Shay verbouwen

Gestart door René, 19 maart 2011, 10:03:10 AM

René

#30
Voor de decoder en de luidspreker is van origine al een plaatsje beschikbaar. Onder de tender van de loc zat al een printplaatje met een connector voor een decoder. Onder het printje is ruimte voorzien voor de luidspreker.
Nu de decoder en luidspreker ook voorhanden zijn wordt het tijd om deze te monteren.


Het originele printplaatje wordt verwijdert nadat de draden zijn losgesoldeerd.
In de plaats van het printplaatje komt een plaatjes styreen dat aan de onderkant wordt voorzien van kleinere stukjes die ervoor moeten zorgen dat de luidspreker op zijn plaats blijft.



Op het plaatje komt dubbelzijdige tape waarop de decoder geplaatst wordt.


Dan kan het aansluitwerk beginnen. Omdat het frontsein een ledje is en de voorschakelweerstand daarvan op het printplaatje zat, wordt een los weerstandje van 1k2 in serie met de uitgang van het frontsein geplaatst. Ook voor het rijstkorellampje dat in de vuurkist zit komt een weerstandje om ervoor te zorgen dat deze niet te fel brandt en ook niet al te snel doorbrandt.


Als straks alles is aangesloten kan er getest worden en kan het geluid naar wens worden ingesteld.


Bij de test is gebleken dat alles naar behoren functioneert. Het geluid was nog niet helemaal naar mijn zin omdat bij bepaalde geluiden er een resonantie optrad.
Die werd veroorzaakt doordat het plaatje styreen hard contact had met de speaker. Nadat ik dit had aangepast was het probleem verholpen.

René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

René

#31
Het einde nadert en het wordt tijd om alles samen te bouwen. Als eerste wordt de nieuwe voetplaat op het frame gelijmd waarna de tender weer op zijn plaats gezet kan worden. De gaatjes voor de dragers van het dak worden daarna geboord in het frame. Vervolgens is de beurt aan de handles, het remwiel en het zitje die op de nieuwe voetplaat gelijmd worden.


De kleuren op het samengebouwde geheel zijn zo hier en daar nog wat hard maar dat verandert wel nadat de luchtkwast zijn werk heeft gedaan. Nadat ook het dak is geplaatst kan de loc naar de spuitcabine.


Om te voorkomen dat het loopwerk al teveel verf mee krijgt en het straks niet vrij meer kan bewegen wordt di met een stukje papier gemaskeerd.


Bij het spuiten is een draaiplateau erg handig. Het model kan van alle kanten van een nieuw kleurtje, vuil en stof voorzien worden zonder dat het telkens opgepakt moet worden.

Nadat het model gespoten is ga ik verder met het opmaken. Dit gebeurt met ?oogschaduw? en ?make up? van Tamiya. Hiermee kunnen roest, plaatselijke vervuilingen, aanslag en andere ongerief op de gewenste plaats aangebracht worden. Daarna worden nog details aangebracht zoals gereedschap, hout en een machinist.


Met de laatste  zit het niet mee. Met dat hij plaats neemt op de zetel breekt de riante zitplaats af. Die was net iets te fragiel. De oplossing is dat de zitting nu aan het achterwerk van de machinist wordt gelijmd. Nadat de zitting en bestuurder van een gat zijn voorzien wordt de poot van de zitting erin gestoken en vastgelijmd. Een foto hiervan wordt om begrijpelijke reden niet getoond.

Het eindresultaat:











Tot zover dit bouwverslag in 9 delen.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

Steam.N

#32
Prachtig resultaat.
Geen wonder dat de machinist er met een glimlach bij zit.  Zeer mooi.  Proficiat.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

#33
Alright Rene!  Recht in de roos.  Proficiat!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ERVIN

#34
Absoluut prachtig resultaat!!![:0]

Gerolf

#35
[:0] Erg mooi gebouwd, Ren?, en schitterende foto's [8D] [:p]
Ik vraag me iets af: de onderkant van de ketel hangt schijnbaar erg dicht bij de rails. Geen probleem hiermee?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

#36
citaat:
Geplaatst door Gerolf

[:0] Erg mooi gebouwd, Ren?, en schitterende foto's [8D] [:p]
Ik vraag me iets af: de onderkant van de ketel hangt schijnbaar erg dicht bij de rails. Geen probleem hiermee?



Ik heb dezelfde shay en het is nipt. Als je een helling hebt en bovenaan een te grote knik in het spoor hebt, dan heb je prijs.
[:I]Ik spreek uit ervaring[:I]

Rene,

Is die voor Wolfscreek? Of komt er iets nieuws[:p][?]

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

René

#37
Dank voor de complimenten. Het was vooral leuk om te maken.
Die ketel is net zo laag als bij het model dat op Wolfscreek rondhobbelt (alhoewel rond [?])
daar levert het geen probleem op. Nu liggen de rails daar ook vrij vlak.
Deze nieuwe komt ook op WC te rijden en op iets nieuws dat nu alleen nog in mijn bovenkamer borrelt.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

Paulogic

#38
Waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaw .
mvg,
Paul(ogic)

vanmiegroet

#39
Mooi, maar wat is de prijs van dit alles?
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

René

#40
citaat:
Geplaatst door vanmiegroet

Mooi, maar wat is de prijs van dit alles?



Onbetaalbaar!  
Zo'n Bachmann lokkie kun je soms bemachtigen voor 100 euro of minder. Moet dan uit de USA komen en soms wil het departement van financi?n dan ook een graantje meepikken. dat is dan ook een onbekende factor.
Een sounddecoder kost tegenwoordig ook ruim 100 euri. Op de site van Backwoods Miniatures staat de prijs van het ombouwsetje. Tel daar nog een paar euro voor verf en lijm bij en je bent aan de materiaalkosten.
Afhankelijk van de bouwer kan daar nog bloed, zweet en tranen bijkomen. En dan de uurtjes. Zou ik het in de baas zijn tijd doen dan was het nog te betalen. Ik moest het in eigen tijd doen en volgens mijn geliefde ben ik dan onbetaalbaar. [:D]

René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

evan

#41
citaat:
Geplaatst door Ren?

citaat:
Geplaatst door vanmiegroet

Mooi, maar wat is de prijs van dit alles?



Onbetaalbaar!  
Zo'n Bachmann lokkie kun je soms bemachtigen voor 100 euro of minder. Moet dan uit de USA komen en soms wil het departement van financi?n dan ook een graantje meepikken. dat is dan ook een onbekende factor.
Een sounddecoder kost tegenwoordig ook ruim 100 euri. Op de site van Backwoods Miniatures staat de prijs van het ombouwsetje. Tel daar nog een paar euro voor verf en lijm bij en je bent aan de materiaalkosten.
Afhankelijk van de bouwer kan daar nog bloed, zweet en tranen bijkomen. En dan de uurtjes. Zou ik het in de baas zijn tijd doen dan was het nog te betalen. Ik moest het in eigen tijd doen en volgens mijn geliefde ben ik dan onbetaalbaar. [:D]




[:)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

vanmiegroet

#42
citaat:
Geplaatst door Ren?

citaat:
Geplaatst door vanmiegroet

Mooi, maar wat is de prijs van dit alles?



Onbetaalbaar!  
Zo'n Bachmann lokkie kun je soms bemachtigen voor 100 euro of minder. Moet dan uit de USA komen en soms wil het departement van financi?n dan ook een graantje meepikken. dat is dan ook een onbekende factor.
Een sounddecoder kost tegenwoordig ook ruim 100 euri. Op de site van Backwoods Miniatures staat de prijs van het ombouwsetje. Tel daar nog een paar euro voor verf en lijm bij en je bent aan de materiaalkosten.
Afhankelijk van de bouwer kan daar nog bloed, zweet en tranen bijkomen. En dan de uurtjes. Zou ik het in de baas zijn tijd doen dan was het nog te betalen. Ik moest het in eigen tijd doen en volgens mijn geliefde ben ik dan onbetaalbaar. [:D]




Maar het is het waard niet?
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer