Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"

Gestart door Ronald, 20 maart 2011, 22:26:21 PM

Gerolf

#60
citaat:
Geplaatst door doomslu

Gefeliciteerd. Opa en oma worden is toch iets heel speciaals, al ben ik geen ervaringsdeskundige. [;)]

Ik ben het wel, sinds twee jaar en ??n dag. Een fantastisch gevoel!
Proficiat aan de onverwachte (groot-)ouders [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Aart

#61
Ronald en Wanda,
Van harte gefeliciteerd met jullie kleindochter.

Gerolf,
Gefeliciteerd met de tweede verjaardag van Michiel.

Aart

Ronald

#62
Zo, weer wat nieuws. Inmiddels zijn we als gezin weer in wat rustiger vaarwater gekomen en was er zowaar tijd gisteravond om alvast 3 bakjes te voorzien van wat blauwe achtergrond- en dakkleur.
Wanda druk aan het rollen:



Achterkant van een bakje:



En alle 3 (de 2 kleine en 1 grote):



We zijn weer begonnen! [:)]

evan

#63
Keep going R en W[8D]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Pol

#64
Ik kom hier op idee?n waar ik mijn vrouw precies kan inschakelen bij de modelbouw! Ervaring heeft ze alvast genoeg want ze heeft hier vorige week nog ramen aan het schilderen geweest! [}:)][:D][:D][:D]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Paulogic

#65
Mijn vrouw staat meestal te schilderen als ik werk...[;)]
mvg,
Paul(ogic)

Steam.N

#66
[:D][:D][:D][:D]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Ronald

#67
Hallo allemaal,

Na lange tijd gaan we hier weer verder. Weer wat in rustiger vaarwater gekomen en aan de nieuwe situatie gewend begint de modelbouw toch wel weer te kriebelen, ook bij Wanda. Vanmorgen samen weer gaan kijken waar we verder gaan, en besloten dat Wanda weer een huis gaat maken voor op deze baan. Het gaat een soort "House of Blues" worden.
Hier de echte:



En het model op Muskrat Ramble:



We gaan een afgeleide maken, zeker geen exacte kopie van dat model. Dus is Wanda begonnen met een tekeningetje van de kopse gevel, en ook is er al een voorzichtige start gemaakt:



We gaan er weer voor![:)]

Grtz, Wanda en Ronald.

Ronald

#68
Hallo luitjes,

Daar gaan we weer... vakantie voorbij, inspiratie volop aanwezig! In de tussentijd dat Wanda met haar House of Blues bezig is heb ik de bakken maar weer eens onder handen genomen. In de vakantie zat ik ineens te denken aan dit project. En dacht ik: hoe zal ik de rails gaan maken? Ik wil gaan spijkeren, maar hoe? Schuim houdt geen railspijkers vast... Dus een methode bedacht. Ik ga een railbedding gebruiken zoals ik dat al op eerdere banen gedaan heb namelijk een dunne plak Multiplex van 3 mm. Ofschoon dat in deze gebieden eigenlijk niet hoeft en de rails gewoon op de grond gekwakt werden bood het hier wel een voordeel; houvast. Want wat ga ik doen? Daar bielzen op plakken, daar tussenin op regelmatige afstand koperen spijkertjes en daarop vastgesoldeerd de railstaaf. Deze methode heb ik ooit gezien bij een Duitse vriend van mij. Een van zijn banen, de Inselbahn Bieberoog, stond afgelopen editie op OntraXS in Utrecht.
Dus wat materiaal op maat laten zagen vandaag en begonnen met de eerste bak namelijk een van de brede middenbakken. Hier ligt het meeste spoor. Eerst uittekenen:



Daarna uitzagen:



En plakken. Dat doe ik met de goedkope lijm van de Action namelijk Ponal D3. Lijmt prima. Tevens zet ik er enkele korte spijkers in. Natuurlijk doen die niet veel in schuim maar doordat ik ze er schuin in sla houden ze de plaatjes mooi op de plek:



Her en der laat ik het iets over steken. Zo kan ik later alles mooi op elkaar aan laten sluiten.
Zo ook de bak er links naast:



Toen was de bak rechts aan de beurt... en had ik mij iets vergist......:



Geen nood, dat lossen we wel op. We maken er gewoon een knikje in:



Dat brugdeel rechts zaag ik uit de bedding en wel ongeveer de breedte van 16,5 mm. Zo kan ik later de balken van de brug er omheen bouwen en heb ik toch een doorlopende bedding. Wat dan weer steun geeft aan het geheel en ook voor de lengtewerking gunstiger is:





En op de plek. Linksonder al het laatste stukje naar de pier die vooraan komt. Die bouw ik wel apart op:



En als laatste de moerasbak rechts. Die zal bijna helemaal uit een soort brug bestaan. Ik bouw aan het eind de brughoofden en leg dan later uit meerdere stukken de brug over het moeras aan:



En alle 5 bakken, voorzien van de bedding, aan het drogen:



Zo, we zijn weer volop aan de gang. Moet ook, want de tijd tikt gewoon door!

Later!

Ronald

#69
Nog even ter aanvulling de bouwsels van vrouwlief. Zij heeft helaas verder geen foto's genomen van de bouw van het blues huis, maar ze is tot zo ver gekomen nu:



En met veranda in aanbouw:



En de versierselen waar ze nu mee bezig is:



Dus, later weer meer!

ERVIN

#70
D? grote droom van menig modelbouwer , een vrouw die meehelpt met de opbouw van de baan.
Goh sommige mannen hebben toch echt wel geluk h?.[;)]
Mooi hoor , zeg tegen Wanda dat ze weer h??l goed bezig is. ( en jij ook natuurlijk h

Ronald

#71
Zal ik doen, Gervin[:)]

De bakken naar de garage gezet op 1 na. Die binnen gezet om toch een stukje bilezen te leggen. Die had ik een tijd geleden al eens gesneden uit tongspatels bij de apotheek gehaald. Hier een kleine voorraad samen met de Civil War bielzen in H0:



Plakken:



Leggen:


Aandrukken:



En klaar:



Ze liggen vrij dicht op elkaar zult U zeggen. Omdat het moerasgebied is is de maatschappij bang dat de handel wegzakt. De bodem is erg onstabiel hier, tenslotte ligt dit stuk spoor pal langs het meer.

Morgen weer meer!

Ronald

#72
Daar zijn we weer. Na een dag hard werken is het mooi om te zien dat mams al met de shingles is begonnen. Ikzelf had een aantal jaren geleden die dingen ook al eens zelf gemaakt voor een project in H0. Dat was voor een wedstrijd in de Model Railroader. Helaas werd de inzending destijds niet aangenomen omdat ze heel veel van die ombouwen binnen hadden gekregen. In ieder geval een leerzame ervaring die nu van pas komt!

Dus; zelf maken. Strookjes karton knippen:



De strookjes:



En over de breedte onregelmatig geknipt:



Als je dat dan over elkaar heen plakt krijg je die typische dakshingles:



En getrimd en voorzien van een nok strip. Ziet er toch heel netjes uit?:



Later!

Ronald

#73
Kleine "late-dienst-update"! De module maar eens gepakt waar de kerk op komt te staan en die de linker wisselstraat (nou ja, straat; 2 stuks) bevat. Daar begonnen de bielzen te plakken. Maar eerst van Fast Tracks (http://www.handlaidtrack.com) een template (=mal) gedownload voor no. 6 wissels en opgeplakt. Die passen aardig in de lijnen die ik uitgezet heb:



Het eerste stuk gedaan op het zijspoor om de juiste verhouding te pakken te krijgen:



En in het verlengde het hoofdspoor:



Daarna het binnenste spoor. Omdat ik de lijnen los uit de hand opgezet heb vanuit beide kanten gaan plakken. Dit om te garanderen dat het spoor straks een beetje recht loopt..:





Een overzicht van 3 kwartier plakken. Nog niet alles ligt, de stukjes niet gedaan vereisen bielzen op maat, en de bocht links op de bak ligt niet helemaal vlak. Omdat ik dat een stukje bedding bij moest plakken (omdat de plaat niet breder was) is dat iets op gaan staan waardoor er een randje ontstaan is precies in het midden van de bielzen. Daardoor kunnen ze niet vlak geplakt worden en dat is wel de bedoeling:



En met de kerk in aanbouw er op. Daar zal ik in een later stadium op terugkomen:



Later weer meer!

EDIT laatste 2 fotolinks gerepareerd!

janjozef

#74
ziet er ook knap uit
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem