polyurethaan afgietsels lijmen

Gestart door vyncky, 12 april 2011, 20:01:35 PM

vyncky

Ik heb met een 2-componenten polyurethaan (PUR Multicast 6 (A+B) )verscheidene vensters gegoten. Dit ging allemaal perfect, maar nu zit ik met de volgende vraag:

met welke lijm kan ik deze vensters gemakkelijk op plasticcard kleven? Liefst zou ik ze nog wel juist willen positioneren alvorens ze echt "vast" kleven.

Alvast bedankt

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Steam.N

Yannick,

ik geloof dat ik daar eerder Bison Alleslijm voor gebruikt heb.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

Secondelijm. Laat ook op termijn geen sporen na.
Kleeft PU op PS binne de 10 sec.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Positioneren met secondelijm gel op ??n of twee plaatsjes, echt "vast" kleven met vloeibare secondenlijm.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Positioneren met secondelijm gel op ??n of twee plaatsjes, echt "vast" kleven met vloeibare secondenlijm.



a zo heeft eenieder zijn werkwijze.
Ik plaats de te verlijmen onderdelen reeds in positie.
Neem de vloeibare en doe een druppel op de zijkant van het lemet van een mesje.
Met dat breng ik de lijm aan want rechtstreeks uit het flesje geeft een te grote hoeveelheid secondelijm en dan gaat alles onder zitten en kleven voor men het weet de handen aan elkaar en aan de onderdelen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

janjozef

ik pak daarvoor cocktailprikkers

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

vyncky

Bedankt voor de reacties, ik ga het eens op een stukje proberen met een mesje (of coctailprikker) wat secondelijm.

Met vingers aan elkaar kleven heb ik al genoeg ervaren [:D]

@ Gerolf. Hoe doe je dit dan precies?
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Positioneren met secondelijm gel op ??n of twee plaatsjes, echt "vast" kleven met vloeibare secondenlijm.
eerst positioneren met gel, en dan nadien lijm laten tussen vloeien?

bedankt

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door vyncky
eerst positioneren met gel, en dan nadien lijm laten tussen vloeien?
Yep. Als je raam  precies in de vensteropening past is dat positioneren natuurlijk niet nodig.
In elk geval erg zuinig zijn met je lijm, zowel met de gel als met de vloeibare. Een cocktailprikker of mespuntje zijn goede hulpmiddelen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Eerst met een of twee minieme druppeltjes 3M Post-it[:)] lijm positioneren, en daarna met secondelijm (cyanoacrylatelijm) definitief vast plakken.
Ik mag wel geen reklame maken, maar 3M Post-it lijm heeft tegenover de gewone fotolijm het voordeel dat het geen sporen nalaat na het verwijderen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Peter
Ik mag wel geen reklame maken, maar 3M Post-it lijm ...
Lijkt me een goeie tip. Reclame zou het (misschien) zijn als je alleeninvoerder van dat spul bent [;)] [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

vyncky

citaat:
Geplaatst door Peter

Eerst met een of twee minieme druppeltjes 3M Post-it[:)] lijm positioneren, en daarna met secondelijm (cyanoacrylatelijm) definitief vast plakken.
Ik mag wel geen reklame maken, maar 3M Post-it lijm heeft tegenover de gewone fotolijm het voordeel dat het geen sporen nalaat na het verwijderen.



Heb je soms wat meer gegevens over deze lijm(of een linkje naar toe) Ik vind namelijk niet echt iets terug (behalve een spuitbus)

Bedankt

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Michiel

Een beetje een oud draadje, maar vandaag heb ik gezocht naar die fotolijm die geen sporen nalaat. Maar ik heb niets gevonden. Peter, waar zouden we die lijm kunnen kopen? Enig idee?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

jacques timmermans

vyncky,

heb je al eens aan matte of zijdeglans vernis gedacht om je vensters in de gevel te verlijmen. Indien de vensters aan de achterzijde een oversteek hebben is vernis de ideale lijmverbinding; kleurloos en met een fijn verfborsteltje zeer precies te doseren. Matte vlekken op het "vensterglas" kunnen achteraf met wat hoogglanzend vernis corrigeren.

Jacques Timmermans


Huugooke

Micro-crystal-clear of verdunde witte houtlijm. Kleeft je vingers niet, is gemakkelijk te verwijderen droogt onzichtbaar.
Met dat eerste kan je meteen je vensters maken, jammer genoeg niet in dubbel glas: dus geen subsidies!
Nadeel: wachten! Maar geduld hebben we allemaal natuurlijk.

Binco

Die Kristal Klear heb ik ook al vaak aangeraden.
Overlaatst nog gedaan toen iemand me vroeg hoe hij zijn kleine onderdeeltjes van een lok moest vastzetten om ze niet te verliezen.
Hij dacht aan Pattex krachtlijm, (dacht eerst dat hij nog Tec7 ging zeggen [:D]).

[:)][;)]