Dit is idd een voorkomend iets en dat is jammer.
De 'gevestigde' modelbouwer heeft zijn werkmethode, is daar tevreden mee en wil/zal/kan niet veranderen.
De new-be probeert misschien wel een bepaalde methode, is daar tevreden mee en werkt zo in stilte verder, zonder z'n geteste methode te melden, want vindt dat niet nodig. Of deze new-be probeert iets, het werkt niet en meldt dit ook niet. Want ook dat vindt hij niet nodig.
Beiden zijn wat jammer, maar ik denk dat drempelvrees om eventueel 'in discutie' of 'welles-nietes' te verzeilen de belangrijkste punten zijn. (Let op: ik spreek NIET uit eigen ervaring!)
Een voorbeeldje? In het item 'Keerlusmodule met een minimum aan onderdelen.' van ToThePoint/Jean-Paul.
De topic-starter heeft voor hem iets gevonden, wil dit meedelen en geeft een mooie inleiding. Nog voor er ??n en ander volledig uit de doeken is gedaan, wordt er al afgebroken. Met als resultaat dat er na 3 pagina's nog steeds geen (al dan niet vernieuwend) schema is verschenen [

].
Waarschijnlijk is er inderdaad niets echt nieuws 'uitgevonden' (een autoconstructeur doet ook bij elk nieuw model alsof hij iets nieuws heeft ontdekt) en ik wil in deze helemaal geen standpunt innemen (wegens helemaal geen digibeet hieromtrent) maar voor er ook maar enigszinds afbrekend of zichzelf beschermend wordt gereageerd, kan er misschien toch wel eerst eens even afgewacht en geluisterd worden.
Als je uitgedieptde draadjes wil zien op het forum, gediscuteerd moet worden, uitgeprobeerd, mag je de eigenbescherming even opzij leggen en met een open geest kijken naar wat de ander te vertellen heeft ipv direct al melding maken van 'dit bestaat al, kijk hier'.
Misschien bestaat het dus idd al, maar hoe kan je dat weten, als je helemaal niet gezien hebt wat de ander had willen laten zien, maar er de kans nog niet toe heeft gehad? Misschien zitten er toch vernieuwende ideetjes achter? Tenslotte is Rome ook niet op 1 dag gebouwd, maar een constante (r)evolutie.
Dit dus niet uit eigen ondervinding, maar door 'langs de zijlijn' te zitten kijken en al helemaal niet standpunt-innemend!
Paul