"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"

Gestart door Ronald, 20 maart 2011, 22:26:21 PM

Steam.N

#90
citaat:
... ga wachten met de onnozele commentaar als de bomen ingeplat zijn ...

JP, mag het "ingeplant" zijn, ipv "ingeplat"?  Zou geen zicht zijn.  Een 2D-diorama is ook niet alles [:D]
De stammen lijken me inderdaad wat fors, maar ja, ik ben nooit in die swamps geweest.  Wie weet.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

grove den

#91
@Tothepoint:
citaat:
Wat u zegt. Ik dacht eerst "zij hebben een cubaanse sigaar gebruikt als stam".

Kijk maar eens hier;meerdere sigaren zelfs!schitterende moerascipressen
http://desktopia.net/nature/swamp-trees-desktop-wallpaper/download/1024x768

Jos

Steam.N

#92
@Ronald,  dat heb je dan toch maar fijntjes goed gemaakt ![:0]
@Jos: bedankt voor de rechtzetting.  [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Ronald

#93
Dank mannen! Jos is uiteraard de boomexpert, daar durf ik zelfs niet tegenin te gaan [:D] [;)].


Uiteraard bouwen we samen rustig door, en Wanda is druk met de bebouwing. De House of Blues is praktisch klaar op wat posters na en wat kleine details:



Ook is ze al begonnen met een werkplaats die er naast gaat komen. Die nemen we niet over van onze voorbeeldbaan maar daarvoor hebben we een model van Banta (http://www.bantamodelworks.com) gekozen:

Klik hier: http://www.bantamodelworks.com/BSC2125.htm (wordt niet doorgelinkt als foto)

En wat Wanda er tot nu toe van gemaakt heeft:



De witte plekjes zijn restjes papier. Zij bouwt zo dat ze sommige stukjes vastlijmt op haar tijdelijke tekening. De resten snijdt ze dan later weg als het geheel klaar is:



Later weer meer!

Ronald

#94
Kleine update, mams was druk vandaag; de werkplaats heeft deuren gekregen, hier nog los geplaatst:



Later weer meer!

Ronald

#95
Wanda is druk met de werkplaats. Daarnaast komt een soortement van opslag. Om de precieze maten te nemen toch even de module uit de schuur gepakt om een pasproef gedaan:





Goed is te zien dat nu ook de House of Blues schuin opgesteld staat. Dat was anders:



Later weer meer!

Gerolf

#96
Mooie gebouwen [8D] Worden ze nog verweerd?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ronald

#97
Bovenstaand probleem is inmiddels opgelost en er wordt hard gewerkt aan voltooiing van het gebouw.
Vandaag ben ik begonnen met het eerste stuk rail te leggen. Hiervoor het kleinste bakje gepakt om te beginnen. Hier lagen al de bielzen op en het is een recht stuk spoor.

Eerst de bielzen gekleurd met beits. Ik had dit nog en heb geen flauw idee wat dit precies is, maar goed het kleurt wel mooi!:



Opgedroogd en opgeborsteld met een staalborsteltje:



Daarna zet ik op regelmatige afstand koperen spijkers met bolle kop daar ik niets anders kon krijgen. Die kopjes plat ik later af:



Daarna sloop ik een stuk code 83 Rocoline rail voor de staven. Van een goed stuk flex bewaar ik de bielzen door er ze netjes af te schuiven. Die gebruik ik zo weer:



Op diezelfde regelmatige afstand leg ik die tussen de houten bielzen. Zij bepalen de afstand van de railstaven zodadelijk en blijven permanent liggen. Hiervoor zijn ze wat uitgediept:



En de staven op hun plek gesoldeerd op de spijkers. Het iets rommelig effect is goed gegaan en het ligt dan ook niet superstrak. Maar dat wilde ik dus graag!:





Na testen alles natuurlijk nog even bijgewerkt.

En natuurlijk een filmpje om te laten zien dat het werkt:

- http://www.youtube.com/watch?v=0qM5V2jgEH8

Op naar de volgende bakken!

evan

#98
Hoi Ronald,

Waarom heb je geen Spikes gebruikt in plaats van de gesoldeerde railstaven op een spijker?

De tip van je dwarsligers als afstandsmaat te gebruiken is wel een goeie.

Groeten

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Ronald

#99
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Mooie gebouwen [8D] Worden ze nog verweerd?



Lichtjes....[:D][:)]

@Evan; ik heb geen spikes en kan ze niet krijgen zo snel. Ook is er amper bedding, de koperen spijkertjes hebben nu al weing grip dus ben ik bang dat de spikes ook geen grip zullen hebben. Heb de methode ook bij het Civil War testbakje toegepast:

- http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31899.msg609905.html#msg609905



Heb inmiddels al weer een paar honderd kilometer in de aanhanger gesleept met dit bakje en ondanks dat ik best wel huiverig ben over de duurzaamheid schijnt 't best sterk te zijn. Als extra zekerheid heb ik de bielsjes.

De tijd zal 't leren[;)]

Ronald

#100
Wanda heeft vandaag de (bijna) laatste hand aand e werkplaats gelegd. De deur rechts was veel te hoog en is verlaagd, tevens heeft ze het geheel een nog iets donkerder kleur gegeven.
Ik had een mooi bord gemaakt voor de gevel, en wel in 2 formaten. Wij vinden de kleinste het mooist:





Onder deze opdruk maakt ze nog een houten bord met een rand er omheen dat dan wit geschilderd wordt.

Ronald

#101
Afgelopen week nog wat bielzen gemaakt:



Ook een nieuwe behizing voor de Lenz spullen en de voedingen gemaakt. Dat was een houten doos waarbij tijdens transport nog wel eens een draad los wou schieten. Ook kon ik niet bij de trafo knoppen om ze in te regelen:

Voor:



Achter:


De zaak vakkundig en met beleid kapot geslagen:



Eerst de trafo's op een houten plaat geschroefd die op zijn beurt met M6 slotbouten in de koffer gemonteerd zit:



Daarna de Lenz spullen op een vergelijkbare plank in de deksel gemonteerd d.m.v. een klembeugel:



En klaar. De opgerolde 2e aansluitkabel voor een extra baan ligt opgerold onder de Lenz spullen, en de normale voedingskabel ligt rechtsonderin netjes opgerold. Daar bovenop ligt de interfacekabel en de kabel voor het programmeerspoor:



Netjes dacht ik toch? In ieder geval veilig! [:)]

Arbeco

#102
Pas je wel op met je rug, met al die trafo's??[:D][:D][:D]

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

Ronald

#103
Yep![:)]

We zijn net terug uit Engeland van de Warley show in Birmingham, en daar heeft 't prima gefunctioneerd en ik weet nu hoe gemakkelijk dit is om op te zetten maar ook mee te nemen. Veilig, snel, stabiel, sterk.

Ronald

#104
Ik had nog een Backwoods Miniatures kitje liggen voor een ombouw van een 2-8-0 outside frame. Laatstgenoemde had ik ooit gekocht van een financieel noodlijdende vriend die geld nodig had. Nu is het tijd om toch maar eens te beginnen. Plan is zeker om deze loc in te zetten op deze baan.

De uitstalling; rechtsonder het kitje en in het midden het slachtoffer:



Ontdaan van al het ketelleidingwerk. Ook is de tender verwijderd en de printplaat. Laatste gaat opnieuw gebruikt worden:



En de stoomdommen. Eigenlijk moet het hele ding gesloopt worden om deze 2 dingen te verwijderen maar zelfs Backwoods raad aan het toch eraf te slijpen met enige voorzichtigheid. De bevestigingsschroeven zitten nl. aan de binnenkant en blijven zitten. Voor de zekerheid heb ik ze nog gezekerd met een druppel superlijm:



En met de saddeltank los op de plaats en de nieuwe voetplaat vastgelijmd. De kit is trouwens geheel resin met messing toebehoren:



Proefpassing van de nieuwe achterwand die de loc direct een nieuw uiterlijk geeft:



Hier met nieuwe schoorsteen (die wel van buitenaf bereikbaar was voor demontage) op de oude voetplaat en met een nieuwe rookkastdeur en verplaatste lamp:





Er komt nog een achterste loopwiel onder, komt later.

Grtz, Ronald.