Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

N locs ombouwen naar digitaal en Belgische Staat

Gestart door Michiel, 18 augustus 2011, 15:08:40 PM

loco

#30
Michiel
Als ik je een tip mag geven, spuit dan eerst de loc in het groen en schilder daarna met een penseel de zwarte delen met Tamia Black X-1. Je moet het eerst proberen voor je zou twijfelen aan mijn suggestie . Deze verf laat zich perfect aanbrengen, ook op de scheidingen tussen groen en zwart. Ze droogt zeer gelijkmatig op zonder strepen of randen achter te laten. Bij de afwerking zet je er een vernislaag over naar eigen goeddunken (bvb: half mat / half glanzend). Wanneer je gouden ketelbanden wilt aanbrengen dan mag je op de overgang tussen ketel en rookkast nog iets over de lijntjes gaan. Voor de Ketelbanden zou je tape van lettraset kunnen gebruiken die je kunt kopen op de Engelse website. Zij hebben goud in flinterdunne uitvoering onder de benaming lettraline. Hier kan je deze tape waarschijnlijk niet meer vinden. Misschien is de tape te breed voor schaal N, maar dan kan je er een strookje afsnijden op de juiste breedte met een vers pedicuremesje nr 11.

Michiel

#31
Ik heb vroeger die techniek geprobeerd (maar niet met de Tamaya verf, maar een zwarte acrylverf). Het probleem is dat het kunststofmodel al zwart is. Je moet het groen (of bruin) al vrij dik aanbrengen (een laag of 3) opdat het dekkend is. Daarna weer met zwart eroverheen had tot gevolg dat de kleinere details vrij blobberig overkwamen.

Het kan natuurlijk liggen aan mijn beperkte spuitkwaliteit of de matige verfkwaliteit dat ik hier gebruik, maar nu "gebruik" ik de zwarte kunstofbasis door er eerst een mat-zwarte laag over te spuiten. Deze laag kan uiterst dun zijn en zelfs niet geheel dekkend. Het is toch zwart op zwart.

Daarna gaat er groen (of bruin) op, in vele dunne laagjes...

Maar, om je het voordeel van de twijfel te geven zal ik het volgend model op jouw manier schilderen. Ik ben eigelijk toch wel benieuwd. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

loco

#32
Toch eerst met Tamia uitproberen voor je eraan begint op een echt model. Als je wilt stuur ik je voorbeelden van mijn modellen in HO die je kunnen overtuigen.
Je idee om eerst een zwarte laag aan te brengen en dan groen is uiteraard een goede manier. Een grondlaag hoeft niet op plastiek. Daarna zoals je zelf zegt laagje per laagje.
Succes

Gerolf

#33
Ik leer hier weer een hoop bij [:p] Bedankt, mannen, en geef mekaar nog maar veel suggesties [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#34
Vers van de spuiterij, zonder retouches. Valt eigenlijk nog mee deze keer. [:D] De kleuren zijn nog wat dof, maar met satijnlak op het eind van het proces, wordt de kleur meer uitgesproken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

#35
Dat heb je weer mooi voor mekaar gekregen Michiel , locje krijgt een nieuw jasje en een nieuw leven , wat wil je nog meer.[;)]

Michiel

#36
Ho ho, Erwin! Hold your hourses! [:D] Er moet nog wel wat aan gebeuren: rode biezen en bufferbalken, koperen ketelbanden, machinstenhuis opfrissen, misschien de dikste leidingen nog in koperkleur zetten, ... Nog heel wat knutselpret dus! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#37
Geen grote kunst, maar leuk om doen. Het interieur heeft een kleurtje gekregen. Niet dat het in normale omstandigheden te zien zou zijn, maar 't is voor de fun. En, jullie kunnen het natuurlijk onmiddelijk vergelijken met de foto's in het andere draadje.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Binco

#38
Michiel, knap!!!
Je zou haast vergeten dat dit N is[^]

[:)][;)]

Steam.N

#39
Mooi gedaan, Michiel.
Petje af.  Vooral omdat het in N-schaal gebeurt  [:X]
Dat interieur ziet er perfect uit ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#40
Mooi gedaan, Michiel. "Fun" is trouwens h??l belangrijk [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#41
Ik heb een poging gedaan om over de ketel koperen ketelbanden te kleven. Dit zijn uiterst dunnen koperen stips van een paar tienden van een millimeter (met dank aan Dirky!). Erg lastig om zo op het oog juist te leggen. Van op normale kijkafstand ziet het er best aardig uit, maar met de macrolens er dicht op wordt het meteen duidelijk dat het niet helemaal perfect ligt. Maar dat kan niemand zien wanneer het locomotief haar rondjes op de baan rijdt. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

#42
Ziet er m????r dan behoorlijk uit, zelfs met macro-opname. [:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ToThePoint

#43
citaat:
Geplaatst door doomslu

Ziet er m????r dan behoorlijk uit, zelfs met macro-opname. [:p]



Net wat u schrijft, heel goed gedaan Michiel !
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Paulogic

#44
[:D]Hier zie... de Michiel gaat eens bescheiden doen [:D]

Dat is ontzettend fijn gedaan. En die Macro doet zelfs
eer aan uw Micro-werk.[^]
mvg,
Paul(ogic)