook klaar; nog twee te gaan.

Ondertussen al 32 terugmeldcontacten en 12 schakelcontacten op de twee tafel(tjes).  Alles getest; alles werkt.

Sommige kabelgootjes beginnen wel redelijk vol te geraken:



Voeding, digitale spanning, schakeldraden en terugmelddraden in ??n en dezelfde kabelgoot...  Benieuwd hoe stabiel dit 'digitale' systeem gaat zijn...

Ondertussen nieuwe voedingsrails en terugmeldrails gemaakt voor de volgende tafel.  Een overgangsrail C-K moest er ook aan geloven en is ook omgebouwd tot schakelrail:



Ondertussen al enkele honderden meters draad en bijna 200 g soldeer 'verbruikt'.

Groetjes, Peter


PeterC

Solderen, solderen, draadjes, draadjes, draadjes solderen...   ...er komt geen eind aan...

Hulp gekregen van zoonlief die ook wou solderen.  Met de treintjes rijden is leuk, al wat erbij komt moet ook leuk blijven en hij kan beter goed leren solderen van jongs af aan...

Elk langs een kant van de tafel.  Elk onze eigen 'bout'.  Hij als 'leerjongen' de voorbereidende werken, ik de 'afwerking'.  Morgen mag hij terugmelders solderen.  Na slechts enkele 'afgekeurde' draadjes heeft hij heel 'deftig' werk afgeleverd!  De geur en de rook was niet echt zijn ding, vandaar het mondmasker...  Het zoldervenster moest ook ruim open staan voor de (vermoedelijk overjaarse) soldeergeur [^][^][^]
Het werk dat ik momenteel (nog) niet kan aan de baan voert hij uit, sleutelen, vijzen,...  Goeie leerling!


Groetjes, Peter


Johnnytrein

Dat is nog eens leuk en zo leer je van elkaar.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Steam.N

Prachtig beeld !  Vader en zoon, samen met hetzelfde vuur ...  Mooi.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

De werken aan de baan liggen niet stil maar staan weer op een lager pitje (terug gaan werken).

E?n en ander is ondertussen al boven gekomen die voor verbeteringen vatbaar zijn: de schroefjes die gebruikt worden om de soldeerogjes bijeen te houden, hebben na enkele keren los- en vastvijzen geen grip meer in de multiplex.  Vooral de aansluitingen van de ringleiding hebben er last van (meerdere soldeerogen die samen moeten gehouden worden).

De oplossing gezocht in inslagmoeren.  Helaas zijn die in M3 heel moeilijk te vinden...  Verschillende winkels bezocht zonder resultaat...  Een zoektocht bij Conrad bracht een oplossing.  Nu nog plaatjes maken en alle aansluitingen voor de ringleiding van die inslagmoeren voorzien.

De laatste tafel ligt klaar om bedraad te worden (ligt helaas al enkele weken klaar...).

Tijdens enkele (minieme) vrije momenten toch eens wat tekenwerk kunnen verricht voor een experiment:



Wordt vervolgd...
Groetjes, Peter