Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

En nog een bekolingskraan

Gestart door Dirky, 03 juni 2011, 11:03:47 AM

Dirky

#15
bedankt.
Wat de kabels betreft Michiel ga ik bij dat ding hier moeten foefelen. Werken zal die kraan zeker niet doen. Niet draaien, niet rijden... enkel statisch gebruik.

Nu, tijdens de bouw heb ik wel ge-experimenteerd met de een soortgelijke bak en ik ben er (bijna 100%) van overtuigd een truc gevonden te hebben om toch wel iets realistisch na te bouwen. Daarmee bedoel ik dat de bak niet nerveus mag hangen schommelen... het typisch probleem met kranen op schaal. Door de korte lijn is de slingerbeweging zeer onrealistisch.

Voorlopig echter "nul" tijd, dus...

Steam.N

#16
Erg mooi gedaan!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

#17
Dirky,

Die kolenbuner is inderdaad knap ingekleurd en bewerkt.  Ben benieuwd waar hij plaats zal krijgen op je toekomstige project...

Evan[:)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Dirky

#18
Bedankt...

Ik wou dus hiermee mezelf bewijzen dat een slechte kit ook bruikbaar is. Het komt feitelijk daarop neer dat je door fijnere details de fouten van alle aandacht ontrekt.

(Om te antwoorden op een PB [;)])Kort geschetst wat er gebruikt is:
- alles helemaal gespoten met matte grijze grondverf uit den brico.
- alle donkere vlakken zijn met gewone plakkaatverf geschilderd maar dan een beetje ? la Rubens of Van Gogh toen ze nog heel klein waren.
- De cabine heb ik dan "slecht" gespoten met glanzende groene lak eveneens uit een spuitbus. Dat was een fout [:(]
- Dan maar nog een zeer dun laagje grondverf erover en verder schilderen met groene plakkaatverf. Ditmaal meer ? la Van Eyck als baby.
- Het dak is beplakt met alufolie die mat gewreven is met fijne staalwol. Daarover grijze plakkaatverf in vuile strepen. Roestvlekken met weer eens plakkaatverf... Dan een zeer fijn laagje grondverf gespoten.
- de kraanarm is ook op een abnormale wijze gekleurd. I.p.v. donker grijs met een zwarte wash heb ik net andersom gewerkt. De arm mat zwart gespoten met brico spuitbus. Na uitharding gespoten met "ijzergrijs" en afgewreven om een onregelmatig patroon te krijgen.
- De muren van de bunker heb ik bovenop de grijze grondlaag geschilderd in een bleke roodbruine plakkaatverf en in de natte verf cement gestrooid en... wrijven maar!
- De steunpilaren zijn geschilderd met stopverf uit een tube van de Aldi en vervolgens met cement bijgekleurd.
- kolen zijn echte kolen die verbrijzeld zijn en gezeefd tot max. 1,5mm
- De aarde rondom is gewoon aarde

Het enige waarvoor een potteke humbrol werd gebruikt is het raamwerk van de cabine.

Nog vragen? shoot!

Gerolf

#19
Bedankt voor de uitleg, Dirk [8D]
Het is een mooie illustratie van een ander draadje: verschillende technieken kunnen even goed tot prachtige resultaten leiden [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw