Fleismahn P8

Gestart door argilla, 02 juli 2011, 16:28:46 PM

argilla

Om mijn P8 te verbelgischen ( naar een 64), en om de oude motor te vervangen door een nieuwe MLF-55 van TM, te digitaliseren en te voorzien van een decoder heb ik wat info nodig van jullie.Dank.

1) kan men een MLF-55 digitaliseren en aansluiten op een decoder ?
2) welk type van decoder zouden jullie aanbevelen voor deze?
3) hoe doe je dit ?

;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

prulleman

als ik jouw was zou ik opteren voor een maxxon motor in een kit van SB-Modelbau. die zijn stukken beter dan al die andere lapmiddellen. ik het al een aantal Fleischmanns omgebouwd 3X type 81, type 25, type 98/99. deze modellen zijn niet zo makkelijk als bv Trix, maar het rendement is er hoor. je moet dan alleen nog een decoder installeren geschikt voor klokankermotoren

bollen neus

Lijkt me een tof draadje en project om te volgen, veel sterkte met deze verbouwingen. [:)]

Jean

1. Ja, dat kan prima
2. Een Lokpilot, een Zimo, een Kuhn, een....
Eentje met snoertjes, een stekkertje heb je niet nodig bij deze oude loc, tenzij je ook een 'stopcontact' wilt plaatsen.
3. Volg de instructie van het aansluitschema die bij de decoder is gevoegd. Verder zijn er verschillende sites waarbij stap voor stap e.e.a. met foto's wordt toegelicht.

Een P8 is dacht ik een loc met een losse tender. Bij de Fleischmann versie zit de motor in de tender. Het kan zijn dat je een extra snoertje tussen loc en tender moet leggen voor de verlichting.

Succes
Groeten,
Jean

prulleman

wat heb je al liggen aan materiaal?

argilla

Niets.
De motor en de PB stukken moet ik nog bestellen.
Eerst ga ik eens surfen op het net voor meer info.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Jean

Even en kleine aanvulling....
Die MLF55 motor is alleen geschikt voor de ronde Fleischmann motor met drie bevestigingspunten. Dit zijn over het algemeen de oudere locs. De jongere versies hebben twee bevestgingspunten of een geheel ander type motor.  
De MLF55 past echter niet in elke oude versie. Er kan wel eens een wiel of iets anders in de weg zitten. Het is maar dat je het weet.

Op het onderstaande webadres kun je de digitaalombouw van een P8 zien, maar deze is niet uitgerust met de traditionele Fleischmann motor.

http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/br38_10_P8_wanne_flm_h0/br38_10_p8_wannentender_flm.html

Als je nog niet eerder een loc hebt gedigitaliseerd, zou ik overigens een andere uitzoeken om mee te beginnen. Een eenvoudig dieseltje bijvoorbeeld.  

Groeten, Jean


bollen neus

Al vorderingen gedaan aan model ? [:)]

prulleman

ik heb voor mijn type 64 FL zopas een ombouwset van SB bestelt. Zoiets digitaliseren is een fluitje van een cent. De inbouw kan wel moeilijker zijn maar ik heb er al zoveel omgebouwd dat ik de tel volledig kwijt ben, maar zeker meer dan dertig. Maar de P8 is wel een nieuw model voor mij.Als jullie er zin in hebben zal ik deze ombouw eens bespreken

Steam.N

Zeer graag!  Laat maar komen  [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

prulleman

vanddag is het pakket van sb toegekomen. in de loop van de week zal ik de ombouw beginnen[:D]

prulleman

ik ben er ingevlogen. al bij al niet erg moeilijk, maar ik moet wel nog proefrijden[:o)][;)].

hier is mijne loc met zijn nieuwe motor


de tender is ontmanteld en klaar voor de zaagwerkzaamheden


zaagwerken zijn gedaan. ik gebruik een slijpschijfje van proxxon en dan noig eens met de vijl opkuisen. een freesinstallatie is niet nodig,  wel altijd handig[;)]

prulleman


na grondig reinigen. ik doe dat met de grote compressor en een bar of zes druk. kun je de tenderbodem weer terugzetten. met de bijgeleverde schroef vastzetten, lampje en sleepcontact goed zetten en dan pas de motor kleven


de motor is met tweecomponentenlijm vastgezet. het bijgeleverde koperdraadje is noodzakelijk om de JUISTE speling tussen worm en tandwiel te bepalen. ondertussen is ie wel droog en ik ga hem eens proberen

bollen neus

Jan, dat ziet er zeker heel voortreffelijk uit, dat gaat zeker in orde komen daar ben ik wel gerust in. Is er (volgens jou mening) plaats genoeg om in de tender ook LED verlichtingen te zetten? [:)]

prulleman

de rijeigenschappen zijn uitmuntend[:p] en je hoort hem helemaal niet meer. de oude motor was eigenlijk rot versleten want deze lok heeft indertijd op mijn baan Nieveraans kilometers gereden met een zware sleep rijtuigen erachter.
het moeilijkste aan deze hele operatie is het oude motoranker verwijderen. ik slijp de as gewoon door want dat [xx(]tandwiel krijg ik er zelfs met een plietrekker niet af
ledverlichting in de tender zal zonder veel problemen gaan. of je steekt een smdke waar de gloeilamp steekt, of iets in de lantaarns zelf maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
tot zover mijn bijdrage om deze lok mechanisch in orde te maken. nu mogen degene die verstand hebben van decoders er ene instoppen[;)] ik wacht af