Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Testbaantje

Gestart door PeterC, 03 oktober 2011, 20:25:15 PM

PeterC

Citaat van: Sattrickske op 07 oktober 2013, 12:58:01 PM
Mijn neefje zou ook in z'n nopjes zijn met zulke trein; alleen past ie niet op m'n baan (verkeerd tijdperk en te groot) ;D.
...

Hier past alles door elkaar en blijft er desnoods een deel in een bocht stil staan  8)

Citaat van: Geert op 07 oktober 2013, 13:18:57 PM
hebben die witte stippen op je C rails een bepaalde betekenis?

Ja

Citaat van: conducteur op 07 oktober 2013, 13:27:23 PM
Geisoleerd spoorstuk, gezien er twee stippen net naast een railovergang staan?

Die witte stippen duiden de plaats aan van een terugmelder.  Juist achter de neus van de Thalys is er een witte stip met rood bolletje te zien: dat is een terugmelder en meteen ook voedingsrail.


Groetjes, Peter


PeterC

De spoorleggers zijn nog eens bezig geweest: het dubbelsporige hoofdspoor en het nevenspoor kunnen nu de schouw passeren:



Nu alles terug losmaken en de rails van voeding voorzien en enkelen als terugmelder ombouwen.  Nadien alles terug stevig vastnagelen (die flex rails zijn nogal stug), openingen voor de seinen voorzien en terug onderaan de tafel gaan werken (seindecoders, nog enkele servodecoders en een terugmelddecoder).
Groetjes, Peter


PeterC

De eerste seinen zijn geplaatst: op het hoofdspoor naar de wisselstraat toe een inrijsein en uit de wisselstraat komende een voorsein.  Op de nevenbaan naar de wisselstraat toe staat een mechanisch sein:




Bij de aansluiting van de eerste testbaan eveneens een inrij- en voorsein:



Daar deze seinen zich vlak op de rand van de tafels (modules?) bevinden, heb ik een kanaaltje voor de draden moeten maken.  In die forex ondergrond is dat met een boortje en een figuurzaagje een fluitje van een cent:



Hoe meer zich boven de tafel bevindt, des te meer eronder:



De electricien heeft weer wat werk voor de boeg.  Een 'helpend handje' met een klemmetje vast gemaakt aan de tafel kan wonderen verrichten:




Het mechanisch inrijsein (Viessmann 4502) bezorgt me wel nog enkele kopzorgen: op 16V AC werkt het sein zonder problemen.  Met een decoder eraan weigert het sein.  De decoder werkt wel degelijk want met een wissel heeft die geen enkel probleem.  Dat wordt even uitzoeken...

Groetjes, Peter


PeterC

Na de seinperikelen weer wat verder gewerkt aan de baan.  Geen grote vooruitgang: enkel wat elektriciteitswerken uitgevoerd, de seinen aangesloten en alles uitvoerig getest.  Nu nog voor vier wissels de nodige staaldraadjes plooien en de servo's afregelen en nog een terugmelder probleem oplossen.  Langs de ene kant van de module zijn er twee melders, volledig langs de andere kant zijn er drie.  De kleinste terugmeldmodule die ik heb, bevat 16 contacten.  Ook weer veel contacten die zullen verloren gaan...

Toch ook even de tijd genomen voor wat (noodzakelijke) administratie: met het MM protocol beschik ik over 512 schakeladressen (+128 extra die door de IB kunnen worden geadresseerd).  512 lijkt veel, maar met de adresseringsmethode die ik gebruik, zijn er voor een sein + voorsein telkens 16 adressen nodig.  Enige vorm van administratie drong zich op om binnen afzienbare tijd toch nog te kunnen weten wat op welk adres aanspreekbaar is en om alle zaken gemakkelijk in Koploper te kunnen invoeren.

Mijn oplossing is heel simpel: een rekenblad met daarop de 640 adressen, de typische Marklin rood/goene schakelaars, de DIP instellingen van de 6040 keyboards en de DIP instellingen van de decoders en wat extra uitleg in diverse kolommen:



En vanaf morgen terug een drukke werkweek...

Groetjes, Peter


PeterC

16 maanden tussen het 'boren' van de tunnel en de eerste sporen die er door lopen.



...Maar we doen verder...
Groetjes, Peter


PeterC

Het andere eind van de tunnel...


Een andere kamer, een andere aanpak.  Een andere manier van werken proberen kan nooit geen kwaad.

Ik wil de baan uitbreiden maar deze keer wel met scenery.  Eens proberen wat ik kan bereiken met de open spanten bouwwijze.
De eerste spanten zijn gezaagd.  Nu nog het frame, het tracé en de spanten voorzien van de nodige doorgangen voor de kabelbomen:



Deed me een beetje denken aan een vroegere hobby: spanten maken voor een scheepsromp.


Groetjes, Peter


PeterC

Waar ik naar toe wil:




Maar de planning moet beter:



De rode latjes zijn bedoeld om kabelbomen te dragen maar zitten lelijk in de weg voor de voorziene steunmuren.  In eerste instantie had ik voorzien om vooraan terugmelddraden te leggen en achteraan de voedingsdraden.  Alle draden vliegen nu naar achteren.  Ook de spanten moet ik nog bijwerken (blauwe arcering).

Groetjes, Peter


Steam.N

Even door de zure appel bijten, en dan terug volle bak vooruit !
Goeie moed !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

De laatste update in dit draadje is al van drie maand geleden.  Er is wel al één en ander gewijzigd.  Het gedeelte voorbij de 'muurtunnel' heb ik afgesplitst in een ander draadje.  Twee losse stukken 'testbaan' heb ik met elkaar verbonden zodat er nu toerkes kunnen worden gereden in een soort omgekeerde 'G' vorm:



De verbinding tussen de eerste testbaan en de driedubbele lus is provisorisch uitgevoerd: enkele planken op schragen en daarop enkele meter rails (wel voorzien van voeding en terugmelders).  Een 'toertje rond' is nu ongeveer 31 meter (gemeten met een meetwagen).

Een oude laptop terug in orde gezet en via loconet aangesloten op de IB.  In het verleden al één en ander in Koploper zitten inbrengen en nu kwamen de eerste eigenlijke ritten.  Puinhoop!  Verschillende 'Wetterse treinrampen' meegemaakt...  Melders die moesten melden, meldden niet...  Wissels die moesten schakelen, deden het niet...  Oorzaak?  Mijn eigen stomme schuld!  In plaats van eerst nog eens alle instellingen die ik in de loop der tijd had ingebracht in Koploper nog eens na te zien.  Neen! Direct beginnen rijden...  In de loop der tijd had ik wel bijna alle terugmelders en wisseladressen iets logischer aangepast...

Ontwerp in Koploper volledig aangepast en een nieuwe start:



Eerste testritten met drie oude 'digitale knorren' uitgevoerd (gelukkig!).  Ook dit liep niet direct van een leien dakje.  Spookmeldingen, wissels die te pas en te onpas schakelden,...

De oorzaak van de spookmeldingen was dat ik sommige plaatsen een railisolatie had vergeten plaatsen (of vergeten herplaatsen na verandering aan de rails).  Vlug opgelost.

Die ongewenste wisselschakelingen kon ik uiteindelijk beperken tot één hardleerse wissel (die nu nog wel veel te onpas omschakelt en daardoor soms nog een frontale botsing als gevolg heeft wanneer spookmeldingen net iets te laat komen).  Ofwel is het een lastige servo (wat ik me moeilijk kan voorstellen), ofwel een decoderprint met een handicap (mogelijk: printen zijn zelfbouw) ofwel een verkeerde parameter in de controller van de decoder (ook goed mogelijk).  Dit weekend proberen oplossen met een andere (goed werkende) decoderprint en nieuw geflashte controller.  Hopelijk kan ik dan (één per één) deftige locs een gewenningscursus op de baan laten volgen (gewenningscursus om Koploper de locs hun remgedrag te leren kennen).

Bijgeleerd uit deze ervaring?  Zeker!  Mijn blokken zijn vaak te kort.  Op plekken waar ik twee blokken na elkaar had, heb ik er nu één blok van gemaakt.  De werkelijke melders zijn er nog voor twee blokken, maar in Koploper heb ik van die twee blokken slechts één blok gemaakt (geeft een rustiger verloop).  Twee blokken vlak na elkaar zonder wissel of enkele niet gedetecteerde rails zou ik niet meer doen: bij het 'doorschieten' van een (veel te korte) meldrail zit je direct in een ander blok (spookmeldingen als gevolg en een heleboel resets en aanpassingen).  Bij uitbreiding ga ik dus minimum twee standaardraillengtes als melder gebruiken en in plaats van twee melders in een blok (aankomstmelder en stopmelder) ga ik de rails tussenin ook als melder gebruiken (nu blijft af en toe een wagentje onopgemerkt - in een niet teruggemeld stuk - achter met 'Wetterse treinrampen' tot gevolg).

Wordt (nog) vervolgd...




Groetjes, Peter


Steam.N

Peter, inderdaad veel werk verzet.
Kun je eens overzichtsfotos plaatsen?

Als je al zover bent, kun je met de scenery beginnen  ;)
Leuk en spannend ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Citaat van: Steam.N op 20 maart 2014, 22:23:50 PM
...Kun je eens overzichtsfotos plaatsen...

Jammer...  Verbod van de 'chef'   >:( >:( >:(.
Geen foto's en geen volk ontvangen zolang het daar zo rommelig ligt (wat is rommel???  :D :D :D ).  De testbaan ligt op een onafgewerkte zolder (ruwe muren, ruwe isolatie,...).

Een ruimte van 4m * 4m.  Een overzichtsfoto zou een 'panoramische-stitch' moeten worden.  Zal eens moeten experimenteren (als ik mag van de 'chef'  ;) ).

Citaat van: Steam.N op 20 maart 2014, 22:23:50 PM
Als je al zover bent, kun je met de scenery beginnen  ;)

Zie de opening van dit draadje:

Citaat van: PeterC op 03 oktober 2011, 20:25:15 PM
Scenery: nihil.
Realistisch: nihil.
Uitbreidingsmogelijkheden: 100%

Scenery is voor Altenheim (voorbij de 'muurtunnel'  ;) ).  Treintjes, stelletjes, sleepjes, museumritten, oud ijzer,...  kunnen rustig rondtoeren op de testbaan en af en toe eens op 'bezoek' komen in Altenheim (op een wel afgewerkte zolder  :) ).  Ik zal wel nog een (of meerdere) IP camera('s) moeten voorzien om alles in het oog te houden.


Groetjes, Peter


Sattrickske

Citaat van: PeterC op 20 maart 2014, 22:42:58 PM
Ik zal wel nog een (of meerdere) IP camera('s) moeten voorzien om alles in het oog te houden.
Of een simpel OV7670 cameraatje dat je makkelijk kan koppelen op een Arduino of PIC of iets anders, mogelijkheden zat en dat ding heeft de grootte van een vingerhoedje.

Klaas Zondervan

Citaat van: PeterC op 12 november 2013, 19:11:18 PM
Het mechanisch inrijsein (Viessmann 4502) bezorgt me wel nog enkele kopzorgen: op 16V AC werkt het sein zonder problemen.  Met een decoder eraan weigert het sein.  De decoder werkt wel degelijk want met een wissel heeft die geen enkel probleem.  Dat wordt even uitzoeken...
Het is al een tijdje geleden dat je dit probleem hier neerlegde, dus ik weet niet of het al opgelost is.
De aandrijving van dit sein is polariteitsgevoelig. Dus als je een decoder hebt die een min uitstuurt in plaats van een plus, dan werkt het niet.
Staat in de handleiding vermeld.

PeterC

Citaat van: Klaas Zondervan op 24 maart 2014, 20:05:30 PM
De aandrijving van dit sein is polariteitsgevoelig. Dus als je een decoder hebt die een min uitstuurt in plaats van een plus, dan werkt het niet.
Staat in de handleiding vermeld.

Klaas, de vier diodes in de stuurmodule heb ik omgekeerd en zo het probleem opgelost.


Groetjes, Peter


PeterC

Een testbaantje is om te testen.  Met al die heisa van wel verder, niet verder met Koploper en ook de netwerkbeperkingen (twee verschillende ruimtes waar ik met twee 'bestuurders' wil werken), ben ik toch eens beginnen 'spelen' met andere software (open source - niet van één persoon afhankelijk): Rocrail:



De eerste testen verlopen goed (en vooral vlot!).  Vergelijken: hou ik mij niet mee bezig; smaken en goesting verschillen bij iedereen...


Groetjes, Peter