Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Blinkende EverGreen plaat ...

Gestart door Steam.N, 21 mei 2011, 23:46:02 PM

Steam.N

Een evergreen plaat, dat ik met Humbrol Matt (donkergrijs) geschilderd heb, blinkt sterk.
Kan iemand me zeggen hoe ik een mat uitzicht kan bekomen?
Thanks voor alle tips.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

eve


Steam.N

Zo simpel ... en niet aan gedacht.
Dank je wel.
Vind je matvernis in spuitbus?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Matte vernis bestaat zeker in spuitbus. Maar eens binnenlopen bij Schleiper of een andere handel in kunstenaarsbenodigdheden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

en niet vergeten... ZEEEEEEEEEER goed schudden voor gebruik!

Ik heb er geen idee van hoe men de "mat-component" in de verf krijgt maar blijkbaar gaat het effect vaak verloren als de mix niet grondig gebeurd.

Stefan Appelmans

Matt Humbrol verf  en vooral vernis moet GRONDIG met een staafje gemengd worden.
stefan.

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door Dirky

en niet vergeten... ZEEEEEEEEEER goed schudden voor gebruik!

Ik heb er geen idee van hoe men de "mat-component" in de verf krijgt maar blijkbaar gaat het effect vaak verloren als de mix niet grondig gebeurd.


Waarschijnlijk door er microscopische bollletjes aan toe te voegen, waardoor het oppervlak 'ruw' wordt. Dan wordt opvallend licht meer verspreid in plaats van gereflecteerd. Vergelijk het met 'mat' fotopapier. Daar kan je de bolletjes zelfs voelen.

evan

"Testors Dulcote" is ook een goede matte spuitvernis en is zeer snel droog en egaal.

Grts

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steam.N

Dank je, allemaal.
Ik test dit, en bevestig het resultaat.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

jacques timmermans

Dirk,

verven en lakken kan men meer of minder mat zetten door het toevoegen van matteringspoeder. Dit poeder is o.a. bij Weinert te verkrijgen maar in Belgi? ook bij de goed gesorteerde handel voor autolakken.

Jacques Timmermans

Peter

De meest voorkomende oorzaken van de matte Humbrol verf die toch blijft glanzen is inderdaad onvoldoende gemengd, dus goed roeren (schudden van het potje is NIET voldoende), en de verf die te oud is.
Nee, lach niet, je moet al heel goed opletten wil je geen Humbrol verf in je handen gestopt krijgen die 20 of meer jaren oud is. Je vind in sommige winkels nog Humbrol verf waar de kleuraanduiding op het deksel op een klein rond papiertje staat of waar de kleurkode begint met HM, HG, HU enz, enz,. Nee, gooi ze niet direkt weg als je zo'n potje hebt maar test eerst op een afvalstukje, maar koop zo'n potjes best niet meer.
Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

Peter, z? oud is dat potje niet, denk ik.  De kleurcode is in het dekseltje gestanst, zonder voorloopletters.
Ik heb wel geschud en geroerd, maar mogelijks onvoldoende.  Ik probeer nog eens.  Wie weet.
Ondertussen ga ik ook wel matvernis halen. Dan ben ik zekerder
Bedankt voor je reactie.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

De recente Humbrol potjes zijn wit met onderaan een brede blauwe rand, en in het witte gedeelte pictogrammen voor roeren en de vermelding van de droogtijd. Op de onderkant kleeft een ronde witte label met de vermelding van de kleur nummer, een A code (of ander) en de EAN barcode. Bij de reeks van potjes daarvoor staat die informatie op de zijkant en die hebben geen blauwe band onderaan.
Deze zijn ook perfekt geschikt om te gebruiken.
Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

Spuitbusje matvernis gekocht.  Werkt inderdaad prima.  Glans is weg. [:)][:)][:)]
@Peter: ik zal je tips in de toekomst indachtig houden: geen oude potjes, en goed roeren [;)]
Draadje mag wat mij betreft afgesloten worden.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Afsluiten doen we niet zo snel. Wie weet heeft er nog iemand een zinvolle bijdrage binnen dit thema [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw