Testbaantje

Gestart door PeterC, 03 oktober 2011, 20:25:15 PM

PeterC

Citaat van: Michael op 25 augustus 2013, 08:30:11 AM
Peter een vraag over het forex, is dit erg buigzaam?

Als ik het vergelijk met multiplex van gelijke dikte, is het buigzamer; vergeleken met kurk van gelijke dikte is het minder buigzaam.  Dus ergens tussenin.

Groetjes, Peter


PeterC

Wisselaandrijvingperikelen: volgende aflevering...

Nog steeds niet tevreden met de servoaandrijving voor de wissels.  Op zoek naar een andere oplossing.  In mijn kast kwam ik een doosje ondervloeraandrijvingen voor K-wissels tegen (nr 7548).  Hoopvol aan begonnen:



Alles volgende de handleiding geboord en geplaatst.  Eerste probleem: geen boortje van 2.2mm voorhanden, werd 2.5mm.  Tweede probleem: de aandrijving is voor max 25mm plaatdikte.  Bij mij 28mm...  Opgelost door een deel van de sjablonen onderaan door de gaten te steken.



De mechaniek binnenin:



Alles ging goed zolang ik manueel de servostang bediende.  De servo aan de decoder gezet maar dan...  De kracht van de servo was veel te groot voor het metalen pinnetje naar de wissel toe.  Dat pinnetje is slechts 0.5mm dik en ik vermoed gewoon ijzerdraad (zeker geen veerstaal).

Terug naar af...

Groetjes, Peter


PeterC

Eindelijk een goed werkende wisselaandrijving...

Een beetje voortbordurend op de Marklin ondervloeraandrijving, heb ik iets dergelijk gemaakt, maar rechtstreeks op de servo-arm zelf.  De staaldraad (verenstaal) is nu wel op de servokracht voorzien en is 0.8mm.

De staaldraad is haaks op de op de stelarm van de servo gezet en vastgezet door een U-vorm in de draad te zetten en dan overgeplooid na terug door de stelarm te schuiven:



De volhouder wint uiteindelijk...  Twee filmpjes van gemaakt: bovenkant en onderkant.

Nu een hele hoop manuele wisselaandrijvingen ombouwen (centraal gaatje in de aandrijfstand en het 'huisje' volledig open maken binnenin).

Groetjes, Peter


OlivierV

De aanhouder wint zeker, maar je filmpjes zijn niet zichtbaar, ofwel reageert de server enorm traag.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Geert

Citaat van: OlivierV op 30 augustus 2013, 16:20:18 PM
De aanhouder wint zeker, maar je filmpjes zijn niet zichtbaar, ofwel reageert de server enorm traag.

Bij mij geen probleem.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Steam.N

Filmpjes zijn hier perfect te zien.
Knap opgelost, Peter !

Heb je geen probleem om de servo op de juiste plaats te krijgen?
Hebben de gaten in de hoekijzers wat speling om wat te schuiven?
Hoeveel van die aandrijvingen moet je plaatsen?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

OlivierV

Werkt enkel in internet explorer blijkbaar, ofwel moet ik mijn VLC player eens updaten, want dat stel ik ook al meer dan een half jaar uit, waardoor het noch in Firefox, Chrome of Opera werkt.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Steam.N

Bij mij is het wél FireFox !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Filmpjes bekeken, maar ik ben niet overtuigd van een goede werking op langere termijn:
- ik zie op je "bovenkant"-filmpje dat de tong niet volledig aansluit tegen de rechte rail bij afdraaiend spoor
- de haakse ophanging in je servo kan op de duur wiebelen, en dan houdt het op

Wat ik je zou aanraden: plaats je servo een vijftal centimeter naast het spoor
Steldraad wordt dus haaks, en geleid door een messingbuisje
Afregelingmogelijkheid door je schroefjes in een sleuf te plaatsen, of je steldraad in twee delen met een kroonsteen-binnenstukje

Over de zichtbaar van de filmpjes: het is een avi - wordt niet noodzakelijk ondersteund door je viewer.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Hoi Peter,
ik heb de zelfde reserve als Gerolf voor jouw methode.
Op mijn baan heb ik op een viertal plekken ook servo besturing

Dit heb ik op bovenstaande wijze gedaan, zoals hier op een experimenteer opstelling.

Later (heb ik geen afbeeldingen van) heb ik de klemschroef op de servoarm verwijderd en aanweerskanten van het busje een veertje en aan de andere kant een stelbus.

Zoals de servo rechts op de foto.
Het grote voordeel van deze constructie is dat je de servo wat kunt laten doorlopen, plm 2mm, zodat de wisseltong altijd goed aansluit.
Geloof dat Gerolf dit ook bedoelt.

grt Piet.

PeterC

Mannen,

Bedankt voor de reacties en raad van servodeskundigen mag je niet in de wind slaan.  Terug naar de tekentafel en wat zitten prutsen:



Veertjes en stelringetjes heb ik niet liggen, dus een V(eertje) in de staaldraad geplooid.  De aandrijving werkt heel rustig en hier enkele gegevens:

Servo decoder instellingen:
Pulsen van 1.152ms tot 1.592ms.
Bewegingstijd 980ms.
Spanning tijdens rust: aan.
Pulsen tijdens rust: uit.


Servo decoder metingen:
ruststroom: 14mA
beweging: 110mA

Met pulsen tijdens de rust aan stijgt het rustverbruik van 14mA tot 60mA en blijft de servo ronken.


Citaat van: Gerolf op 31 augustus 2013, 11:33:39 AM
- ik zie op je "bovenkant"-filmpje dat de tong niet volledig aansluit tegen de rechte rail bij afdraaiend spoor

Gerolf: het zijn Marklin wissels en die zijn zo...   ::) ::) ::)




Citaat van: Steam.N op 30 augustus 2013, 19:59:51 PM
Heb je geen probleem om de servo op de juiste plaats te krijgen?
Hebben de gaten in de hoekijzers wat speling om wat te schuiven?
Hoeveel van die aandrijvingen moet je plaatsen?

Jean, om de servo uit te lijnen gebruik ik een simpel trukje: waar de draad in de wisselsteller komt boor ik eerst een klein gaatje (2.5mm) en langs de andere kant van de wissel (daar zit ook een plaats in voor een wisselsteller) boor ik eveneens een klein gaatje.  Door onder de tafel een lijn te trekken die beide gaatjes verbindt, heb ik een rechte die in het verlengde van de wisselsteller ligt.

De gaten in de hoekijzers zijn 6mm en de schoeven slechts 3.5mm.  Met een rondel ertussen regelruimte genoeg.

Om te beginnen heb ik voor het stukje baan waar ik nu mee bezig ben negen dergelijke aandrijvingen nodig.  Vandaar eerst mijn ge-experimenteer om een soepele/betrouwbare aandrijving te vinden.



Groetjes, Peter


Gerolf

Veel betere constructie  8)
Misschien je aansluiting met de servo nog iets dichter bij de as brengen (een gaatje of twee dichterbij): 
- meer uitslag van de arm, dus ook meer kracht, en meer afregel-precisie mogelijk
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Omdat ik mijn oog heb laten vallen op een lasergesneden tunnelportaal moest ik het sporenplan voor de muurdoorgang deels aanpassen (zodat ik het tunnelportaal er netjes rond kan bouwen).  Dat portaal komt er pas nadat dit deel van de baan klaar is.  Maar daar ben ik belange nog niet...


Vandaag mij wat flexibel opgesteld en voor het eerst met K-flex-rails gewerkt (op dit deel van de baan kan ik niet anders):





Gaat heel wat trager en vraagt veel meer aandacht dan C-rails leggen...

Iets bijgeleerd:
- rails niet goed vastzetten en je kan herbeginnen...
- als je rails op maat zijn gezaagd en dan zet je er een isolatieverbinding tussen, kan je opnieuw gaan zagen...
- elektrische verbinding tussen de flexrails en vaste rails is...  ...onbestaand (vooral de middengeleider)

Op de foto is het linker spoor klaar.  Voedingsaansluitingen aan de moduleovergang, voeding op de flexrail zelf en terugmelder op de flexrail.
De voedings- en terugmelddraad is met warme lijm vastgezet naast de kurkbedding.  Wordt misschien nog weggewerkt met ballast...




Onderaan op de foto zijn de moduleovergangen zichtbaar.  Dit deel van de baan komt langs de ene kant van de muur en moet stevig, betrouwbaar (maar wel nog loskoppelbaar) bevestigd worden aan aan module langs de andere kant van de muur.  Voor de vebinding tussen beide modules heb ik wat zitten denken voor een goedkope maar vooral betrouwbare oplossing:





Uit een oude dubbelzijdige printplaat heb puzzelstukjes gezaagd (met een handbeugelzaag - wel verschillende zaagjes verbruikt wegens de glasvezelversterkte printplaat). en als sandwich samengesteld (van boven naar onder: railplaat - meisje - vlak stuk - mannetje - vlak stuk).  De mannetjes en meisjes zijn gemerkt zodat ze onderling een koppeltje vormen en goed in elkaar passen  8) .

Het tegenstuk is het spiegelbeeld en een heel goeie passing door de schuine paspennen.

Op het bovenste stukje zijn na het aanbrengen van de nodige isolatievoegen beide railstaven gesoldeerd.  De middenleider is een stukje 1.5mm² koperdaad die een beetje is vlakgevijld.





Vandaag nog een lading PIC 16F684 toegekomen en nu kan ik mijn serie servodecoders eindelijk afwerken.

Groetjes, Peter


Sattrickske

Mooie overgang oplossing.  Maar gaat daar niet snel sleet op komen te zitten?  Want als ik het goed gezien heb, schuiven die stukjes in mekaar en worden ze tegen mekaar geklemd.  Ik vermoed wel dat je de modules niet constant uit mekaar gaat halen, dus op dat vlak zal het zeker en vast wel meevallen.

Je servo oplossing is ook niet mis.  Ik heb het anders opgelost (C-rail), de arm van de servo drijft rechtstreeks de wisselmechaniek aan.  Dit is enkel wat prul werk om via de software de uiterste posities in te stellen, maar eens dat gepiept is, werken de wissels zonder enige problemen.  Mijn oplossing heeft als voordeel dat de servo aan de wissel zelf vast zit, en als er dan een probleem moest zijn, licht ik de volledige wissel met servo en al uit de baan en kan ik 'm afzonderlijk nakijken en evt. herstellen of vervangen.
IK denk dat jouw oplossing wel een stuk makkelijker af te regelen valt; door het verenstaal heb je meer speelruimte.  Bij mij moet het perfect juist zitten, geen veer die een evt. onnauwkeurigheid kan opvangen.

Gerolf

Goeie vondst, die connector.
Robuust, heel wat contactoppervlak, ...  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw