Het verhaal van een Peco (N) wisselaandrijving

Gestart door Michiel, 16 september 2011, 11:03:30 AM

Michiel

#45
Je uitleg over het systeem om de tongen goed aan te drukken moet ik nog eens aandachtig doorlezen, maar dat zal morgen zijn. [8)]

Met alle uitspattingen en varaties op het thema, dekt de titel van het draadje al een tijdje niet meer echt de lading, maar de uitgangspunten zijn nog wel re?el. En als ik dan uiteindelijk die aandrijving heb, zijn we mogelijk weer bij het begin: goedkoop zelf makkelijk een aandrijving maken... en de cirkel is rond. [:D]

Als je alle varianten van wisselmotoren in N, inclusief benodigde sturing, op een rijtje zet en de kosten ervan uitrekend, hoop ik toch hier een goedkope oplossing te kunnen voorstellen. Maar zover is het nog niet. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#46
Staaldraad van 0.5 of 0.6 veert nog wat beter, en blijft sterk genoeg [;)]
Ook "bovengronds" zou ik geen 1mm gebruiken: iets te opvallend !

... en het blijft nog een goedkope oplossing, zeker als je vergelijkt met schildpadjes (Turtoises)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#47
Ik gebruik hier die 1mm staaldraad, omdat het gat in de tongenbalk ook ongeveer 1 mm is, en de veer in de wissel vrij sterk is. Zo is de speling niet te groot, en de "klik" niet te hevig. Maar ik zou ook kunnen kiezen voor een dunnere staaldraad, en een dikker busje op het uiteinde persen. Maar of een staaldraad van 0.5mm nog dat koppel kan overbrengen zonder al te veel doorveren, dat moet ik eens uitproberen.

Nu, 1mm draad valt vooral op omdat dit een macro-opname is, en de kleur erg contrasteert. Eenmaal ik het wat heb ingekleed (ik moet eens uitzoeken hoe men vroeger trekkabels aan wissels aansloot bij de Belgische Staatspoorwegen, wat dat in een "doosje"), zou het bijna onzichtbaar moeten zijn.

Bedankt voor de feedback. Ik kan vanavond verder experimenteren.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

#48
Hemeltje lief wat een constructies.
Niks mis mee waarschijnlijk maar duur en veel werk.
Plaats toch een spiegelbol motor en vooral maak het niet te ingewikkeld.
wim

Michiel

#49
[:D]

Ik geef toe, ik heb een lange omweg gemaakt, met vrij ingewikkelde constructies. Maar de finale versie met 1 stukje verenstaaldraad en een servo zou toch niet al te ingewikkeld moeten zijn. En het maakt niet uit of ik een spiegelbolmotor, of een servomotor moet bevestigen.

Maar wat doe ik met 150 spiegelbollen zonder motor? [:D]

edit: titel van het draadje werd aangepast
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#50
citaat:
Geplaatst door Michiel

... Maar wat doe ik met 150 spiegelbollen zonder motor? ...

Maak een goedkope, draadloze verbinding:
Stuur een laserstraaltje naar ??n van de spiegelbollen, en na 150 botsen komt die bij de ontvanger aan !
GEEN draadjes meer ! [:D]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ysbeer

#51
citaat:
Geplaatst door Michiel

Maar wat doe ik met 150 spiegelbollen zonder motor? [:D]

edit: titel van het draadje werd aangepast



Daar is dan het voordeel.
Bij de motor krijg je geen bol,alleen de motor.
wim

ToThePoint

#52
Waarschijnlijk niet gelezen dat u 150 stuks nodig had.
Zou er in de afbraak (2de hands) eigenlijk wel zoveel spiegelbol motors voorradig zijn ?
Dan maar aanvullen met nieuwe exemplaren ?
Kan u de verkoper misschien melden dat u een disco bol gaat maken.

Ik leg wissels om met enkel een veerstalen draad op een servo.
De staaldraad is gevlochten door een servoarm zodat die geen kant op kan.
De draad is uiteraard veel langer en is onder de tafel gemonteerd.
Doordat de draad langer is kan de wisseltong ook terugveren als die open geduwd wordt.
En bovendien is het omleggen niet kritisch.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ysbeer

#53
citaat:
Geplaatst door ToThePoint
Zou er in de afbraak (2de hands) eigenlijk wel zoveel spiegelbol motors voorradig zijn ?
Dan maar aanvullen met nieuwe exemplaren ?
Kan u de verkoper misschien melden dat u een disco bol gaat maken.



Wat is dat nu weer voor onzinnig ge....t
Wie heeft het hier over afbraak.
Als iemand iets aan of op te merken heeft, accoord.
Maar wel zinnig een geen klets a.u.b


rechts onder 4.50

http://www.licht-geluid.nl/shop/c-186-spiegelbol-motoren.aspx

wim

Michiel

#54
Hoi Wim,

ik had ze ondertussen ook al gevonden. [;)] Wat voor motoren zitten daar in? DC? En dan gewoon spanning ompolen om van riching te veranderen? En, heb je een systeem voor de eindstanden? Schakelaars of op tijd (elektronisch)? Ik ben toch wel benieuwd naar de manier waarop deze motoren als wisselaandrijving worden aangestuurd.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#55
Ik heb ooit een uitgebreide versie van een spiegelbol-wisselmotor in MSM gezet. Een samenvatting: http://meb.gerolf.be/sturing/station/nwissels.htm

DC 3Volt, google maar eens op spiegelbol binnen ons forum, dan vind je foto's en uitleg van eenvoudige versies.
... maar gezien de lage prijs van servo's tegenwoordig, zou ik ook twijfelen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#56
Hmmm... ik heb je bouwverslag eens doorgenomen, en eerlijk gezegd, een servo met een stukje staaldraad is een stuk eenvoudiger en ik vermoed (ik heb de kosten niet uitgerekend maar schat zo maar) een stuk goedkoper. [:I]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#57
Ik kwam (toen) op ongeveer 8 Euro aan onderdelen. Servo's zijn inderdaad goedkoper geworden [:I] [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#58
8 euro is inderdaad niet veel! [8D] Inclusief decoder zal de servo-versie duurder uitkomen. Een servo is al 3 tot 5 euro, en per kanaal kost een decoder ongeveer 5 euro, een schakelaar voor het puntstuk (0,80 euro) . Tel daar staaldraad en lusterklemmen bij en mijn prijs ligt duidelijk hoger dan jouw 8 euro!

Maar de eenvoud van bouwen en compactheid (voor N) is ook een argument. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

#59
citaat:
Geplaatst door Michiel

Hoi Wim,

ik had ze ondertussen ook al gevonden. [;)] Wat voor motoren zitten daar in? DC? En dan gewoon spanning ompolen om van riching te veranderen? En, heb je een systeem voor de eindstanden? Schakelaars of op tijd (elektronisch)? Ik ben toch wel benieuwd naar de manier waarop deze motoren als wisselaandrijving worden aangestuurd.



Het is een DC motor.
Afschakelen is niet nodig,de motor mag geblokkeert blijven staan en wordt dan absoluut niet warm .
De stroom die hij trekt op 1.5 volt is maximaal 20 mA.
Absoluut geruisloos en 2 schroeven als slag begrenzer, klaar
Het relais (1.90 bij conrad)kan ook het hartstuk (puntstuk)schakelen.



http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=13233&whichpage=1


wim