Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Het verhaal van een Peco (N) wisselaandrijving

Gestart door Michiel, 16 september 2011, 11:03:30 AM

Michiel

#15
@Gerolf, Coreldraw is nu ge?nstalleerd op mijn computer. Wanneer de kinderen me wat tijd gunnen, dan kan ik me er eens rustig in verdiepen.

@Ronald, bedankt voor de links. Ik heb die ook al lang in mijn bookmark staan. Uiterst interessant, maar zoals als eerder geschreven, ik ga de wissels niet ombouwen, maar gebruiken zoals ze zijn om erger te voorkomen.

In verband met een eventuele korte kortsluiting omdat de wielflenzen even de openstaande tong aanraken, is de truuk met de autolamp natuurlijk ideaal. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

wdn

#16
Hoeveel servo kracht is nodig om een peco wissel om te schakelen?
Volgens mij mogen de straffe veren uit de wissel worden verwijderd:
- bij externe afwijking gaat een servo terug naar de initi?le positie, anders is het geen servo
Misschien trap ik een open deur in:
Servo's zijn voor een prikje te verkrijgen bij Hobbyking (HongKong).
Indien het pakje niet te groot/zwaar is heb je veel kans om te ontsnappen aan BTW & invoerrechten.
Wim

Michiel

#17
Hallo Wim,

De Peco wissels hebben inderdaad een klik-veer om de tongen goed tegen het de aanliggende rail te duwen. Peco verzekert op deze manier de stroomvoorziening naar het puntstuk.

als een servo op de "klassieke manier" wordt gebruikt om de wissel om te leggen, dan heeft de servo inderdaad niet voldoende kracht. Dan moet de veer uit de wissel gehaald worden.

Indien men een hefboom introduceert, kan de servo zonder probleem een Peco wissel met veer omleggen. Dat is hier in dit project een van de uitgangspunten.

Ik had een kudde servo's (met aandrijving en sturing) besteld in HK, zoals je aangaf, maar dat pakje is ondertussen meer dan 3 maanden onderweg. De Chinese verkoper heeeft het verstuurd, maar volgens de tracking ligt het pakje bij de Chinese douane hopeloos vast. [:(] Ik koop niets meer in China! Ik blijf gezellig hier in EU shoppen. Nog nooit last mee gehad. [:)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

wdn

#18
Nog nooit dergelijke problemen gehad met China.
Ik heb daar al vanalles besteld:
- vliegtuigen, heli's
- servo's
- Lipo's
- gereedschap
- enz
??nmaal heb ik invoerrechten moeten betalen, maar dat was dan voor vliegtuig met 2m spanwijdte!
Trouwens Hobbyking heeft nu een EU office in Duitsland.
Ik ben (terug) nieuw in modelspoor, ga dus een paar Peco spullen bestellen om te testen
Wim

wdn

#19
citaat:
Geplaatst door Michiel

Hallo Wim,

De Peco wissels hebben inderdaad een klik-veer om de tongen goed tegen het de aanliggende rail te duwen. Peco verzekert op deze manier de stroomvoorziening naar het puntstuk.

als een servo op de "klassieke manier" wordt gebruikt om de wissel om te leggen, dan heeft de servo inderdaad niet voldoende kracht. Dan moet de veer uit de wissel gehaald worden.

Indien men een hefboom introduceert, kan de servo zonder probleem een Peco wissel met veer omleggen. Dat is hier in dit project een van de uitgangspunten.

Ik had een kudde servo's (met aandrijving en sturing) besteld in HK, zoals je aangaf, maar dat pakje is ondertussen meer dan 3 maanden onderweg. De Chinese verkoper heeeft het verstuurd, maar volgens de tracking ligt het pakje bij de Chinese douane hopeloos vast. [:(] Ik koop niets meer in China! Ik blijf gezellig hier in EU shoppen. Nog nooit last mee gehad. [:)]


Ik heb nog eens nagedacht (gebeurt niet vaak) over je hefboom:
- afstand balkje-steunpunt moet < afstand steunpunt-servo
- in welk materiaal ga je dit bouwen?
 - opletten dat de hefboomwinst niet teniet wordt gedaan door eventuele wrijving
Mvg
Wim

Michiel

#20
Ik dacht het geheel te vervaardigen uit messing, met veerstaal als hefboom-staafje. Naar mijn gevoel zal de wrijving in dit ontwerp geen al te grote rol spelen, maar dat moet nog door de praktijk gestaafd worden.

Maar mijn probleem bij een dergelijk ontwerp is dat ik met zo'n vectorieel pakket moet beginnen ontwerpen. en dat gaat mij onmiddellijk ontiegelijk vervelen. Ik knutsel graag met mijn vingers, praktisch en konkreet. Maar droog virtuele objecten creeren met de computer is niet aan mij besteed. Wat een verveling! Maar ik zal toch eens moeten doorbijten... [xx(]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

wdn

#21
citaat:
Geplaatst door Michiel

Ik dacht het geheel te vervaardigen uit messing, met veerstaal als hefboom-staafje. Naar mijn gevoel zal de wrijving in dit ontwerp geen al te grote rol spelen, maar dat moet nog door de praktijk gestaafd worden.

Maar mijn probleem bij een dergelijk ontwerp is dat ik met zo'n vectorieel pakket moet beginnen ontwerpen. en dat gaat mij onmiddellijk ontiegelijk vervelen. Ik knutsel graag met mijn vingers, praktisch en konkreet. Maar droog virtuele objecten creeren met de computer is niet aan mij besteed. Wat een verveling! Maar ik zal toch eens moeten doorbijten... [xx(]


Probeer eens Google Sketchup (gratis!)
- korte leercurve
- mooie 3D plaatjes
Met heel vriendelijke groeten
Wim
Als op rustgestelde Ing. & IT manager heb ik gemakkelijk praten

Michiel

#22
Het heeft veel voeten in de aarde gekost, maar ik heb eindelijk, een maand na bestelling, de onderdelen mogen ontvangen. Onderdelen om een wisselaandrijving in elkaar te knutselen. De bouw ervan zou vrij eenvoudig moeten zijn. Of het allemaal ook zo gaat verlopen zoals het in het hoofd zit, dat zal het prototype moeten uitwijzen...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

#23
We zijn benieuwd. [:)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

#24
Ook hier grote nieuwsgierigheid !
Succes !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#25
Wat theoretisch zou moeten werken, blijkt dikwijls in praktijk voor verrassingen te zorgen. Eigenlijk is wat ik vreesde uitgekomen, maar hoe dan ook, prototypeversie 0.01 doet niet wat het moet doen. Maar ik heb nu in elk geval materiaal en een basis om op voort te borduren...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

#26
Leg toch eens uit hoe het zou moeten werken? Ik zie niet direct hoe je hiermee een wissel zou omzetten indien dat zou werken?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

#27
Rian, de werking laat ik voorlopig aan jouw fantasie over. In de loop van dit draadje zal de puzzle wel beetje bij beetje duidelijk worden. [;)]

Ik heb een kleine aanpassing doorgevoerd: 2 lipjes aan het basisprofile gesoldeerd om het schuifblok op zijn plaats te houden. En nu werkt het wel! [^] Met dit scharminkel kan ik een pecowissel m?t veer zonder moeite omzetten. Nu de montage met servo, en onder de baan vast vijzen. Maar dat is voor morgen, als ik er tijd voor vind...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

#28
Altijd fijn als je iets zelf kan maken, maar die Tortoise...

Michiel

#29
... te groot en te duur. Ze zijn goed (heb ik me laten vertellen), maar niet bruikbaar voor mijn project wegens overmaatse afmetingen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)