Testbaantje

Gestart door PeterC, 03 oktober 2011, 20:25:15 PM

PeterC

Ondertussen zijn we vier maanden verder.  Veel is er niet gebeurd aan het baantje tot deze week.  Met verlof zijn en ganse dagen regenen is een ideale kombinatie om op zolder te zitten (meestal letterlijk "voor de PC zitten").

Aangezien ik vrij eigenwijs ben, heb ik alle goede raad van ervaren bouwers in de wind geslagen en mijn eigen zin gedaan...  ...Tot 'scha en schande'...




Korte bochten...  De overal gehoorde raad is om er geen te gebruiken...

Ik had veel korte bochten.  Dus waarom ze niet gebruiken.  Al het materiaal is ervoor gemaakt om die bochten te nemen...  Dacht ik...
Het is geen zicht om een lange wagen door zo'n korte bocht te zien gaan en telkens ontsporingen.
Dat probleem kon ik oplossen door de snelheden drastisch te verlagen.  Bij lage snelheden blijven de lange wagens op de rails maar het blijft geen zicht...




Melders...  Iedereen verteld om minimum twee (standaard) raillengtes als melder te gebruiken.

Twee raillengtes?  Op dergelijk klein baantje?  Ik kon het baantje dan maar in enkele blokken indelen.  Waarom zou een korte melder niet werken?  Baantje gebouwd met veel blokken met "korte" melders...
De detectie elektronica heeft ook zijn tijd nodig om te reageren.  "Vuile" wielen genereren niet altijd een melding...  ...Puinhoop!
Alle melders vervangen door 2 raillengtes en het aantal blokken drastich verminderd.  Dat werkt!




Railisolatie: rails deftig isoleren en railstaven desnoods inkorten...  Waarom?  Die 'rode isolatiestukjes' zijn speciaal voor C-rails gemaakt.  Alleen die moeten volstaan...

...Volstonden op het moment dat ik ze had geplaatst.  Trillingen, rails die uitzetten, ...  De ganse tijd spookmeldingen...
Bij alle melders de rails een deeltje ingekort zodat er ten alle tijde isolatie is.  Dat werkt!




Hierbij een plaatje zoals de situatie nu is:



Het rood gearceerde deel is voor een volgende 'slecht weer' periode.
De blokken zijn in verschillende kleuren getekend: 16 blokken waar vooruit wordt gereden en drie extra blokken waar moet worden gekeerd (dit in afwachting van de museumlijn van 'Altenheim').




Voor wat nog moet worden gebouwd, zal de ezel...  :)

Groetjes, Peter


OlivierV

We zijn benieuwd Peter, met jouw kennis zal dat wel goedkomen!

Korte bochten en rijtuigen op schaal, het blijf geen zicht, 't is niet omdat je veel korte bochten hebt dat je ze moet houden en gebruiken, beter kan je ze dan verpatsen en van de opbrengst ruime bochten mee kopen.

;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterC

Citaat van: OlivierV op 26 augustus 2014, 22:07:01 PM
Korte bochten en rijtuigen op schaal, het blijf geen zicht, 't is niet omdat je veel korte bochten hebt dat je ze moet houden en gebruiken, beter kan je ze dan verpatsen en van de opbrengst ruime bochten mee kopen.

Die ruime bochten kosten niet veel, maar de ruimte ervoor   :(
Groetjes, Peter


OlivierV

Uw ruimte waar uw treinen in rijden is toch niet zo bekrompen. Zelfs al zou ik later bv. maar een kamertje krijgen dat even rottig is ingedeeld als het rommelkot hier, dan nog zou er nergens een bocht met een straal kleiner dan 48cm komen te liggen, of weggestoken 42cm, maar dat is ook al geen zicht om daar met rijtuigen op schaal door te rijden.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterC

Het begint steeds leuker te worden op mijn testbaantje.  Mijn doelstelling voor deze zomer was om dan uiteindelijk toch wat automatisch verkeer op de baan te krijgen.  Rocrail vraagt net als Koploper heel veel instellingen en fine-tuning.  Om het verkeer toch wat realistisch te houden (zonder teveel files in de doorgaande blokken) beperk ik het verkeer tot 7 stellen.  De meeste stellen rijden rustig hun toertjes op de hoofdbaan, enkele uitzonderingen mogen op de uitbreidingsmogelijkheden (maar moeten direct keren).  Enkele stellen met geluid laat ik in één blok eens 'toeteren'.  Wanneer ik dan niet in de buurt ben, hoor ik dat het verkeer nog normaal verloopt.  Een meetwagen zit constant aan een E194 gekoppeld (rijdt zonder bovenleiding) en meet continu de afgelegde weg.  Na een uurtje automatisch rijden (zonder tussenkomst) staat daar gemiddeld 250 meter op.

Bij heel wat locs heb ik met de CV waarden voor de afremvertraging moeten spelen.  De één na de anderen reed door zijn stopblok:

Citaat van: PeterC op 26 augustus 2014, 19:35:04 PM
Melders...  Iedereen verteld om minimum twee (standaard) raillengtes als melder te gebruiken.

Het merendeel van de melders zijn nu vervangen door dus minimum twee raillengtes.  Waar het echt niet ging, heb ik in Rocrail enkele aanpassingen gedaan.


De komende weken wordt het rood gearceerde deel uit post #210 nog verder uitgewerkt en worden de poten van de grote keerlus ingekort (onderaan post #210).  Het geheel moet 125mm zakken.  Uiteindelijk gaat het rood gearceeder deel nog eens 125mm stijgen zodat de grote keerlus 250mm onder een klein eindstation komt te liggen (grensstation Belgisch/Duits - enkele ideeën opgedaan bij de Vennbahn).

Daarna gaan we de winterslaap aanvatten door 'Altenheim' verder aan te pakken.  Van de eerste module is de ruwbouw klaar en kan ik nu rustig beginnen met uiteindelijk wat scenery en nog enkele technische bezigheden (oa armseinen via servo's besturen).

Wordt vervolgd...

Groetjes, Peter


Geert

Even iets gemist Peter, ben je overgeschakeld van koploper naar rocrail? Of valt dit nog steeds onder "testbaantje"?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

Citaat van: Geert op 08 september 2014, 22:16:01 PM
Even iets gemist Peter, ben je overgeschakeld van koploper naar rocrail? Of valt dit nog steeds onder "testbaantje"?

Geert, zie Reactie #209...   ...En ik denk verder te werken met Rocrail (jammer voor Paul - Koploper is echt prachtig! - maar als informatica-geïnteresseerde (ex informaticus) houd ik niet van software die slechts van één hand/hoofd komt...).




Groetjes, Peter


PeterC

Regelmatig rijden er locs en stellen een uur aan één stuk.  Na het opstarten van de pc eerst kijken in welke richting de oudere decoders hun vooruit 'zien' (en eventueel omdraaien).  Er zijn enkele stukken waar pendelverkeer heerst.  Daarna Rocrail aan en automatisch rijden.  Eén punt gezet waar twee locomotieven even 'toeteren' en ik hoor op de aanpalende zolder dat er nog leven op de baan is.  Na een uurtje is er door de meeste stellen ongeveer 600 m gereden.  Geen problemen met de besturing, af en toe wel een elektro-mechanisch probleem: slecht contact tussen rails en loc en dus niet altijd de richting wissel commando's ontvangen.

Oplossing?  De oudere loks wat 'moderniseren'.

Blijven test(ban)en...

Groetjes, Peter


Steam.N

Moet een machtig gevoel zijn ...  ;)
Iets om naar uit te kijken!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Citaat van: Steam.N op 05 oktober 2014, 21:24:49 PM
Moet een machtig gevoel zijn ...  ;)

Dat is het ook!  Alles rijdt (meestal), ik hoor regelmatig een toeter (in één sectie heb ik voor twee locs een 'speciale funtie' gezet).  Een 'meetwagen' rijdt mee en wanneer ik op die zolder kom, zie ik de tellerstand op de meetwagen telkens hoger staan.  Als ik dan eens twee verdiepingen zak en aan mijn verslaving voldoe (ja, ik weet het, ik ben een verslaafde...) en buiten sta, hoor ik in de verte nog af en toe het getoeter.  Zalig dat het 'werkt'!  Het vraagt wel wat vertrouwen om je baan autonoom te laten sturen terwijl je twee verdiepingen lager staat...  Op dat moment rijden er meerdere locs van +250 Euro zonder 'toezicht'...

Misschien een eentonig baantje, maar ik heb een geautomatiseerd baantje!  Voorbij de tunnel komt Altenheim en daar wordt het (hopelijk) wel een baan (met alles erop en eraan).

Nog veel werk aan de winkel...



Groetjes, Peter