Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Shay verbouwen

Gestart door René, 19 maart 2011, 10:03:10 AM

Gerolf

#15
Weer een ferm project, Ren? [:p] [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Paulogic

#16
Let us Shay that this looks very good !![;)][:p]

t'is trouwens een heel mooi lokje, die Shay. Had dit nog
nooit gezien.
mvg,
Paul(ogic)

Steam.N

#17
Very well ge-Shayed [:D][:D][:D]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

vanmiegroet

#18
Mag ik nog iets shayen?
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Steam.N

#19
Shay-et moar [:D][:D][:D]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

René

#20
Ook de tender moet voorzien worden van een laagje ?grondverf?. Voordat de kwast ter hand genomen wordt, worden eerst nog twee plaatjes aangebracht om de tender dicht te maken. Voor het rek wordt als eerste roestkleurige verf gebruikt. Nadat dit vrijwel droog is wordt de zwarte verf er overheen aangebracht maar zo dat het niet overal dekt. Dit kan door niet alle hoekjes goed te bedekken maar oor door zo nu en dan de verf wat meer te verdunnen. Ook hier moet de air brush voor het goede eindresultaat gaan zorgen.


Voor het bevestigen van de brede schoorsteen kan gebruik gemaakt worden van het onderste deel van de originele schoorsteen. Nadat deze is ingekort vind ik die niet erg mooi als basis. De witmetalen basis die met het kitje is meegeleverd ziet er aanmerkelijk beter uit. Om die te kunnen plaatsen moet er nog wel een beetje geslepen en gevijld worden op de plaats waar de voet gelijmd gaat worden. De kier die toch nog zichtbaar blijft kan opgevuld worden met putty.


En toen kwam de postmevrouw vandaag ook nog even een doosje brengen met de Tsunami decoder en een 1" speaker
Die passen wel onder de tender




René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

just4fun

#21
citaat:
Geplaatst door Ren?

... Tsunami decoder en een 1" speaker ...


Wat moet ik me daar bij voorstellen?
Made in Japan? [;)]
Paul

vanmiegroet

#22
Or made in FUkushima...
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Gerolf

#23
Mooi knutselwerk, Ren? [:p] [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

René

#24
Een open cab wil nog niet zeggen dat de machinist in geval van regen helemaal onbeschermd hoeft te werken. In dit geval is dan ook voorzien in een dak. Het maken ervan is een werkje van niks aangezien het belangrijkste deel al voorgevormd is.

De dragers van het dak worden gemaakt van een messing buisje en moeten nog wel even netjes op maat gemaakt worden. Door gebruik te maken van een eenvoudige mal zouden ze allemaal precies de juiste lengte moeten krijgen.


Na het doorslijpen van het laatste stukje bleek het restant net een paar mm te kort te zijn terwijl de andere stukjes wel de juiste lengte hebben. Aangezien de buisjes gevuld worden met een messing draad voor de bevestiging zal dit niet echt een probleem opleveren.


De draad wordt door de buisjes gestoken zodanig dat deze aan beide kanten nog iets uitsteekt. De uitstekende draad kan bij montage aan het dak en op het frame van de loc in de daarvoor bestemde gaatjes gestoken worden. Een druppel soldeertin of lijm is dan voldoende voor een goede bevestiging.



Ondanks het geringe lengteverschil van de dragers levert dit geen probleem op. De oplettende kijker kan nu nog zien hoe het lengteverschil uit het zicht wordt gehouden.


Tot slot wordt het dakje alvast voorzien van een laagje verf.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

vanmiegroet

#25
Nen paraplu?
Nee, t'is echt schoon
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

evan

#26
Aint shay sweet?
[:D]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steam.N

#27
citaat:
Aint shay sweet?
[:D][:D][:D]

Rene,
is die afzuigkap op de laatste foto zelf gemaakt?  Kun je daar wat meer informatie over bezorgen?  Het zou me goed van pas komen.  
Waar komt die "draaitafel" vandaan?  Thanks.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

René

#28
Die cabine is een perspex kast die ik ooit eens van het werk heb meegenomen. Het was een opbergbox met een deksel die ik eraf gesloopt heb.
Gat erin voor de ventilator en een wasdrogerslang eraan als uitlaat naar buiten.
Die slang werkt teveel als restriktie bij het afzuigen. Ik zie zo nu en dan nog steeds deeltjes die niet afgezogen worden. Maar goed het meeste gaat wel de slang in of slaat neer in de cabine

De draaitafel komt van de Blokker. Kost een paar euro en is erg handig. Waarschijnlijk zijn ze ook wel bij andere winkels zoals Xenos of Action te vinden
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

Steam.N

#29
Dank je wel, Ren?.
Succes met dit project !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }