Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Testbaantje

Gestart door PeterC, 03 oktober 2011, 20:25:15 PM

PeterC

Na heel wat tekenwerk...  Na heel wat 'onmogelijke' sporenplannen te maken (plannen die niet realiseerbaar waren) eindelijk een ontwerp waar ik mij 'meester' over zie:



Haalbaarheid van het project?  Volgens mij 100%
Scenery: nihil.
Realistisch: nihil.
Uitbreidingsmogelijkheden: 100%

Ik heb bewust voor een 'module' aanpak gekozen.  Alles kan dan nog; wijzigingen zijn (vrij goedkoop) te realiseren.

Een testbaantje waar ik hoop 'ervaring' mee op te doen.  Gemakkelijk te bouwen, betaalbaar (heb me bijna een breuk verschoten van wat hout tegenwoordig kost...).  Akkoord van 'vrouwlief' (dozen en boxen die nu op de zolder staan, kunnen onder de baan geplaatst worden).

De rails heb ik al, nu enkel nog de modules maken.

Zowel de wissel op de linkse als die op de rechtse module hebben hun nut en zijn voorzien voor (eventuele toekomstige) uitbreidingen (gat in de muur maken en dan nog 16m? ter beschikking).

Ik zou het graag eenvoudig willen aansturen.  Om te beginnen met wisselspoelen en S88 terugmeldmodules rechtstreeks op de IB (via LocoNet naar de PC).  Na de nodige ervaring zou ik graag per module een LocoNet aansluiting hebben (voor de S88), een 5V voeding (voor servodecoders voor de wissels) en de nodige decoders voor seinen.

In het verleden ben ik (al veel te vaak) aan 'grote' projecten begonnen maar die telkens strandden.  Ik hoop met dit 'bescheiden' projectje eindelijk eens een lokje te laten rijden...

A project is born...
Groetjes, Peter


Michiel

Peter, dat is een sublieme aanpak! Gewoon pragmatisch de schouders eronder en gaan me die banaan.

En ik denk dat je je niet hoeft te bekommeren om die uitbreidingsspoortjes. Je zal langzaam aan groeien in wat je kan, wat je wilt en waar je later naartoe wilt werken. Eenmaal je dit baantje onder de knie hebt, zal je spontaan kiezen voor een totaal nieuw project, een totaalconcept.

Succes en vooral veel plezier met het ontdekkingsavontuur! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterC

Michiel, bedankt voor de steun!
E?n zaak wil ik nu al kwijt: op ??n van de de (mogelijke) uitbreidingen zal een brug komen met in het midden een Preisertje: Aartsengel St Michael (wel voor mijn zoontje met dezelfde (mooie) naam als jij [;)] )
Groetjes, Peter


swarol

ziet er een deftig plan uit peter

zoals iedereen ondertussen wel weet, ben ik nog een groentje [xx(],

nu zie ik veel wissels in de bochten liggen,

weet niet of het waar is, maar mij hebben ze altijd afgeraden om wissels in bochten te leggen,

of toch zoveel mogelijk te vermijden wegens ontsporing gevaar,

hopelijk kunnen de meesters hier meer klaarheid rond geven, 't is maar voor in de toekomst problemen te voorkomen [;)]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door swarol

ziet er een deftig plan uit peter

zoals iedereen ondertussen wel weet, ben ik nog een groentje [xx(],

nu zie ik veel wissels in de bochten liggen,

weet niet of het waar is, maar mij hebben ze altijd afgeraden om wissels in bochten te leggen,

of toch zoveel mogelijk te vermijden wegens ontsporing gevaar,

hopelijk kunnen de meesters hier meer klaarheid rond geven, 't is maar voor in de toekomst problemen te voorkomen [;)]



Er staat toch uitleg over dit onderwerp in de recente MSM ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Peter

Prachtig.
Ik denk dat velen onder ons begonnen zijn (ik in elk geval) met een ovaal met wat wissels. Het is ideaal om ervaringen op te doen, en het grote voordeel is dat je vrij vlug kan rijden met je lok(s)

@Tothepoint: nee hoor, dat van die wissels is niet waar. Alleen is het aan te raden geen wissels met een te korte boogstraal te gebruiken
Met vriendelijke groeten
Peter

swarol

citaat:
Alleen is het aan te raden geen wissels met een te korte boogstraal te gebruiken


thx peter

heb spijtig genoeg nog geen msm, mms later
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

PeterC

Inderdaad veel wissels in de bochten maar dit om verschillende redenen: ten eerste: ik heb ze liggen [;)] en als belangrijkste reden: ik wil die rechte sporen (de voorziene 1800mm) ook recht en wisselvrij houden.  Ik moet een sleep van maximum 1200mm kunnen 'parkeren'.  Die extra 600mm is voor een eventuele toekomstige uitbreiding (straks meer daarover).

Op die 1800mm kan ik gemakkelijk mijn langste sleep zetten (met overschot).  Wanneer ik mijn terugmeldblokken ga maken, kan ik zelfs voorzien dat er twee korte slepen na elkaar kunnen wachten.  Op de bovenste 2 sporen is het de bedoeling dat er dubbel gereden wordt.  Het onderste spoor enkel en in beide richtingen zodat ik nog 2 opstelsporen over houd (in de lengte nog op te delen in twee delen).  Het bovenste van die twee opstelsporen kan ik voor wat experimenteerwerk gebruiken...

Het is zoals de titel al zegt een 'testbaantje'...  Maar ik moet toch in mijn achterhoofd houden dat bij (eventuele) uitbreidingen het niet volledig 'nutteloos' mag zijn.  Om een schaduwstation op te bouwen waar slepen van 1200mm moeten wachten, is de plaats te klein (vooral voor de wisselstraten).  Maar ik kijk al een tijdje mijn ogen uit m'n hoofd naar volgende oplossing (hier ook al 'ergens' in ??n of ander draadje gepost):
http://www.siebers.org/Siebwalde/index.html (kijk naar het filmpje).

Met ladenlagers van 500 mm kan ik een negental sporen naast elkaar leggen en op een lengte van 1500mm heb ik nog wat 'veiligheids' reserve.  Die overige 300 mm kunnen dan dienen voor de 'aansluitbrugjes' naar de roltafel.  In m'n gedachte al uitgewerkt; of het praktisch haalbaar is, betwijfel ik (motorsturing, exacte positionering, zuiver parallel lopen, servosturing voor de 'brugjes', ...)...

Eerst de tekening van de tafels en de berekening van het hout...
Groetjes, Peter


swarol

in elk geval vind ik het idee goed, [:D] de mening van een leek natuurlijk [:D], de tafel is 3m30 als ik goed reken, staat die tegen de muur of los,

want uit uw draadje heb ik al veel geleerd, vb rekenschap houden lengte sleep, waar je als leek in het begin geen oog voor hebt,

het filmpje is wel iets anders en apart, niet direct mijn ding, voelt nogal onecht aan, maar smaken verschillen en ieder zijn ding.
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

doomslu

citaat:
Geplaatst door swarol

...
het filmpje is wel iets anders en apart, niet direct mijn ding, voelt nogal onecht aan, maar smaken verschillen en ieder zijn ding.

Klopt. Het is ook niet de bedoeling dat dergelijk systeem zichtbaar is voor de toeschouwer. Het is een plaatsbesparend element in een schaduwstation. Wissels nemen namelijk veel plaats in! [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

swarol

citaat:
Wissels nemen namelijk veel plaats in!


luc die schuif (zal het maar zo noemen) neemt zo te zien ook wel wat plaats in volgens ik kan zien op het filmpje [;)],

ook als je de treintjes zie rijden (zonder sleep) en dan een voor een hun beurt afwachten, komt na mijn in zicht nogal star-trek achtig over... maar daar jullie al meer hebben gezien dan ik over dit

denk ik wel verborgen dat het een speciaal effect geeft, zie het centraal station A'pen al schuiven naar de keizerlei....
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

PeterC

citaat:
Geplaatst door doomslu

Het is een plaatsbesparend element in een schaduwstation. Wissels nemen namelijk veel plaats in! [;)]



Swa, vlug even een tekening gemaakt om ??n en ander duidelijk te maken:



Voor dezelfde nuttige lengte heb ik met wissels wel 170cm meer ruimte nodig!  En dan heb ik nog niets gezegd over de kostprijs van de 16 wissels met elk hun eigen aansturing [|)]
Groetjes, Peter


swarol

als het over de kostprijs gaat denk ik wel dat zo een schuif voordeliger is, zeker als ge de handigheid en de now-how hebt...

16 (roco) wissels zonder aandrijving aan 20 euro = 320 euro (slik)

daarom vind ik een proggamma als wintrack wel goed, je zet de prijzen van sporen enz in het programma, en je kan zien bij een ontwerp wat het u gaat kosten (want bugget in 't oog houden vind ik toch ook belangrijk)

daarom vind ik de tip van gerolf zeker goed als het over sporen gaat, om daarin niet te overdrijven [;)]

in mijn geval is een schaduwstation altijd zichtbaar [;)]

in elk geval vind ik uw ontwerp niet slecht
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

PeterC

Na de berekening van de hoeveelheid hout deze namiddag opnieuw beginnen rekenen na enkele hints van Jean (SteamN) (waarmee ik deze voormiddag een heel gezellige 'babbel' heb mee gehad [;)]).  De middelste 'module' kreeg ik in zijn geheel niet door mijn deur - dus opdelen.

Rood-wit lint voorzien (het hout zal heel wat uit mijn koffer steken) en morgen afhalen.

De schrijnwerkerij klaarzetten voor volgende week (veel vrije tijd als vrouwlief...).
Groetjes, Peter


Steam.N

Hoi, Peter.
Het was inderdaad een leuke, maar vooral een leerrijke babbel .
Je mag in de toekomst nog heel wat vraagjes verwachten [;)]
Succes met je schrijnwerkerij [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }