Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Spoor 1 Dampfbagger

Gestart door Dirky, 07 augustus 2011, 21:42:57 PM

Dirky

Aangezien ik voorlopig geen plaats heb om een baantje of een module te bouwen moet ik me dan maar met ?onderdelen? voor een baan bezig houden. Aangezien mijn idee voor een baan/module ergens gaat naar een steengroeve zoals ik ooit voor de minibaantjes wedstrijd ben beginnen maken, is het voor de hand liggend dat er een stoomkraan moet zijn. Mijn H0 model staat nu ergens in Duitsland te pronken (hopelijk nog steeds te werken) en de schaarse tekeningen die ik had zijn ergens verdwenen in een HD crash.

IMGhttp://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/SPOOR1/20110807003.jpg/IMG

Aan de hand van enkele ruwe schetsen ben ik enkele onderdelen beginnen maken. Schaal 1/32 lijkt me wel te liggen voor werkende machines op een baan. Alles is groot genoeg om met eenvoudig verkrijgbare onderdelen wat samen te steken en details zijn met het blote oog perfect zichtbaar.

De vierkante aluminium profielen zijn van de bouwmarkt en de U?s voor de hoofd-boom zijn afgefreesde gordijnrails. Blik komt uit mijn afbraakbak (printers, autoradio?s,  e.d?) De rivetten en de M1 boutjes zijn aangekocht bij Knupfer.

Steam.N

Succes, Dirky.
Zoals gewoonlijk: hou ons op de hoogte met mooie foto reportages [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirky



zeer weinig tijd om verder te werken aan de kraan. Maar met stukje hier, stukje daar krijg ik stilaan meer kijk op wat het wordt....

evan

Ik kijk uit naar het vervolg[:)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Paulogic

Ik heb zo'n klein vermoeden dat dit project een werkend
model zal zijn. [^][:p][^]
mvg,
Paul(ogic)

Gerolf

Ferme foto, Dirky: niet alleen een tussenstand, maar ook je werktafel en -gereedschap in beeld is inspirerend [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

't Zal inderdaad een werkende kraan worden. All?? ja, hoop ik toch!

Helemaal op schaal kan echter niet omdat het dichtklappen van de bak niet kan in model zoals in 't echt. Er staat normaal een springslot op dat "dichtvalt" en dat slot wordt ontgrendeld om te lossen. Ik moet een trucje verzinnen om de bak tijdens het scheppen gesloten te houden en dan later te openen met een servo. Op het eerste gezicht niet moeilijk ware het niet dat de arm waaraan de bak hangt ook nog eens in en uit moet kunnen schuiven. Maar het lukt wel... denk ik [;)]

@ Gerolf: de tafel lijkt eerder op een vuilbak voor 't ogenblik! 'k ben nog niet echt juist georganiseerd voor de "nieuwe" schaal.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Dirky
@ Gerolf: de tafel lijkt eerder op een vuilbak voor 't ogenblik!
[:D] [:D] Hebben we w??r iets gemeenschappelijk [8D]
Hoe dan ook: Succes met je project, Dirky [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

citaat:
Helemaal op schaal kan echter niet omdat het dichtklappen van de bak niet kan in model zoals in 't echt. Er staat normaal een springslot op dat "dichtvalt" en dat slot wordt ontgrendeld om te lossen. Ik moet een trucje verzinnen om de bak tijdens het scheppen gesloten te houden en dan later te openen met een servo. Op het eerste gezicht niet moeilijk ware het niet dat de arm waaraan de bak hangt ook nog eens in en uit moet kunnen schuiven. Maar het lukt wel... denk ik


Tja, dat is het probleem, je kan niet alles schalen. Eender welke schaal je blijft compromissen nodig hebben. Maar je komt er wel, dat is duidelijk.

citaat:
de tafel lijkt eerder op een vuilbak voor 't ogenblik


Amaai, propere vuilbak. Mijn tafel durf ik niet laten zien. Zonder 5cm te graven zie je de kleur van het tafelblad niet...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

Vandaag een paar uurkes kunnen werken aan de kraan... ditmaal met een gevoel van "sh#@, waar ben ik nu aan begonnen?"



het wordt me meer en meer duidelijk dat ik ander gereedschap moet hebben want mekaniek in die spoor 1 wereld wordt "anders" gebouwd.

loco

Dit is echte modelbouw waarvan je kunt snoepen.
Wat bedoel je met 'ander gereedschap'.
Ik zie dat je ook klinknagels aanbrengt. Heb je die zelf gemaakt en hoe heb je dat gedaan?

Dirky

Bedankt Peter?

Ander gereedschap:
De eerste dingen die in mijn gedachten komen zijn zaken zoals een set buissleuteltjes voor vijsjes M2 en kleiner. Draadtappen kleiner dan M2...
Een Proxxon boormachientje dat niet zoals mijn 3 Dremels een kleine speling op de as heeft. Voor het boren van 0.8mm en kleiner zijn de Dremels eerder ?brol?.  Nieuw zijn ze OK maar als je ze regelmatig zijdelings belast met slijpen en schuren vertonen ze snel speling.
Plooibankje van ca. 200mm maar met kleine plooiradius.
Een lichte automatische puntslag die ik dan voorzie van een rivet-hamertje.
Een paneelzaagje van proxxon?
Een betere freesmotor voor de CNC-tafel die nu nog niet CNC werkt maar manueel als freestafel gebruikt wordt. Nu frees ik met de motor van een Bosch kantenfrees.

De rivetten komen van Knupfer. Het zijn er van 1mm diameter en bolle kop. Als ik kleinere nodig heb snij ik stukjes van een alu lasstaaf van 0.8mm. Er zijn op de bak ook fake-rivetten te zien die in een band alu gerold zijn.

loco

Je ervarigen met Dremel deel ik voor de volle 100%. Ik heb er ook al drie versleten. Je moet steeds met een kleinere diameter boren om de speling op te vangen. Kleiner dan 0,8 mm boor ik steeds uit de hand. Maar is Proxxon zoveel beter? Wat is jouw ervaring hiermee? Ik ken het niet. Soms denk ik aan een microboor zoals een tandarts die gebruikt, maar die zijn helemaal niet te betalen.
De plooibank lijkt me zeker een nuttig ding waar ik zelf ook naar op zoek ben. Laat eens iets weten wanneer je eerste testjes hiermee achter de rug zijn.
Wat de paneelzaag betreft, bedoel je hiermee de figuurzaag van Proxxon? Zou je dan niet beter naar proffesioneler materiaal gaan waarmee je ook messingplaat kunt zagen? Dat durf ik niet met de Proxxon. Zo'n toestel is wel veel duurder dan een Proxxon.
Zelf gebruik ik nog een Emco3 draaibank met freestafel vanuit mij HO-tijdperk. Die doet het nog behoorlijk. Maar soms voel ik de nood aan een grotere en stevigere freestafel. Met CNC heb ik zelf geen ervaring.
Ik heb onlangs nog klinknagels gekocht bij een Duitse firma. Ik weet al niet meer hoe die heette. Ze zijn in messing en afzonderlijk gedraaid. Wel Perfect en 0,9 mm diameter.
Al bij al denk ik dat het de moeite loont om te investeren in degelijk materiaal. Het betaald zich snel terug, niet alleen in levensduurte, maar ook in de kwaliteit van het geleverde werk.

Gerolf

Interessant, dat gereedschapslijstje, Dirk [8D] Ik mis er nog twee dingen van [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

Als ik dunne plaat ?haaks? moet verzagen durf ik dat wel eens te riskeren op mijn grote meubel-paneelzaag. Met een zaagblad voor metaal weliswaar. De plaat span ik tussen twee overschotten spaanderplaat omdat het zaagblad anders durf te dansen?
Of ik frees het stuk uit op de CNC tafel (die dus voor alle duidelijkheid nog niet CNC werkt).

En een draaibank, tja? nu heb ik er eentje die tot diameter 350mm kan draaien over een lengte van 700mm. Veel te groot! Een kleiner exemplaar erbij zou een welkome aanwinst zijn! Maar dat probleem had ik al met H0. ?k Mocht nooit mijn juweliersdraaibankje verkocht hebben!

Van Proxxon heb ik nu een kleine freesmachine met co?rdinaten tafel en daar zit helemaal geen (meetbare) speling op (op de motoras). Ik veronderstel dat die Duitse kwaliteit wel over de gehele lijn doorgetrokken is. Tandartsgereedschap is veeeeeeeel beter vooral door de zeer hoge toerentallen (+100000 rpm) maar zoals je aanhaalt, veeeeeeeeel te duur voor de gemiddelde hobbyist. Tweedehands met enkele freeskes loopt dat snel op naar de 1000 euro!


Welke dingen heb je nog niet Gerolf?