Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Testbaantje

Gestart door PeterC, 03 oktober 2011, 20:25:15 PM

swarol

hopelijk vertrekt de trein niet zou zunde zijn blondje is nog bruikbaar [:D][:D]

nu lees ik regelmatig over indelen van blokken, maar geraak er niet wijs uit wat de bedoeling is. is dat enkel voor met pc[?]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Gerolf

Leuk dat alles rijdt [8D] Ik vind het wel wat vreemd dat C-rails een slecht contact geven. Zijn die dan toch niet zo robuust?
Bij mijn (twee-)rails reken ik niet op de geleiding van de raillassen, maar soldeer elk raildeel aan een "feeder" onder de baan.

@ Swarol: indeling in blokken
- bij digitaalrjden meestal om te detecteren in welk baanvak er een trein zit (stroomdetectie)
- bij analooogrijden om dezelfde reden als bij digitaal, ?n om een baanvak een andere stroombron te geven (bvb stroomloos te zetten)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Op project Kautenbach in de dwarsliggers worden aan de lipjes van elk stukje c-rail, waar je de stroom op aansluit, twee draadjes gesoldeerd die aan het volgend stukje rail bevestigd worden. Zo krijgen we een ketting van sporen die aan elkaar gesoldeerd zijn met draadjes...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Er ligt nu een kleine 20m spoor en die worden allen uit elkaar gevoed (via ??n aansluiting naar de voorlopig aangesloten Mobile Station - wordt binnenkort vervangen door mijn IB die nu gebruikt wordt om decoders ed te testen).  Ik denk dat daar het probleem zit.  Wanneer drie loks rijden begint de MS al te knarsetanden...

Bij alle rails ga ik drie draden solderen (voeding en massadetectie) - bij de wissels slechts twee voor de voeding.  Dat betekent een hoop soldeerwerk en dan alles verbinden.

Bij de rails heb ik ook nog een hoop 'antieke' ontdekt (zonder maand/jaarstempel onderaan) waar de stukken langs alle kanten afbreken.  Die ga ik 'slopen' en de railstaven als scenery verwerken.
Groetjes, Peter


PeterC

Alle 'slechte' rails er van tussen gehaald en die ga ik dan eens ??n voor ??n van afzonderlijke spanning voorzien.  Wie weet?

Deze namiddag een hoop (lange) printer- en netwerkkabels gestript om de electriciteitswerken te kunnen aanvatten:



De afscherming van de printerkabels kwam heel vlot los en begint misschien nog een 'nieuw leven' als desoldeerlitze...

Draad voor de voedingsaansluitingen (rood-bruin) is besteld (0.2mmm?) die dan op een ringleiding zal aangesloten worden (1,5mm?).
Groetjes, Peter


PeterC

Geen grote update.

Voor zij die er nog niet van overtuigd zijn dat 'digitaal' toch 'iets' meer vraagt (financi?el en materiaal) dan analoog even een vergelijking gemaakt van de 'hardware' die ik nodig heb voor dit (eenvoudig) baantje.

Analoog: electro-magnetische wisselaandrijvingen voor 10 wissels, voeding daarvoor en rijregelaar, toetsenbordje voor de wisselbediening:



Digitaal: electro-magnetische wisselaandrijvingen voor 10 wissels, voeding daarvoor, voeding voor de IB, de IB zelf, toetsenbord, PC interface (Loconet), magneetdecoders (4) en terugmeldmodules (4):


Digitaal heb ik mij beperkt tot het minimum; de (nog te bouwen) seindecoders en servodecoders (+ servo's) heb ik er niet bij gelegd.  Wel wat meer draad voorzien dan bij een analoge besturing (maar belange nog niet genoeg).


Momenteel wat aan het spelen met JMRI en mijn IB (via een USB-Seri?el converter en een Loconet-interface) om wat meer inzicht te krijgen in de datastromen.
Over Loconet gesproken: deze week is een deur open gegaan en ben ik toegelaten op een forum (ik weet niet of ??n van mijn vorige berichten daar voor iets tussen zit? [:o)]).
Groetjes, Peter


PeterC

Niet 'echt' aan mijn baantje verder gewerkt maar wel aan de besturing: een (iets oudere laptop: +2 jaar) van scratch van een Win7 voorzien (met alle problemen vandien: anti-virus, firewall, drivers zoeken en installeren, mac-filter op de router aanpassen, honderden keren rebooten [xx(]) enfin een ganse namiddag werk en als resultaat heb ik een werkend besturingssysteem (nog geen enkel programma staat er op; laat staan eentje voor de besturing).  Gelukkig voor de niet 'nerds' worden de PC's met een voorinstallatie verkocht (zo niet zouden de 'nerds' er een grandioze bijverdienste op na (kunnen) houden [^]).
Groetjes, Peter


PeterC

Het heeft een tijdje stil gelegen, maar vandaag zijn twee S88LN modules toegekomen.  We kunnen weer verder...
Een halve kilo soldeer staat al klaar om alle draden te verbinden...
Groetjes, Peter


swarol

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Leuk dat alles rijdt [8D] Ik vind het wel wat vreemd dat C-rails een slecht contact geven. Zijn die dan toch niet zo robuust?
Bij mijn (twee-)rails reken ik niet op de geleiding van de raillassen, maar soldeer elk raildeel aan een "feeder" onder de baan.

@ Swarol: indeling in blokken
- bij digitaalrjden meestal om te detecteren in welk baanvak er een trein zit (stroomdetectie)
- bij analooogrijden om dezelfde reden als bij digitaal, ?n om een baanvak een andere stroombron te geven (bvb stroomloos te zetten)



wat laat...thx gerolf
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

C.B.

En hoe ver sta je op het moment?
Simpel maar wel een leuk sporenplan ... moet ik zeggen.

Ik zag in het begin staan : Scenery: nihil.
mmm ... ik zou toch gaan voor meer [^]... al is het maar voor wat ervaring op te doen.

De DB seinen : blijkbaar rij je maar in 1 richting (buiten de 3 onderste sporen) , ik zie niet direct of er iets mis is , dus ...
alleen een vraagje ... ga je ook gebruik maken van Sperrsignalen?.
Groetjes.
Claudio.

PeterC

Claudio,
Het baantje is nog steeds hetzelfde; nog geen grote veranderingen (buiten een boel al dan niet lege dozen van Ma* op de tafel).  Mijn zoontje zijn slepen worden steeds langer en hij voert regelatig eens een onderhoudsrit uit.

Nog geen vooruitgang om diverse redenen: decoders...  Een ganse reeks (servo en magneetdecoders) moet ik nog bouwen.  Terugmeldmodules en de ombouw daarvoor aan de rails idem.  Testseinen (grote - lelijke dingen die enkel het seinbeeld weergeven) en hun decoders idem.

Ik ben momenteel aangewezen op enkel mijn rechterhand en dit terwijl ik volledig linkshandig ben.  Solderen en fijn werk is uitgesloten.  Ik zit nu al twee weken volledig vast met mijn linkerarm en nu nog enkele weken te gaan maar ik heb vooruitzichten op beterschap.

De scenery: die blijft inderdaad voorlopig nihil.  Het is sowieso een testbaatje (die vermoedelijk geen lang leven zal beschoren zijn) en veel te breed (130 cm is echt niet werkbaar - ook al heb ik lange armen).  Een vervolg is al getekend in de vorm van een geautomatiseerde schuif-fiddle-yard.

Eigenlijke scenery wil ik houden voor enkele modules die ik wil gaan bouwen.  Scenery zal daar dan overheersen.  Maar dat zijn voorlopig alleen nog maar toekomstplannen.  Eerst verder met de rest.

Het draadje wordt zeker nog vervolgd wanneer ik vorderingen kan laten 'zien'.

[edit ]Sperrsignalen? Daarvoor moet ik eerst nog wat lectuur raadplegen [;)]
Groetjes, Peter


PeterC

Een update:

Wat C-rails 'om zeep geholpen' om er contactrails van te maken:



Ter hoogte van de rode pijl heb ik de verbinding tussen de twee rails doorgeknipt met een fijne scherpe kniptang.  Het gedeelte dat als contact fungeert, wordt van de rest ge?soleerd door het verbindingscontact te isoleren (blauwe pijl).  De groene pijl is de aansluitdraad voor de S88.




Daar ik toch aan de rails moest solderen, heb ik meteen er telkens twee aansluitdraden bij gesoldeerd voor de ringleiding.
De witte bolletjes op de rails duiden aan dat het een terugmelder is.




Het linker gedeelte van het testbaantje...  Met nog maar vier terugmeldcontacten op dit gedeelte (er moeten er nog een deel bijkomen en de wissels moeten nog geautomatiseerd worden...) begint het toch al een kabelsalade te worden.  De kabels liggen bewust nog bovenaan.  Het is en blijft een testbaantje...  Er moeten wel nog wat gaten gemaakt worden: oa de aansluiting van de transfo en laptop moeten onder de baan.

Nu nog een deel terugmelders maken en hopelijk volgende week het eerste automatisch ritje met Koploper...
Groetjes, Peter


Steam.N

Blij dat je terug op gang kunt !
Succes mot je koploper test [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

De eerste ervaringen met de automatisatie van mijn testbaantje zitten erop.  Het buitenste ovaaltje is voorzien van acht terugmeldcontacten, het baantje getekend en ingebracht in Koploper en drie loks rijden onafhankelijk van elkaar op het ovaaltje.  Mooi! Loks zien rijden, optrekken en afremmen (nadat hun snelheid geijkt was) zonder tussenkomst...

...Maar... ...Het gaat vlug vervelen... ...Lokjes 'draaien' rondjes, steeds dezelfde richting, steeds dezelfde volgorde. Geen mogelijkheid voor afwisseling, ook niet bij 'volledige' automatisatie van de baan... De breedte en lengte van het baantje... Te breed en te lang om overal gemakkelijk bij te kunnen.  De aansluitingen van de terugmeldcontacten en ringleiding: een 'kabelsalade' waar zelfs een kat haar jongen niet meer in terug vindt.  Geen scenery (mogelijk) [:(].

De enige mogelijkheid: herbeginnen en verbouwen!

De rails deels afgebroken. Een module van 60 cm weggehaald (wordt later gerecupereerd).  Een ander railplan.  Het grootste deel van het originele concept blijft behouden.  Er komt wel een keerlus bij en een dubbelsporige uitbreiding.  Via die dubbelsporige uitbreiding wil ik naar afzonderlijke (kleine) modules.  Op die uitbreidingsmodules kan ik mij volledig uitleven voor de scenery.  Scenery verschillend van module tot module; geen aaneengesloten baan maar verschillende 'mini-diorama's'.
Werk aan de winkel...
Groetjes, Peter


PeterC

De 'kabelsalade':




De 'afbraak':



...To be continued...
Groetjes, Peter