meerdere transformatoren combineren op de baan

Gestart door the enigma dj, 18 maart 2011, 08:33:31 AM

the enigma dj

Goedendag modelspoorders,

ik ben michel en ben 25 jaar. ik ben nieuw hier op dit forum en had afgelopen periode ook al veel gekeken op deze site.

toen ik 7 jaar was had ik een startset bij elkaar gespaard en gekocht van fleischmann H0. dit was een startset met 2 gebogen wissels.
naarmate ik meer rails en locomotieven aan ben gaan aanschaffen, kwam ik op een gegeven moment uit op een dubbel rail ovaal met totaal 4 wissels. dan kan je van de binnenbaan naar de buitenste en weer terug. dit had ik toen gedaan met 2 normale trein transformatoren. tussen elk van de 2 wissels isolatie schoenen gedaan zodat er 2 rail ovalen ontstaan met daaraan een eigen transformator. tot op heden en in de toekomst wil ik op gelijkspanning analoog blijven rijden!!!

http://www.fotopocket.nl/fpimages/2011/03/18/b62d9f837b1640d016130753d42f3ee9/dubbel%25railovaal.JPG

nu ik een vaste baan aan het bouwen ben, kom ik steeds weer dit probleem tegen. ik wil per se meerdere transformatoren gebruiken, zodat er bij het station, rangeerterrein en depot onafhankelijk van elkaar gereden kan worden in welke richting dan ook.

http://www.fotopocket.nl/fpimages/2011/03/18/dbac14da12dc126f35fae1b7d6d6155c/principe%25meerdere%25trafo%5C%27s.JPG

is dit misschien een gedeelte van de oplossing? kan dit gecombineerd worden met dioden of met een schakelaar?

http://www.fotopocket.nl/fpimages/2011/03/18/1c0853ba4bbf9f87f95035960c03c564/principe%25meerdere%25trafo%5C%27s%25oplossing.JPG

wie o wie kan me helpen hierbij?



Steam.N

#1
Michel,

om een (aantal) sectie(s) met een afzonderlijke transformator aan te sturen moet je die sectie inderdaad volledig electrisch isoleren van de andere secties.  Je schema kan inderdaad werken.  Hoe voedt je de secties die je "treinlengte" noemt?  Hebben die een gezamelijke vierde voeding?

Waar je wel voor moet oppassen is dat je locomotieven bij de overgang over een isolatie-punt, een kortsluiting kunnen veroorzaken (je koppelt eigenlijk twee voedingen), waardoor tijdens de overgang hoge stromen door de loco-motor gaan, en die evt verbranden als de loco daar blijft staan.  Is me twee keer overkomen. [:(][:(]

Ik zit zelf met een achttal voedingen (Velleman PWM voedingen), waarvan enkele voor secties van het omloopcircuit, het station en het depot.  Binnen mijn depot heb ik eveneens ettelijke sectietjes.  Telkens een schakelaar om een sectie voeding te geven/onderbreken.  Elke schakelaar heeft drie standen: een neutrale, een verbinding met voeding X, en een verbinding met voeding Y.  Zo kan ik bv zelfs in het depot twee treinen onafhankelijk van mekaar sturen.

Het is wat complex geworden.  Achteraf gezien had ik misschien beter gekozen voor het digitaliseren van mijn locos.  Is wel een dure investering, maar het is een heeeeel stuk eenvoudiger, en je moet je locos niet laten herstellen.

Hou je het op een drietal secties, dan moet het zeker lukken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

the enigma dj

#2
citaat:
Geplaatst door Steam.N

Michel,

om een (aantal) sectie(s) met een afzonderlijke transformator aan te sturen moet je die sectie inderdaad volledig electrisch isoleren van de andere secties.  Je schema kan inderdaad werken.  Hoe voedt je de secties die je "treinlengte" noemt?  Hebben die een gezamelijke vierde voeding?

Waar je wel voor moet oppassen is dat je locomotieven bij de overgang over een isolatie-punt, een kortsluiting kunnen veroorzaken (je koppelt eigenlijk twee voedingen), waardoor tijdens de overgang hoge stromen door de loco-motor gaan, en die evt verbranden als de loco daar blijft staan.  Is me twee keer overkomen.

Ik zit zelf met een achttal voedingen, waarvan enkele voor secties van het omloopcircuit, het station en het depot.  Binnen mijn depot heb ik eveneens ettelijke sectietjes.  Telkens een schakelaar om een sectie voeding te geven/onderbreken.  Elke schakelaar heeft drie standen: een neutrale, een verbinding met voeding X, en een verbinding met voeding Y.  Zo kan ik bv zelfs in het depot twee treinen onafhankelijk van mekaar sturen.

Het is wat complex geworden.  Achteraf gezien had ik misschien beter gekozen voor het digitaliseren van mijn locos.  Is wel een dure investering, maar het is een heeeeel stuk eenvoudiger.

Hou je het op een drietal secties, dan moet het zeker lukken.




dat met kortsluiting wist ik. heb het probleem altijd wel geweten zonder locomotieven te slopen.

wat ik van u begreep, is dat je het overgang spoor schakelt van de ene naar de andere transformator? wat wel het nadeel is, is dat als je de schakelaar vergeet in de nulstand te zetten, dat je weer een kortsluiting kan cre?ren...

Gerolf

#3
Het idee om een overgangsspoor, met een lengte gelijk aan je maximale treinlengte, omschakelbaar te maken tussen twee voedingsbronnen is zeker niet verkeerd.
Je moet er alleen op letten dat op het moment van overschakelen de beide bronnen ongeveer dezelfde spanning geven (en uiteraard dezelfde polariteit).
Je kan met een schakelaar met nulstand werken, maar dan ben je bijna genoodzaakt om telkens te stoppen op zo'n overgangsdeel.

Me dunkt dat zo'n overgang te automatiseren valt, of in elk geval te beveiligen. In het laatste geval ga je bij een te groot verschil tussen beide spanningsbronnen je overgangsdeel stroomloos zetten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

#4
citaat:
Geplaatst door Steam.N

Waar je wel voor moet oppassen is dat je locomotieven bij de overgang over een isolatie-punt, een kortsluiting kunnen veroorzaken (je koppelt eigenlijk twee voedingen), waardoor tijdens de overgang hoge stromen door de loco-motor gaan, en die evt verbranden als de loco daar blijft staan.  Is me twee keer overkomen. [:(][:(]
Een kortsluiting kan alleen ontstaan als de twee trafo's een verschillende polariteit hebben. Als ze gelijke polariteit hebben, maar verschillende spanning, dan zal de loc de hoogste spanning aannemen. De trafo met de laagste spanning doet dan even niks.

En bij een kortsluiting loopt de kortsluitstroom zeker niet door de motor.

Michel, een mogelijke oplossing voor je probleem is het toepassen van twee trafo's. Het spoor verdeel je in secties, en elke sectie geef je een schakelaar met middenstand. In de ene uiterste stand is de sectie verbonden met trafo 1, in de andere uiterste stand met trafo 2. In de middenstand is de sectie spanningsloos.

the enigma dj

#5
als er echt geen oplossingen voor dit probleem zijn is het toch verstandig om het inderdaad met de dubbelpolige schakelaartjes te gaan doen met 0-stand.


evan

#6
Het laatste idee van KLAAS lijkt me goed of interessant.

Je wijst eigenlijk doormiddel van een dubbele meerpolige schakelaar een trafo toe aan een sectie.

Dit heeft ook het voordeel dat als je secties zijn toegewezen aan dezelfde trafo kan je trein ook vlot doorrijden van de ene naar de andere sectie.  Stopt je trein dan ergens alvorens rangeringen aan te vatten, dan schakel je met die sectie over op een andere trafo enz...

Groeten
Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

the enigma dj

#7
Wat wel het geval is dat als je een keer per ongeluk de schakelaar vergeet terug te zetten naar de nul stand, dat je toch weer kans hebt om kortsluiting te creëren...

Klaas Zondervan

#8
Tja, dat zou je dan weer moeten beveiligen. Maakt het wel ingewikkelder.
Je zou b.v. tussen twee secties steeds een stopsectie kunnen invoegen. Die stopsectie krijgt dan alleen maar spanning als de secties ter weerszijden van de stopsectie op dezelfde transfo zijn gekozen.

ysbeer

#9
Ik ga er maar van uit dat we hier over gelijkspanning praten (de z.g.n gelijkstroomtrafo)
Op school zij men altijd "gelijkstroomtrafo met houten kern,uit het aantal jaarringen is het vermogen af te leiden."

Het parallel zetten van gelijkstroom (mits goed gepoold)is geen probleem,het probllem komt pas als de poling verkeerd staat.
Je moet dus voorkomen dat de poling verkeerd staat.
Een simpele led (met weerstand) over de scheiding helpt dan.
Brand de led dan staat de poling verkeerd
Je zou zelfs een relais kunnen sturen die dan automatisch ompoolt
Een optocoppeler over de scheiding relais aan de uitgang en waarschijnlijk opgelost.
ER zullen hierbij best nog wat haken en ogen zitten maar zoek het eens in die richting
je schakelaars zijn dan overbodig
wim

the enigma dj

#10
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Een simpele led (met weerstand) over de scheiding helpt dan.
Brand de led dan staat de poling verkeerd
Je zou zelfs een relais kunnen sturen die dan automatisch ompoolt
Een optocoppeler over de scheiding relais aan de uitgang en waarschijnlijk opgelost.
ER zullen hierbij best nog wat haken en ogen zitten maar zoek het eens in die richting
je schakelaars zijn dan overbodig



dat is inderdaad nog een oplossing dat zal ik in ieder geval onthouden.