Het verhaal van een Peco (N) wisselaandrijving

Gestart door Michiel, 16 september 2011, 11:03:30 AM

Huugooke

#30
50X50X75mm is niet niks in N, inderdaad: maar wat een voordelen.
En de prijs is ook niet niks natuurlijk.
http://www.circuitron.com/index_files/Tortoise.htm
hoeveel van die dingen had je nodig?

Michiel

#31
150?... ongeveer. [:I] (ik heb ze nog niet geteld)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#32
150 schildpadjes - da's een klein fortuin, ja. Dan loont het de moeite zelf iets te fabrieken [^]
Voor zover ik je ontwerp door heb, vrees ik een beetje voor je hefboom, namelijk dat hij te weinig "slag" zal hebben voor je wisseltongen.
Hoeveel (tienden) millimeter moet je omzetten?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

#33
Michiel,
Heb je al eens nagedacht over telefoonrelais?
Groet van Frank

Michiel

#34
Hoi Gerolf en Frank,

De slag is voldoende. De wisseltongen gaan maar 1mm heen en weer. De stang heeft een slag van ongeveer 15mm op een afstand van 35mm van het draaipunt, perfect voor een servo lijkt me. Met de hand gaat het vrij goed, maar toch niet zo vlot als ik had gehoopt. Waarschijnlijk ligt dat een de vrij knullige uitvoering. Maar eenmaal het principe werkt, kan ik aan de betrouwbaarheid van montage, en repetiviteit van fabrikage werken.

Ik heb eigenlijk nooit de telefoonrelais overwogen. Ik ging er onmiddellijk van uit dat het vermogen nodig om een Peco wissel om te zetten vrij groot is, en als dan de helft van alle wissels in aangetrokken stand staan, dat dan de totaalstroom aardig kan oplopen. Het probleem met oa geheugendraad.


(het ziet er niet uit, ik weet het, maar het werkt... moeizaam)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#35
...en nu ik dit gedrocht op foto zie, heb ik plots een ingeving! Hetzelfde principe, maar tig keer eenvoudiger... Wacht! Ik kom terug..
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#36


Nieuw is het niet, maar er zijn zo van die dingen die zo evident zijn, dat je er niet aan denkt. Principe is een verenstaaldraad gebogen als een haakje dat de wisseltongen meeneemt. De draad wordt door een gat naar onder door gestoken, en daar wordt ie weer haaks geplooid. Super eenvoudig, met een servo op steuntjes en klaar!

Maar dit systeem heeft ook nog een paar negative kantjes waar ik nog een oplossing voor ga zoeken. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Frank_N

#37
Of telefoonrelais je Peco's kunnen schakelen weet ik dan weer niet.
Wat me wel bekent is dat er toch bij de Eindhovense EMV destijds hele (zelgebouwde) wissels geschakeld werden met die dingen.
Het voordeel is dan, dat je met dezelfde relais het (gemetaliseerd)hartstuk kunt ompolen.
Groet van Frank

Steam.N

#38
Ziet er inderdaad een heel stuk eenvoudiger uit, Michiel!
Toch enkele vraagjes :

Gaat die ligger niet een beetje wringen?
Benieuwd hoe je de positionering en uiterste standen van de servo gaat regelen ...

Geraak je met deze oplossing van het vervelende geklik af?
Gaat de hele beweging zachtjes, of springt de tong plots naar de andere uiterste stand?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#39
Ik zou die stang door je "rijvloer" in elk geval door een buisje steken, om je centrale punt stabiel te houden.
Door de gaatjes in je bielzen een beetje uit te vijlen in rijrichting, zal de boel niet wringen (een antwoord op Jean's bezorgdheid)
En nog voor Jean: een servo kan je ook traag omzetten [;)]
tyelefoonrelais zou ik niet gebruiken. Ik heb het ook geprobeerd, maar ben overgestapt op spiegelbolmototrjes. Servo's zijn zeker een goed alternatief, maar ook hier ga je nog een schakelaar moeten ompolen voor je puntstuk, en eventuele terugmelding.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

#40
D'n Michiel heeft het wel over 150 wissels, ofzo, Gerolf als ik het goed snap [:I]
Groet van Frank

Michiel

#41
Met een staaldraad van 1mm blijkt er voldoende speling opdat de tongenbalk niet verbogen wordt. Het heen en weer gaan van de tongen gaat gepaard met een zacht klik, geen luide klap zoals met magneetaandrijvingen. Het begin van de beweging gaat rustig, maar van zodra de veer overneemt bij het tweede deel van de beweging, gaan de tongen met een hoorbaar doffe klik tegen de rail slaan. Persoonlijk vind ik dat helemaal niet erg.

Wat me meer stoort is dat eenmaal de beide kanten gebogen zijn, de wissel vast ligt, en de stang niet meer verwijderd kan worden. De gevolgen hiervan moet ik nog opvangen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#42
citaat:
Geplaatst door Michiel
Wat me meer stoort is dat eenmaal de beide kanten gebogen zijn, de wissel vast ligt, en de stang niet meer verwijderd kan worden. De gevolgen hiervan moet ik nog opvangen.
In plaats van die knik onder je baan: stang laten doorlopen, en er een dwarse stang op schroeven (bvb gesoldeerd aan het metalen deel van een kroonsteentje)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#43
Daar zat ik ook aan te denken, maar ik moet eens proberen of de klem (kroonsteentje) de torsiekracht kan overbrengen.

edit: ik heb het geprobeerd, en dat gaat zonder probleem. Goeie tip, Gerolf! [^]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#44
Dat lost het positioneringsprobleem onder de tafel op!
@Gerolf: dat die servootjes traag kunnen had ik door [;)]
Ik dacht alleen aan het punt waar de veer overneemt.  Dat heeft Michiel net bevestigd.
Als je nu aan de onderkant van de tafel een verende aansturing kunt maken aan het staafje dat door de tafel gaat, kun je de peco veer er uit laten.
Door de servo verder te laten uitwijken dan nodig voor de tongen, garandeer je de stabiliteit van de tongstanden ....
En dan heb je over de hele uitwijking een geleidelijke beweging, en geen geluid ...

Je kunt dit bekomen, door aan het kroontje waarvan Gerolf sprak twee parallelle verende staafjes te solderen, en tussen beide het roterend uiteinde van de servoarm te laten bewegen.  Als de servo te ver draait, veert ??n van de parallelle staafjes wat mee, waardoor de tongen gord aangedrukt worden ...
(Wat complexe uitleg?)

Waar ik nu aan denk:  klopt de titel van het draadje nog?
"goedkoop ...":  hoeveel kost de servo + aansturing tov een peco of seep motortje?
Je lost wel het geluidsprobleem grotendeels op ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }