Testbaantje

Gestart door PeterC, 03 oktober 2011, 20:25:15 PM

Gerolf

Omgekeerd geplaatste elco's (op de voeding) kan je vrij makkelijk detecteren: Het stroomverbruik van je printje gaat enorm de hoogte in.
Daarom test ik elk printje eerst met alleen de passieve componenten er op: Labvoeding gebruiken en stroomverbruik bekijken  ;)

@Peter: comfortabel ding, maar ik zou het iets hoger plaatsen, zodat je minder met gestrekte armen moet werken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

#121
Eén meter dertig breedte is toch een beetje van het goede teveel: onmogelijk om op een gemakkelijke manier aan de baan te werken...  Gelukkig is Michiel flexibeler dan ik:



De testbaan verhuist naar een andere zolder (hopelijk binnenkort - zo komt er ruimte vrij voor een scenerybaan).  Voor die verhuis - en voor het behoud van de testbaan - is een aansluitstuk nodig met een vrij uitgebreide wisselstraat.  Die wisselstraat wordt onbegonnen werk op die breedte van 130 cm.

In een vrij weekend wat met ons meubilair zitten spelen in de keuken en Michiel en ik konden ons nog vrij gemakkelijk bewegen in een 'vrij-beweeglijke-kont-ruimte' van 30 cm.  Voor dat doel de laatste tafel (75 cm breed) verkleind naar 55 cm zodat er nog 30 cm ruimte blijft tussen de eigenlijke testbaan en de voorziene wisselstraat.  Om gemakkelijker (en minder pijnlijk) de hoek te passeren deze meteen ook afgerond:



Een schetsje waar ik (we) naar toe wil(len):



1: enkelspoor - in beide richtingen bereden (door-de-muur-tunnel)
2: enkelspoor - in beide richtingen bereden (door-de-muur-tunnel)
3: dubbelspoor links rijdend (Michiel)
4: dubbelspoor links rijdend (Michiel)
5: mogelijke uitbreiding (lift van 800 mm naar 1400 mm hoogte?) enkelspoor - in beide richtingen bereden.

Op de testbaan zelf blijft het rechts rijden behouden.

[Edit] spelingsvauten verbedert (moet toch echt soms nadenken  :o :o :o)
Groetjes, Peter


Steam.N

Onbetaalbaar, zo'n gelukzalige glimlach !
En begrijpelijk, als je mag meesleutelen aan zo'n testbaantje (en soms DE man bent die de problemen aanpakt).
Goed bezig, Peter  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Deze namiddag een paar latjes aan elkaar gevezen en een plankje erop.  Servohoudertje gemaakt en tijd om te testen:





Om de staaldraad (0.8mm) toch iets te geleiden deze door een messingbuisje gevoerd (2mm buiten, 1mm binnendiameter) en dat buisje op een stukje printplaat gesoldeerd:



De aandrijving van de wissel is een eenvoudige handsteller die onderaan is open gemaakt en in de wisselsteller zelf een gaatje van 1mm geboord:




De eerste resultaten zijn bevredigend!

Groetjes, Peter


Sattrickske

Ziet er cool uit!
Dat probleem met de breedte van de baan heb ik ook (1m75) en één kant zit ook tegen het dak.  Ik heb ervoor gezorgd dat ik met 2 rijen modules m'n hele baan kan opbouwen (en relatief snel weer kan afbreken).

PeterC

Die ene kant die tegen het dak zit, hoort binnen afzienbare tijd tot het verleden.

Dit is de toestand van het baantje nu:



en tijdens de vakantie hoop ik die gans te kunnen verhuizen naar de aanpalende zolder en moet het dan dit worden:



De grote keerlus is reeds klaar (alle wissel van sturing voorzien en de nodige terugmelders geplaatst).  De tafel voor het stationnetje is ook reeds klaar, alleen nog geen electro.  Het gedeelte met de wissels en de 'hosentraeger' ben ik deze namiddag aan begonnen.

De grijze onderkant is de totaal beschikbare ruimte (links boven zijn er twee deuren - de inham rechts is een schouw).


Groetjes, Peter


Metpetergaathetbeter

Peter, al eens gedacht aan een G-vorm in spiegelbeeld, zou ook kunnen niet ?

Groeten Peter ;)

conducteur

Degradeer je testbaantje tot schaduwstation en gebruik de ruimte erboven om iets mooi te maken.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Citaat van: conducteur op 09 mei 2013, 20:43:51 PM
Degradeer je testbaantje tot schaduwstation en gebruik de ruimte erboven om iets mooi te maken.

Degraderen vind ik een iets te zwaar woord  :)  Naar boven ga ik (voorlopig nog) niet gaan.  Alhoewel er al een 'tunnel' in de muur is op 1400 mm hoogte (de testbaan is op 800 mm).

De ruimte achter de twee tunneltjes is ook nog eens 16m² en daar wil ik een 'baantje' bouwen (met scenery!).  De testbaan blijft behouden en zo kunnen we rijden (en vooral techniek testen).


Groetjes, Peter


PeterC

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 09 mei 2013, 20:39:43 PM
Peter, al eens gedacht aan een G-vorm in spiegelbeeld, zou ook kunnen niet ?

Groeten Peter ;)

Zou ik ook kunnen maar vooraan moet ik terug rekening houden met een schuin dak.
Groetjes, Peter


OlivierV

Peter, zou het langs de ene zijde niet handiger zijn om langs de muur te werken in modules van 60 cm breed, enkel in de bochten wat breder en op de keerpunten uiteraard ook zodat er mooie grote bogen kunnen gelegd worden.

Ik las vandaag ook nog iets over een druppelprincipe, waarbij je je baan zodanig maakt dat er een spoor in een druppel door de beschikbare ruimte loopt.

Je doet natuurlijk wat je zelf goed vindt. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Sattrickske

Ik vind het wel iets hebben.  Er zijn genoeg keermogelijkheden, dus veel variatie mogelijk.  Enkel het gedeelte rechtsonder vind ik maar niks: veel ruimte en weinig beweging mogelijk, tenzij je hier voor veel scenery gaat natuurlijk.

Een paar suggesties misschien:
1) Ik zou persoonlijk rechtsboven (vlak voor de tunnels) wel een derde spoor bijleggen, want dat stukje gaat de 'bottleneck' zijn van je baan zo te zien.
2) De kruising naar je middelste module lijkt mij overbodig, vlak voor je tunnels kan je al kruisen.
3) Eventueel probeer om rondje te maken in de middelste module (lijkt mij wel krap te worden)
4) Opletten met bochten R1 (C-rails), langere wagons gaan serieus naar binnen uitslaan.

PeterC

Citaat van: OlivierV op 09 mei 2013, 22:27:18 PM
Peter, zou het langs de ene zijde niet handiger zijn om langs de muur te werken in modules van 60 cm breed, enkel in de bochten wat breder en op de keerpunten uiteraard ook zodat er mooie grote bogen kunnen gelegd worden.

Olivier, in de andere ruimte waar er wel een baan met scenery komt, ga ik zo werken.  60 cm is op sommige plekken veel te breed.  Waar de opening in de muur is (voor de tunnels), is de breedte tussen de muur en een kast slechts 66 cm.  Het stuk baan dat daar moet komen heb ik op 40 cm breedte gerekend.  Iets verder versmallend naar slechts 20 cm breed om een schouw te kunnen passeren.

Op de tekening hieronder zijn 6 en 7 twee sporen die elk in beide richtingen worden bereden.  De sporen komen reeds uit de tunnels met een hoogteverschil van 25 mm.  Dat hoogteverschil stijgt enkele meter verderop tot 80 mm waar het linker spoor onder een brug van het rechterspoor doorgaat.






Citaat van: Sattrickske op 09 mei 2013, 23:06:14 PM
...Enkel het gedeelte rechtsonder vind ik maar niks: veel ruimte en weinig beweging mogelijk, tenzij je hier voor veel scenery gaat natuurlijk.

Patrick, zoals in het begin van dit draadje al gemeld:
Scenery: nihil.
Realistisch: nihil.

Het is een tafel die geen nut had en ik wil eens experimenteren met een omloopspoor en ontkoppelingsrails.  De tafel is berekend op een keerlus.
Die plek waar de tafel staat is in feite voorzien voor een soort lift om van niveau 800 mm naar niveau 1400 mm te gaan.  Ik heb deze week gezien dat er op het forum hier iemand mee bezig is en ik ga zijn resultaten afwachten  ;)



Citaat van: Sattrickske op 09 mei 2013, 23:06:14 PM
1) Ik zou persoonlijk rechtsboven (vlak voor de tunnels) wel een derde spoor bijleggen, want dat stukje gaat de 'bottleneck' zijn van je baan zo te zien.

Sowieso een bottleneck.  Emulaties in Koploper vallen echter goed mee.  Het geheel wordt geen druk bereden baan en het gedeelte met de 9 wissels wordt als één grote wisselstraat beschouwd.



Citaat van: Sattrickske op 09 mei 2013, 23:06:14 PM
2) De kruising naar je middelste module lijkt mij overbodig, vlak voor je tunnels kan je al kruisen.

Daar kan ik niet anders: zelfs als ik de twee kruisingen vervang door Engelse wissels (wat ik liever niet doe wegens slechte ervaring), kan ik nog niet rijden zoals ik wil:



Een woordje uitleg:
1 en 2: links rijdend richting 3-voudige keerlus
3: in beide richtingen bereden spoor richting toekomstige lift (nu statonspoortje)
4 en 5: rechts rijdens richting eigenlijk testbaantje
6: in beide richtingen bereden spoor niveau 0
7: in beide richtingen bereden spoor niveau +25 mm

Om het niveauverschil tussen 6 en 7 te overbruggen op die korte afstand, wordt de ganse wisselstraat 12 mm hoger gelegd dan de rest van de testbaan.  Richting 6 daal ik dan 12 mm en richting 7 stijg ik dan 13 mm.  De stijgings- dalingspercentages liggen dan rond de 2,5%.

Om van 1 (links rijdend) naar 7 (beide richtingen bereden) te geraken, kom ik er niet zonder die 'hosentraeger'.  Omgekeerd ook niet, alhoewel een overloopwissel zou volstaan.


Citaat van: Sattrickske op 09 mei 2013, 23:06:14 PM
3) Eventueel probeer om rondje te maken in de middelste module (lijkt mij wel krap te worden)

In het bestaande sporenplan niet mogelijk (toch niet volgens Wintrack).



Citaat van: Sattrickske op 09 mei 2013, 23:06:14 PM
4) Opletten met bochten R1 (C-rails), langere wagons gaan serieus naar binnen uitslaan.

Met korte slepen en wagens rijden ;)


Commentaar en/of opmerkingen: Shoot!

Groetjes, Peter


Sattrickske

OK, nu kan ik je volgen.
Met de bijkomende uitleg heb je inderdaad niet veel meer keuze.  En snap ik de '2e' kruising, gaat niet anders omdat je links rijdt; had je rechts gereden dan had het gewerkt met engelse wissels.  Maar die wil je dus niet, ik snap je keuze.  Ik heb een 3-tal van die ondingen in C-rail en heb ze allemaal moeten bijstellen/corrigeren.

PeterC

Toch nog even zitten kauwen en sjieken op de opmerkingen/aanbevelingen die hier werden gegeven.

Peter's opmerking (Metpetergaathetbeter) ivm de gespiegelde 'G': vraagt wat meer sporen en wat meer ruimte.  Deze namiddag de zolder "ontdaan" van alle overbodige stockage (verhuisploeg ingezet naar een ander gedeelte van de zolder) en Michiels baan (lus) de ander kant gezet.  Veel meer ademruimte!  Een hoop C-rails moeten er wel nog bijkomen.

Kom ik zo bij Ollivier's idee (OlivierV): modules van 60 cm breed.  40 cm zal op de meeste plaatsen volstaan om de rondgang te maken naar de 'G'.  Ruime bochten (24430 en 24530 horen tot de mogelijkheden).  Het Veluxraam blijft vrij om...

Door Patrick's bottleneck (Sattrickske) had ik wel de meeste kopzorgen...  Zitten tekenen, ontwerpen en uiteindelijk railtjes gaan leggen (gelukkig heb ik een 'voorraadje' rails liggen en heb ik nog enkele schragen en planken) om de mogelijkheden op de beschikbare oppervlakte te 'zien'.

Een extra spoor was nodig.  De hoofdlijn (dubbelsporig) heb ik deels losgekoppeld van de drie enkelsporige zijlijnen.  Verkeer kan nu in beide richtingen op het hoofdspoor gelijktijdig met verkeer op één van de zijlijnen.  Alleen wanneer verkeer van het hoofdspoor naar een zijlijn moet (of omgekeerd) is de volledige wisselstraat bezet.

Het doel was om geen Engelse wissels te gebruiken.  Met negen 'normale' wissels en twee kruisingen ben ik eruit gekomen (en dit op de beschikbare oppervlakte en rekening houdend dat de twee 'noordelijke' zijlijnen een hoogteverschil van 25mm hebben):



Opmerkingen?  Commentaar?  Graag!
Groetjes, Peter